Silnik jestw stanie rewelacyjnym, ale jej poprzedni właściciel 20 tys. km przejechał na oleju mineralnym. Chciałbym zmienić olej na półsyntetyczny. Na czym z technicznego punktu widzenia bazują opinie o rozszczelnianiu silnika? Mój ojciec po zmianie oleju mineralnego na półsyntetyczny zauważył po przejechaniu 200 tys. km jedynie łatwiejszy rozruch. ManiekPotencjalne następstwa, jakie mogą mieć miejsce po zmianie oleju z mineralnego na syntetyczny, wynikają głównie z szybszego starzenia się oraz przyspieszonego utleniania olejów mineralnych. Procesy te uwarunkowane są warunkami eksploatacji, np. ilością uruchomień silnika, stylem i warunkami jazdy, obciążeniami termicznymi, ale także zanieczyszczeniami zewnętrznymi działającymi na olej. Starzenie oleju objawia się zwiększeniem jego lepkości i gęstości. Ze względu na fakt, że bazy mineralne są mniej stabilne termicznie i bardziej podatne na utlenianie, dodatki uszlachetniające w tych olejach ulegają wyczerpaniu wcześniej niż ma to miejsce w przypadku olejów syntetycznych. Prowadzi to do tworzenia się osadów i szlamów, a intensyfikacja tego zjawiska następuje wraz z nieregularną wymianą oleju. Zmiana oleju na półsyntetyczny może doprowadzić do wypłukania powstałych osadów, które zaczynają cyrkulować w silniku, prowadząc do zatkania filtrów. Zaburzenie filtracji oleju może spowodować tworzenie się cienkich warstw smarnych, co w wyniku dalszego utleniania w temp. 120-250 °C prowadzi do odkładania się trudno zmywalnych laków na bocznych powierzchniach tłoków i zakleszczania pierścieni, czy wręcz tworzenia się tzw. nagarów. Jedynym rozsądnym sposobem podjęcia decyzji o przejściu z oleju mineralnego na syntetyczny jest przeprowadzenie wywiadu eksploatacyjnego, określenie warunków i stylu jazdy, historiiserwisowej oraz dokonanie oceny stanu technicznego silnika. Nasze doświadczenia z rynku niemieckiego wskazują, że silniki eksploatowane na wysokojakościowych olejach mineralnych, regularnie serwisowane i tankowane na dobrych stacjach pozostają w idealnym stanie nawet po przebiegu 120 tys. km, pozwalającym im bezproblemowo przejść na olej półsyntetyczny. Pełna treść odpowiedzi wraz z wyjaśnieniem procesów chemicznych znajduje się na stronie www.autoporady.pl Dariusz Bartoszewicz Castrol Lubricants Sp. z o.o.Za długo na ręcznym?Staram się nie używać auta zimą. Ostatnio, po kilkutygodniowym postoju okazało się, że autem nie da się ruszyć, bo zablokował się hamulec ręczny. Jak zabezpieczyć się na przyszłość przed takim problemem?AndrzejJeżeli auto ma nie być używane przez dłuższy czas, nie wolno zaciągać hamulca ręcznego. Wystarczy pozostawienie samochodu na biegu. Teoretycznie zakonserwowany mechanizm nie powinien się zablokować, w praktyce wystarczy np. odrobina wilgoci i soli, żeby do tego doszło.PSZłącze diagnostyczneCzy to prawda, że w autach marki BMW można dokonywać diagnozy elektroniki bez używania specjalnego sprzętu diagnostycznego? Znajomy mechanik stwierdził, że do wywołania odpowiednich funkcji elektroniki wystarczy mu zwykły kabelek zamiast komputera wartego kilkanaście tysięcy złotych. Czy to tylko głupie przechwałki? Jeśli nie, to po co warsztaty kupują komputery diagnostyczne?M. PawlikW opowieściach mechanika jest trochę prawdy. W niektórych autach, zwierając odpowiednie piny (styki) złącza diagnostycznego, da się np. odczytać błędy zachowane w pamięci komputera. Jest to jednak stosunkowo uciążliwe, bo mechanik musi dokładnie zliczyćmignięcia kontrolki i porównać wynik ze spisem kodów usterek. Tą "partyzancką" metodą da się też kasować pamięć komputera i resetować wskaźniki serwisowe. Nie oznacza to jednak, że przy pomocy kawałka kabla da się skorzystać ze wszystkich możliwych funkcji dostępnych przy użyciu odpowiedniego komputera diagnostycznego. Im nowszy model, tym trudniej jest zdziałać cokolwiek bez właściwego sprzętu serwisowego.PSPo co mi emulator?Mam nieustające problemy z instalacją gazową. Mechanicy zdążyli w ciągu ostatnich kilku miesięcy wymienić w niej już reduktor, mikser, jakieś zawory. Ostatnio twierdzą, że do prawidłowego działania potrzebna jest jeszcze wymiana emulatora. Co to za urządzenie i czy rzeczywiście jest potrzebne w instalacji gazowej?marcinek (mail)Emulator to, mówiąc w dużym uproszczeniu, urządzenie, które udaje działanie innego urządzenia. W samochodach z instalacją gazową stosuje się różne typy emulatorów. Najczęściej są to emulatory pracy wtryskiwaczy -wysyłają one do komputera sterującego pracą silnika sygnały pozorujące pracę wtryskiwaczy benzynowych, kiedy w rzeczywistości są wyłączone, bo auto jest zasilane gazem. W przypadku braku emulatora komputer potraktowałby brak sygnałów ze strony wtryskiwaczy jako awarię i unieruchomił silnik lub wprowadził go w tryb awaryjny. Stosowane są również emulatory sondy lambda, po to, żeby elektronika sterująca silnika ignorowała pogorszenie wyników emisji spalin podczas jazdy na gazie. Brak emulatora lub jego nieprawidłowe działanie może zakłócać pracę silnika.Kable tylko na miesiącMam problem z przewodami wysokiego napięcia w moim aucie. Na przestrzeni ostatnich 4 miesięcy wymieniałem je 3 razy, ponieważ za każdym razem po ok. miesiącu zaczynają mieć przebicia. Czy tak częste uszkodzenia kabli wynikają tylko z marnej jakości?elkaesiak1W samochodach zasilanych gazem przewody pełnią trudniejsze zadanie. Do przeskoku iskry w mieszance powietrza z LPG potrzebne jest napięcie wyższe o ok. 30 proc. niż przy zasilaniu benzyną. Mimo to, komplet kabli powinien wystarczyć na co najmniej kilkanaście tys. km. Jeśli tak nie jest, radzę zmniejszyć odległość między elektrodami świec (o ok. 0,2 mm w porównaniu z zaleceniami fabrycznymi) oraz sprawdzić stan styków w układzie.PSDokładność licznikówChciałbym się dowiedzieć, na ile dokładne są liczniki samochodowe. Ostatnio zatrzymała mnie policja i mam wrażenie, że mój licznik pokazywał znacznie mniej niż zobaczyłem na policyjnym radarze. Czy to możliwe?robertsan (mail)Prawidłowo działający prędkościomierz, przy założeniu, że samochód poruszał się na właściwie dobranych kołach, w żadnym wypadku nie powinien wskazywać prędkości niższej od rzeczywistej. Dopuszczalne są jedynie pewne odchyłki w drugą stronę - większość liczników zawyża prędkość. Tylko w niektórych nowych autach, np. w Citroënie C4, wskazanie licznika odpowiada co do kilometra faktycznej prędkości samochodu.Albo więc źle ocenił Pan prędkość własnego auta, albo policjanci zmierzyli prędkość innego auta.PS
Gorąca linia
Zmiana olejuCzym grozi zastąpienie oleju mineralnego półsyntetycznym? Jak ustalić, czy silnik wytrzyma taką zmianę? Niedawno kupiłem Mazdę 626 1992 r. 1,8 DOHC.