Pod maską auto nie wygląda zbyt ciekawie. Powód jest prosty - pracownicy myjni, z której korzystam, kategorycznie odmawiają umycia silnika, twierdząc, że przynosi to więcej poblemów niż korzyści. Stąd moje pytanie: myć czy nie myć?Maciej Klimczak- Ze względu na dużą ilość elementów elektronicznych szczególnie nowe auta bardzo wrażliwie reagują na niefachowe zabiegi pielęgnacyjne.Zapewne właśnie dlatego pracownicy myjni byli tacy ostrożni. Nie ma się im co dziwić, bardzo często np. po umyciu silnika myjką ciśnieniową nie da się go uruchomić lub przez dłuższy czas pracuje on nieprawidłowo, a nawet wymaga kosztownej wizyty w warsztacie. Z reguły klienci mają wtedy pretensje właśnie do pracowników myjni.Nie oznacza to jednak, że nie da się umyć silnika i innych elementów znajdujących się pod maską. Najbezpieczniej jest zlecić wykonanie tego w serwisie. Większość warsztatów ma już odpowiednie myjki. Doświadczony mechanik będzie wiedział, które elementy da się myć bez większego ryzyka, a co należy wcześniej osłonić. W razie potrzeby będzie również mógł po myciu osuszyć silnik sprężonym powietrzem i zakonserwować podatne na korozję elementy przy pomocy specjalistycznych preparatów. Samodzielne mycie silnika wymaga pewnego doświadczenia i wiedzy. Przede wszystkim nie wolno myć rozgrzanego silnika, bo np. strumień zimnej wody mógłby wtedy spowodować popękanie rozgrzanych elementów, szczególnie kolektora wylotowego, turbiny czy katalizatora. Przed myciem silnik warto spryskać odpowiednimi środkami, co znacznie poprawia efekt. Preparaty takie należy potem dokładnie spłukać, bo pozostawione na zbyt długo mogą pozostawić trudne do usunięcia ślady. W żadnym wypadku nie można kierować lancy myjki na części instalacji elektrycznej i elektronicznej samochodu: na złącza przewodów, skrzynki bezpieczników, przekaźniki, moduły elektroniczne, alternator czy elementy alarmu. Trzeba również uważać na wlot do filtra powietrza, bo woda w tym miejscu grozi zniszczeniem silnika.Adam Woźniak właściciel serwisu Auto MaxNieaktualne "prawko"Przegapiłem termin obowiązkowej wymiany starego, papierowego prawa jazdy. Już wiem, że nie wyrobię się z załatwieniem nowego dokumentu przed wyjazdem na urlop. Co mi grozi w razie zatrzymania z nieważnym prawem jazdy. Jak długo po terminie możliwa będzie wymiana? Marekz Warszawy- W przypadku zatrzymania przez policję zostanie Pan ukarany mandatem karnym na kwotę 50 zł. Nie będzie to jednak największa związana z tym faktem uciążliwość - funkcjonariusz nie pozwoli na kontynuowanie jazdy i może w takiej sytuacj zlecić odpłatne odholowanie auta na parking policyjny. W rozporządzeniu nie ma określonego terminu, po którym wnioski o wymianę prawa jazdy nie byłyby przez urząd przyjmowane.PSSkrzypiące zawieszenieCzy skrzypienie dochodzące z zawieszenia to tylko kosmetyczna usterka czy też objaw, który należy traktować poważnie? Auto poza tym, że przeraźliwie skrzypi na zakrętach i nierównościach, jak na razie prowadzi się normalnie.Robert Kielecki- Skrzypienie pochodzące z zawieszenia może być jednym z objawów uszkodzenia lub zużycia elementów mających kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy - np. sworzni wahaczy, elementów układu kierowniczego. Mimo że nie ma innych niepokojących objawów, radzę udać się do warsztatu, który znajdzie przyczynę uciążliwych hałasów. Jeżeli okaże się, że ich źródłem nie były np. przypadkowe ocierające o siebie elementy plastikowe lub gumowe, ale części zawieszenia, to lepiej niezwlekaćz naprawą, bo skrzypienie dochodzące np. ze sworznia, nawet jeżeli nie ma on jeszcze wyczuwalnych luzów, prawdopodobnie świadczy o tym, że element ten zaciera się i wymaga wymiany. W przypadku niektórych elementów, szczególnie w starszych konstrukcjach, może wystarczyć porządne przesmarowanie skrzypiących części.PSPasy mimo airbagu?Czy w samochodzie wyposażonym w poduszkę powietrzną trzeba koniecznie zapinać pasy? Przecież oba zabezpieczenia mają takie samo zadanie? Adrian z Lublina- Po pierwsze, obowiązek zapinania pasów wynika z przepisów Prawa o ruchu drogowym. Po drugie, warto to robić dla własnego bezpieczeństwa. W europejskich autach systemy poduszek gazowych są opracowywane z założeniem, że pasażerowie podróżują z zapiętymi pasami. Pod tym kątem obliczony jest czas reakcji systemu. Pasażer ma być najpierw przytrzymany pasami, dopiero później jego ruch jest spowalniany przez rozwijającą się poduszkę gazową. W przypadku jazdy bez pasów poduszka zamiast ratować życie, stanowi dodatkowe zagrożenie. W czasie uderzenia w przeszkodę ciało pasażera jest najpierw gwałtownie przyspieszane w kierunku jazdy, a następnie wyhamowywane i jeszcze gwałtowniej pchane w przeciwnym kierunku przez airbag. Grozi to co najmniej uszkodzeniem kręgosłupa. Tylko w niektórych amerykańskich autach założenia konstruktorów były inne. Airbagi zastępujące częściowo pasy muszą być jednak większe i szybciej reagować.PSSamo kasowanie błędów?Po zamontowaniu instalacji gazowej w moim aucie regularnie zapala się kontrolka elektroniki silnika. Co gorsza, auto zaczyna wtedy jeździć znacznie gorzej. Serwis za każdym razem kasuje usterki z komputera, za co każe sobie słono płacić. To wprawdzie pomaga, ale nie na długo. Czy można jakoś samodzielnie kasować te błędy z komputera?Jarosław Miniowski- Radzę zmienić serwis. Samo kasowanie błędów tylko doraźnie łagodzi problem. Zazwyczaj wystarczy w tym celu odpiąć na chwilę klemę akumulatora. W tym przypadku trzeba jednak tak zmodyfikować instalację LPG, żeby nie generowała w komputerze informacji o błędach, których nadmierna ilość powoduje przełączanie się auta na tryb awaryjny.PSCzy inne są lepsze?Mam Volkswagena z silnikiem TDI. Już drugi raz w ciągu 3 lat musiałem wymieniać przepływomierz. Czy to prawda, że można wymienić element oryginalny na część pochodzącą z jednego z modeli Mercedesa, która jest podobno znacznie mniej zawodna i poprawia osiągi?Marcin Kajewski- Rzeczywiście niektórzy specjaliści od elektroniki samochodowej twierdzą, że warto zamienić oryginalny przepływomierz na część pochodzącą z auta innej marki. Nie da się jednak w prosty sposób wskazać z jakiego modelu Mercedesa powinien Pan szukać przepływomierza. Wbrew pozorom wariantów silnika TDI jest bardzo dużo.Oznaczane są one odpowiednimi kodami literowymi poprzedzającymi numer silnika, np. AFN, AVF, AGR, AWX itd. Przepływomierz musi pasować do konkretnego typu silnika o określonym kodzie. Tabele zamienników oryginalnych przepływomierzy dostępne są m.in. na stronach i forach internetowych klubów miłośników niektórych modeli z koncernu Volkswagena. Uwaga! Zastosowanie złego przepływomierza grozi nawet zniszczeniem silnika.PSZadzwoń (022) 608 41 36Wtorek 11.00-13.00 dy-źur rze-czo-znaw-cy z firmy DEKRA Polska, mgr inż. Woj-ciech Wy-szy-wacz. Po-ra-dy tech-nicz-ne, eks-plo-ata-cyj-ne, gwa-ran-cyj-neŚroda 12.00-14.00 dyżurują Marek Tomaszewski i Roman Zdziarski, specjaliści d/s przepisów ruchu drogowego z Profesjonalnego Centrum Nauki DIA Poland.Po-ra-dy z zakresu przepisów Prawa o ruchu drogowymCzwartek 10.00-12.00 dy-żur rad-cy praw-ne-go z kancelarii D. Łukasik. Po-ra-dy ubezpieczeniowePy-ta-nia i interwencje moż-na też prze-sy-łać li-stow-nie lub pocztą elektroniczną.E--m-ail: auto.pytania@axel-sprin-ger.com.pl
Gorąca linia
Mycie pod maskąCzy warto myć silnik samochodu? Jeśli tak, to gdzie to robić i na co należy zwrócić uwagę?Staram się dbać o samochód i jestem raczej zadowolony z jego wyglądu. Z jednym wyjątkiem.