stal stopowa manganowa lub manganowo-niklowa.Druga różnica to wzór łańcucha. Siatka bieżnikowa może zostawiać na śniegu różne ślady: drabinkowe, trójkątne, rombowe proste, rombowe ukośne. Najbardziej korzystny wzór łańcucha to układ rombowy, niesymetryczny zapobiegający poślizgom kół w różnych kierunkach, najmniej skuteczne są łańcuchy o wzorze drabinkowym, które nie zabezpieczają przed bocznymi poślizgami. Ogniwa łańcucha mogą być krótkie (bardziej wytrzymałe na stres) lub długie. Drut, z którego wykonany jest łańcuch, może mieć przekrój okrągły lub czworokątny, bardziej odporny na zużycie. Są łańcuchy mające na obwodzie większą lub mniejszą liczbę powtarzających się "śladów" -im więcej, tym lepiej. Te czynniki wpływają na ilość zużytego materiału do budowy łańcucha, a więc i na jego cenę.Czy każdy łańcuch trzeba ponownie napinać po montażu i przejechaniu kilku metrów? Łańcuchy mają różne systemy napinania. Warto zwrócić uwagę, czy jest to napinanie mechaniczne, tzn. czy trzeba po przejechaniu krótkiego odcinka ponownie łańcuchy dociągnąć czy też są zaopatrzone w samonapinacze - wówczas napinają się automatycznie przy pierwszych obrotach kół. Dostępne są również łańcuchy śniegowe, które charakteryzują się prostym demontażem po użyciu. Nie trzeba wówczas sięgać rękami za nadkole w celu odpięcia wewnętrznego kabla. Co ważne, dobre łańcuchy zawsze są skonstruowane w sposób "przyjazny dla felg", tzn. tak, aby metalowe elementy nie miały destrukcyjnego kontaktu z felgą. Założenie tanich łańcuchów na koła aluminiowe grozi ich zarysowaniem. Istotna jest też czytelna instrukcja obsługi oraz plastikowe rękawiczki do montażu. Kiedy zakładać łańcuchy?Bardzo ważne jest, aby po zakupie łańcuchów i po zapoznaniu się z instrukcją obsługi potrenować ich zakładanie - jeszcze przed wyjazdem np. w góry. Gdy już jesteśmy na trasie, należy wykazać się umiejętnością "przewidywania" warunków śniegowych panujących w wyższych partiach górskiej drogi. Zakładanie łańcuchów w momencie, gdy pojazd ślizga się lub utknął w zaspie, jest reakcją spóźnioną. Montując łańcuchy w takim momencie, stwarzamy niebezpieczną sytuację na drodze. Jakie są objawy awarii przepływomierza powietrza w Volkswagenie Golfie 1.9 TDi 90 KM i czy silnik w Skodzie Octavii 1.9 TDi jest taki sam jak w Golfie?Podstawowy objaw uszkodzenia przepływomierza to spadek mocy silnika. Samochód może jechać, ale ma mniejszą dynamikę i nie osiąga wyższych prędkości, ograniczona jest maksymalna prędkość obrotowa silnika. Daje się zauważyć dymienie i zwiększone zużycie paliwa. Częstym objawem są tzw. dziury w obrotach, nagłe i krótkotrwałe spadki lub wzrosty prędkości obrotowej. Przepływomierz, czyli miernik masy powietrza, umiejscowiony jest w kolektorze dolotowym i służy do określenia ilości powietrza przepływającego w danym momencie przez kolektor dolotowy silnika. Informacja ta jest niezbędna dla uzyskania prawidłowego składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Żeby sterownik "wiedział", ile paliwa potrzeba w danej chwili, musi mieć informację o ilości powietrza, jakim w danej chwili dysponuje do spalenia paliwa. Od prawidłowego działania przepływomierza zależy uzyskiwana moc, zużycie paliwa, czystość spalin i kultura pracy jednostki. Są różne rodzaje przepływomierzy - z tzw. grzanym filmem lub grzanym drutem. Rysunek przedstawia przepływomierz z "grzanym drutem". Przez drut oporowy (1) przepływa prąd elektryczny, ogrzewając go. Drut jest chłodzony przepływającym powietrzem. Na podstawie temperatury zasysanego powietrza i efektywności wychładzania druta oporowego przetwornik (2) oblicza ilość zasysanego powietrza. Sito (3) chroni przed cząstkami stałymi mogącymi uszkodzić urządzenie. Silniki 1.9 TDi o mocy 90 KM montowane w Octavii i Golfie są bliźniacze. Osprzęt silników jest jednak z reguły cały czas modernizowany, tak więc części podobnych jednostek mogą się różnić. Dotyczy to także innych aut - zawsze warto spytać sprzedawcę lub (kupując części poza ASO) mieć ze sobą uszkodzony element jako wzór. Pomocny jest zwykle kod silnika zawarty w jego numerze.
Gorąca linia
Co powinno decydować o wyborze łańcucha, czym mogą różnić się poszczególne produkty?Pierwsza różnica to materiał, z jakiego wykonane są łańcuchy. Może to być stal stopowa tytanowa, ale również tańsze komponenty, np.