Powietrze pobierane przez silnik zawiera ok. 20 proc. tlenu. W wyniku spalania paliwa tlen łączy się z węglem i z wodorem, a jego stężenie w spalinach silnika wyposażonego w reaktor katalityczny i zasilanego mieszanką o prawidłowym składzie nie przekracza 0,1 proc. Jeżeli zmierzone stężenie tlenu wynosi kilka procent, a silnik pracuje prawidłowo, to oznacza to, że spaliny są rozcieńczone powietrzem zasysanym przez nieszczelny układ wydechowy. Jeżeli silnik nie jest wyposażony w reaktor katalityczny, to zawartość w spalinach tlenku węgla w obecności dużych stężeń węglowodorów świadczy jednoznacznie o nieszczelności układu. Nadmierne zużycie oleju w silnikuKupiłem 2-letnie auto z przebiegiem 45 tys. km, które zużywa 0,6 litra oleju na 1000 km. Serwis twierdzi, że jest to w normie. Czy badanie analizatorem spalin może wykazać usterkę?Jeżeli wykluczy się możliwość wycieku, trzeba przyjąć, że olej przenika do komór spalania. Może to spowodować niewielki wzrost emisji węglowodorów, ale podane zużycie oleju nie powinno istotnie wpłynąć na wyniki pomiarów wykonanych za pomocą analizatora diagnostycznego.
Gorąca linia
Jak sprawdzić, czy wydech jest szczelny?W warsztacie na podstawie wydruku z analizatora spalin stwierdzono, że w moim aucie układ wydechowy ma dziurę. Czy rzeczywiście możliwa jest taka diagnoza?W aucie z silnikiem o zapłonie iskrowym jest to jak najbardziej możliwe.