Chciałbym się też dowiedzieć, jakie głośniki warto zamontować na tylnej półce takiego auta (też za ok. 200 zł). Trzecie pytanie: jakie znaczenie w radiu ma oznakowanie w rodzaju 4x45 W?CzytelnikIstnieje możliwość wymiany przednich głośników na lepsze. Jakie? Przy takim budżecie trzeba szukać najtańszych zestawów dwudrożnych z oddzielonymi głośnikami wysokotonowymi i średnioniskotonowymi. Gorąco polecam instalację głośników średnioniskotonowych w odpowiednio przygotowanych panelach drzwiowych, zaś głośniki wysokotonowe można zmieścić tuż przy słupkach. Wszystkie produkty znanych, renomowanych marek w tym segmencie cenowymprezentują podobny poziom, więc wskazywanie faworyta mija się z celem. Radzę po prostu poszukać najlepszej okazji, unikając jednocześnie sprzętu niewiadomego pochodzenia, firmowanego przez nieznane marki. Jeśli chodzi o tylną półkę, to warto zainstalować w niej głośniki owalne dwu- lub trójdrożne. Łatwo je rozpoznać po dodatkowych, niewielkich głośnikach umieszczonych nad membraną głośnika średnioniskotonowego. Proszę jednak mieć na uwadze, że kwota w granicach 200 zł zawęża poszukiwania do najprostszych modeli o najskromniejszych możliwościach. Moja sugestia: może lepiej całą sumę przeznaczyć na przód, a z czasem dokupić tylne głośniki? Oznakowanie 4x45 W to informacja o mocy maksymalnej wzmacniacza wbudowanego w radio, wyrażanej w watach. Pierwsza cyfra (4) informuje, ile jest kanałów. Druga liczba (45) oznacza moc, jaką zapewnia wzmacniacz osobno dla każdego z kanałów. Podawana przez producentów moc ma charakter orientacyjny. Większość dostępnych, niedrogich głośników może bez żadnych problemów współpracować ze wzmacniaczami wbudowanymi w radia samochodowe.Tomasz OkurowskiHolowanie "automatu"Podczas pobytu na Mazurach popsuł się silnik w moim Oplu Vectrze (2003 rok)z automatyczną skrzynią biegów. Zamierzam przetransportować auto do Warszawy. Mechanik straszy mnie, że "automatów" nie wolno holować. Czy muszę zamówić lawetę?Paweł z WarszawyHolowanie generalnie szkodzi "automatom". Kiedy silnik nie pracuje, nie działa pompa olejowa automatycznej skrzyni biegów. Elementy przekładni nie są wtedy smarowane i mogą się popsuć lub przedwcześnie zużyć. Producenci zabraniają więc holowania "automatów" lub przynajmniej wprowadzają ograniczenia prędkości i odległości holowania. W przypadku Vectry z 2003 r. jest to najczęściej 100 km z prędkością do 80 km/h.Wtrysk czy mieszalnik?Po kiepskich doświadczeniach z prostą instalacją LPG w nowym aucie chciałbym zamontować instalację wtryskową IV generacji. Mój gazownik jednak odradza mi ją, bo podobno takie instalacje są wrażliwe na jakość paliwa. W zamian za to proponuje instalację mieszalnikową za połowę ceny instalacji z wtryskiem. Co wybrać?GruchaInstalacje gazowe IV generacji rzeczywiście uchodzą za nieco bardziej wrażliwe na jakość paliwa od instalacji mieszalnikowych. Nawet w przypadku tak renomowanych producentów, jak Prins, na polskim rynku występowały problemy np. z zatykaniem się reduktorów. W innych układach zdarzają się problemy np. z wtryskiwaczami. Mimo to instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu są bezpieczniejsze dla silników i zapewniają wyższą kulturę pracy od najlepszych instalacji mieszalnikowych. Warto tylko uważać, co się tankuje.Czym grozi polerowanie?Moje auto ma zniszczony, porysowany i zmatowiały lakier. W serwisie zasugerowano wykonanie polerki lakieru. Znajomy, któremu o tym powiedziałem, twierdzi, że warto to zrobić dopiero przed sprzedażą auta, bo po czymś takim będzie ono wprawdzie ładniejsze, ale warstwa lakieru zostanie tak osłabiona, że auto może szybko zardzewieć. Podobno zdarza się też wytarcie lakieru aż do podkładu, tak jak to widać w pewnej telewizyjnej reklamie. Lepiej polerować czy nie?Ryszard ZabłockiJeżeli samochód nie miał nigdy polerowanego lakieru, to taki zabieg niczym mu nie grozi. Preparatysprzedawane w sklepach motoryzacyjnych przeznaczone są najczęściej do użytku amatorskiego - mają na tyle delikatną recepturę, że przetarcie się przez lakier do podkładu wymagałoby dużo wytrwałości. Do wykonania samodzielnej polerki najlepsze są emulsje woskujące z dodatkiem środka lekkościernego. Są łatwe w użyciu i zabezpieczają wypolerowany lakier. Spolerowane auto nie tylko ładniej wygląda, ale też wolniej się brudzi.Uwaga! Preparaty profesjonalne, stosowane np. przez lakierników, są skuteczniejsze, ale też łatwiej popsuć nimi oryginalny lakier!Końcówki drążkówChciałbym samodzielnie wymienić końcówki drążków kierowniczych, bo prawdopodobnie z powodu ich zużycia moje auto źle się prowadzi. Czy da się to zrobić tak, żeby nie trzeba było potem ustawiać zbieżności kół? Co jeszcze poza wyrobionymi końcówkami może zwiększać luzy w układzie kierowniczym?Rafał z SiedlecŻeby uniknąć ponownego ustawiania zbieżności, mechanicy czasem zaznaczają położenie starych końcówek na gwincie drążka kierowniczego. To kiepski pomysł - końcówki pochodzące od różnych producentów mogą nawet znacznie różnić się wymiarami, w dodatku nie ma gwarancji, że auto przed naprawą miało poprawną geometrię. Dlatego po większości napraw zawieszenia powinno się przynajmniej sprawdzić jego ustawienia. Poza zużytymi końcówkami drążków częstą przyczyną problemów z precyzją prowadzenia są zużyte przekładnie kierownicze. W takim przypadku usunięcie usterki może kosztować nawet kilka tys. zł.Problemy po wymianie paskaPo wymianie paska rozrządu mój samochód zaczął znacznie gorzej jeździć. Silnik pracuje nierówno, kiepsko przyspiesza i więcej pali. Warsztat odmawia naprawy gwarancyjnej, twierdząc, że pasek został wymieniony dobrze, a objawy spowodowane są czymś innym. Dlatego chciałbym spytać: czy nieprawidłowo przeprowadzona wymiana paska może doprowadzić do wspomnianych przeze mnie problemów?Wojtek ZaradzkiDokładnie takich objawów można się spodziewać, jeśli przy wymianie mechanik pomyli się przy zakładaniu paska choćby o jeden ząbek. Nieznacznie przestawiony rozrząd powoduje w najlepszym razie pogorszenie kultury pracy silnika i jego osiągów.Możliwe też, że po niefachowej wymianie pasek po prostu przeskoczył. W takiej sytuacji mogło dojść do zderzenia tłoków z zaworami i pogięcia tych ostatnich.
Gorąca linia
Lepsze tanie głośnikiCzy w Fiacie Seicento istnieje możliwość wymiany przednich głośników na lepsze? Chciałbym, żeby koszt przeróbki pozostał w rozsądnych granicach, tzn. aby cena nie przekroczyła 200 zł.