Sprawdzanie opony przez producenta odbywa się na urządzeniach do wyważania statycznego. Miejsce to oznaczane jest za pomocą specjalnej farby z reguły w okolicy stopki opony na boku z numerem DOT. Opona montowana jest zawsze w taki sposób, aby jej bok z oznaczeniem DOT znalazł się od strony zewnętrznej (nie dotyczy to opon kierunkowych). Czerwona kropka powinna być położona w tej samej pozycji co wentyl koła.Mam tylko dwie opony zimowe. Na którą oś je założyć?Najlepszym rozwiązaniem jest bez wątpienia zamontowanie czterech opon zimowych. Pozostawiając opony zimowe na przedniej osi oraz letnie na osi tylnej, ryzykujemy wpadnięciem w niebezpieczny poślizg w chwili hamowania lub jazdy po łuku. Może to zakończyć się zarzuceniem lub obróceniem pojazdu. Samochód, który wpada w poślizg w warunkach zimowych, jest trudny do opanowania nawet przez doświadczonego kierowcę.Nie powinno się nigdy dopuszczać do tego, aby na osi tylnej były zamontowane opony gorsze (bardziej zużyte lub gorzej dostosowane do warunków). Dotyczy to również opon letnich.Jeżeli mimo wszystko chcemy zamontować tylko dwie opony zimowe, to zalecamy ich montaż na osi tylnej bez względu na to, czy jest to oś napędowa czy nie. W tym przypadku dwie opony letnie mniej zużyte przekładamy na os przednią. Auto w takiej konfiguracji będzie wolniej ruszać, ale za to zmniejszymy ryzyko zarzucenia pojazdu w przypadku hamowania oraz wchodzenia w zakręt, a więc zapewnimy większe bezpieczeństwo. Należy mimo wszystko pamiętać, że jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest montaż czterech "zimówek".Jak często należy wymieniać wentyle?Aby uniknąć konsekwencji związanych z utratą ciśnienia w kołach, zalecam wymianę tych elementów raz na pół roku (w momencie sezonowej wymiany opon). Tym, którzy mają osobne komplety kół letnich i zimowych, sugeruję wymianę wentyli raz na rok. Stary, nieszczelny wentyl zwiększa ryzyko zniszczenia opony w wyniku utraty ciśnienia. Chcę kupić drogi używany samochód i chciałbym dowiedzieć się, jak można sprawdzić rocznik auta? Chodzi mi o to, że książeczka gwarancyjna i dokumenty mogą pochodzić z auta zupełnie innego. Czy można odczytać rocznik samochodu np.z szyb lub innych elementów? Rzeczywiście na wielu elementach samochodu znajdują się w mniej lub bardziej czytelny sposób zakodowane informacje o roku produkcji danej części. Również na szybach, ale te daneniełatwo odczytać, a poza tym szyby w kilkuletnim aucie mogą nie być oryginalne i wcale nie musi to świadczyć o oszustwie czy np. przeszłości powypadkowej auta. Nabywca powinien sprawdzić, czy numer nadwozia (VIN) zgadza się z zapisami w dokumentach i czy taki sam numer znajduje się na tabliczce znamionowej i trwałym elemencie nadwozia. Trzeba też odszukać i sprawdzić numer silnika. Ciekawą informacją może być data produkcji pasów bezpieczeństwa, często podana wprost na metkach tych elementów - jeśli pasy są np. młodsze niż samochód, to jest to powód do niepokoju.Najlepiej przed kupnem pojechać do ASO danej marki, gdzie mechanicy mogą wykonać ogólną ocenę auta, sprawdzić stan techniczny, a takżerok produkcji. Są też specjalistyczne firmy, które sprawdzają autentyczność pól numerycznych pojazdu oraz dokumentów.
Gorąca linia
Co oznacza czerwona kropka znajdująca się na boku opony?Ta kropka to oznaczenie tzw. lekkiego miejsca w oponie.