Oryginalny olej ma oznaczenie VW 505 01?Castrol proponuje do silników koncernu VW specjalne oleje spełniające bardzo rygorystyczne wymagania. Do samochodu VW Polo z wymienionym silnikiem wymagany jest olej specjalny do silników z wtryskiem bezpośrednim za pomacą pompowtryskiwaczy. Pompowtryskiwacz wytwarza bardzo wysokie ciśnienie wtrysku paliwa i smarowany jest olejem z silnika. To z tego powodu potrzebne są specjalne oleje, które VW określa normą 505 01. Do smarowania takich silników konieczne są oleje spełniające tę normę i nie wolno w nich stosować popularnych produktów bez dopuszczenia VW 505 01. Grozi to bowiem możliwością uszkodzenia bardzo kosztownego układu wtryskowego. W awaryjnych sytuacjach możliwe jest dolanie oleju 5W40, ale w ilości nie większej niż 15 proc. całego oleju.Słyszałem, że wymiana oleju w skrzyni przekładniowej z mineralnego na syntetyczny ułatwia zmianę biegów przy niskich temperaturach. Jakie są inne pozytywne skutki, a jakie negatywne, oprócz większego kosztu zakupu?Ze względu na łatwiejszą zmianę biegów w niskich temperaturach oraz ogólne wyciszenie skrzyni biegów preferowane są oleje syntetyczne. W nowoczesnych skrzyniach biegów temperatura oleju może sięgnąć nawet 170°C. Oleje mineralne w takich warunkach ulegają starzeniu, tzn. rośnie ich gęstość i kwasowość. Powoduje to zanieczyszczenie skrzyni biegów. Gęsty olej pogarsza pracę synchronizatorów i utrudnia zmianę bięgów. Olej syntetyczny nie ma tych wad, natomiast wpływa dodatkowo na lepsze tłumienie dźwięków.Czy istnieją dodatki do olejów silnikowych wpływające na uszczelnienie silnika pracującego na oleju syntetycznym? Czy istnieją jakieś inne sposoby oprócz zmiany oleju?Nowoczesne silniki są dostosowane do smarowania olejami syntetycznymi 0W-30 czy 5W-30. Podczas eksploatacji samochodu powstaje jednak pewne zużycie eksploatacyjne i przy znacznych przebiegach silnik naturalnie będzie zwiększał zużycie oleju. W takiej sytuacji poprawę daje stosowanie oleju także wysokiej jakości, lecz o nieco większej lepkości w dużej temperaturze, czyli klas XW-40, a w skrajnych przypadkach konieczne bywa stosowanie oleju klas XW-60. Proponowane na rynku dodatki o takich własnościach działają w większości na podobnej zasadzie, czyli zwiększają lepkość oleju.Jak można naprawić we własnym zakresie poprzerywane ścieżki ogrzewania tylnej szyby w Fiacie Uno? Niektóre są odklejone, a kilka poprzerywanych. Jak uzupełnić te ubytki, z jakich materiałów skorzystać i jaką techniką to wykonać?Jeśli uszkodzenie ścieżki polega na małym ubytku, można spróbować usunąć je samodzielnie. W sklepach motoryzacyjnych są dostępne specjalne preparaty służące do tego celu - najczęściej lakiery na bazie srebra, a naprawa polega na domalowaniu brakującej części ścieżki. Teoretycznie jest to bardzo proste, natomiast w praktyce skuteczność takiej naprawy bywa różna. Zależy to od jakości użytego preparatu (jego zdolności do przewodzenia prądu), jak i od przygotowania podłoża, które trzeba dobrze oczyścić i odtłuścić. Przy dłuższych przerwach trzeba nanosić nieco szerszą warstwę lakieru, aby umożliwić pezproblemowy przepływ dość dużego prądu (o natężeniu 1A), który przepływa przez ścieżki grzewcze. Niefachowa naprawa może jednak popsuć wygląd szyby i spowodować niepotrzebne koszty - nie jest łatwo o efekt prawidłowego działania ogrzewania szyby. Warto pomyśleć więc o skorzystaniu z pomocy fachowca, która w tym przypadku nie jest droga. Koszt naprawy jednej przerwy wynosi od 5 do 7 zł, ale nie więcej niż 50 zł za całą szybę.
Gorąca linia
Jaki olej można zastosować do silnika Volkswagena Polo 1.4 TDI z pompowtryskiwaczami (3-cylindrowego), typ silnika AMF, rocznik auta 2002.