Czy występują jakieś różnice między wersjami przeznaczonymi do eksploatacji w różnych warunkach? Czy takie auto trzeba jakoś przygotować do ostrzejszego klimatu?RobertNiektórzy producenci oferują na wszystkich rynkach auta zbudowane według identycznych specyfikacji, inni przygotowują wersje przeznaczone do eksploatacji w określonych warunkach. Samochody sprowadzane z krajów, w których panuje łagodniejszy klimat mogą być wyposażone m.in. w akumulatory o mniejszej pojemności (i prądzie rozruchowym). Warto to sprawdzić przed zimą, bo może się okazać, że w niesprzyjających warunkach bateria o pojemności mniejszej o 20-30 proc. może nie poradzić sobie z uruchomieniem samochodu. Należy też sprawdzić i w razie potrzeby wymienić wszystkie płyny eksploatacyjne. W krajach o cieplejszym klimacie stosuje się niekiedy oleje o wyższej lepkości, które mogą sprawiać na mrozie problemy. Dotyczy to nie tylko silnika, lecz także skrzyni biegów. Radziłbym też dokładnie skontrolować stan płynu chłodniczego - tam gdzie nie ma mrozów, nikt nie przejmuje się jego odpornością na zamarzanie. Pozostawienie niesprawdzonego płynu w układzie chłodzenia w Polsce, gdzie temperatury spadają czasem nawet poniżej -30°C, grozi rozerwaniem głowicy lub bloku silnika. Najlepszym rozwiązaniem jest wizyta w dobrym warsztacie samochodowym, który na podstawie odpowiednich instrukcji serwisowych pomoże dobrać materiały eksploatacyjne właściwe do nowych, trudniejszych warunków użytkowania samochodu. Przed zimą radzę też zadbać o zabezpieczenie antykorozyjnenowego nabytku, bo wersje przeznaczone na rynki, na których nie ma niebezpieczeństwa występowania soli na drogach, mogą być dużo słabiej zabezpieczone przed rdzą. Nie można też zapomnieć o ogumieniu zimowym. W polskich warunkach na pewno nie zdadzą egzaminu opony letnie, a w większości przypadków - nawet całoroczne. Tomasz TietzKierownik serwisu AutoMax Montaż radiaMam Volvo 940. W aucie zamontowane było oryginalne radio Volvo, niestety bez CD i RDS-u. Kupiłem nowe radio, jednak nie mogę go podłączyć, bo ma inny wtyk. Jakie nowe radia mają złącze pasujące do tego Volvo? Karol MorawskiDo fabrycznych wtyków pasować będą tylko stare, oryginalne radia Volvo. Na szczęście problem z montażem innego radia można rozwiązać w bardzo prosty sposób. Wystarczy kupić za kilkanaście złotych przejściówkę z wtyku Volvo na standardowy ISO. Znajdzie ją Pannp. w sklepach z car audio lub na aukcjach internetowych.PSDlaczego Citroën XM opada?Co może być przyczyną szybkiego opadania zawieszenia Citroëna XM przy wyłączonym silniku? Czy to coś poważnego? Jak można zdiagnozować i usunąć taką usterkę?Paweł z ZąbekCitroën XM występował z kilkoma różniącymi się od siebie wariantami zawieszeniahydropneumatycznego. W każdym z nich przyczyny zbyt szybkiego opadania mogą się nieco różnić. Możliwości jest co najmniej kilka. Jeżeli po 5-10 minutach opada tył samochodu, można założyć, że winę za to ponosi uszkodzony zawór hamulcowy. Jeżeli auto opada równomiernie, źródłem problemu może być korektor prześwitu. Podobnych objawów spodziewać się można równieżw przypadku zużycia lub nieszczelności przednich lub tylnych siłowników. Sposobem na zdiagnozowanieprzyczyn usterki jest sprawdzenie, którym z tzw. przewodów nadmiarowych cofa siępłyn LHM. Ze względu na stopień skomplikowania konstrukcji tego samochodu zadanie to warto powierzyć jedynie profesjonalnemu serwisowi, i to takiemu, który specjalizuje się w naprawach zawieszeń hydropneumatycznych.PSZeszłoroczne testy opon?Zwykle jesienią pisma motoryzacyjne publikują testy opon zimowych. Na zdjęciach widać zimową scenerię - głęboki śnieg itd. Czy to oznacza, że tak naprawdę zamiast aktualnych testów publikujecie badania z ubiegłego roku? Co z nowościami rynkowymi, które pojawiają się na rynku zwykle tuż przed sezonem zimowym?Henryk z GdańskaWiększość testów ogumienia odbywa się w specjalistycznych ośrodkach badawczych, w których opony na dany sezon można testować niemal przez cały rok. Opony letnie da się testować zimą np. w Teksasie, natomiast warunki odpowiednie do przeprowadzania badań ogumienia zimowego panują przez większość roku w wysokich partiach gór, np. w szwajcarskich Alpach. W ten sposób wykonuje się testy i porównania opon w zupełnie powtarzalnych i właściwych okolicznościach nie z rocznym, ale z zaledwie kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, co z kolei pozwala na uwzględnienie w nich większości nowych modeli ogumienia. Dzięki kontaktom z działami marketingu mamy dostęp do rynkowych nowości branży oponiarskiej zwykle na kilka miesięcy przed ich oficjalnym wejściem do sprzedaży.PSPolicyjne mobilne centrum monitoringuMój znajomy został ostatnio zatrzymany przez policję za rzekome złamanie przepisów. Sytuacja była dziwna, bo wykroczenie miało zostać popełnione kilkaset metrów wcześniej. Funkcjonariusze twierdzili, że zostało zarejestrowane przez kamery z innego radiowozu, a dowiedzieli się o nim przez radio. Kolega przyjął mandat, ale następnego dnia pojechaliśmy na miejsce i nie było tam żadnych kamer. Czyżby policjanci blefowali?Marek z WarszawyW takich sytuacjach policjanci rzadko blefują. Bardziej prawdopodobne jest, że pański kolega "nadział się" na tzw. mobilne centrum monitoringu. Sprzęt taki znajduje się m.in. na wyposażeniu Komendy Stołecznej Policji. W ruchu ulicznym łatwo jest go przeoczyć - wygląda jak zwykły, biały, dostawczy Volkswagen LT. Kierowca może co najwyżej zauważyć na dachu tego pojazdu wysięgnik teleskopowy z zamontowanymi na nim ruchomymi kamerami. W przypadku wykorzystywania pojazdu do nadzoru ruchu taktyka policji polega zwykle na tym, że parkuje on w miejscu, gdzie dochodzi do częstych naruszeń przepisów. Funkcjonariusze rejestrują wykroczenia, używając sześciu kamer umieszczonych na busie, a sprawcy zatrzymywani są przez załogi radiowozów znajdujących się nawet kilkaset metrów dalej.PSOd której klemy zacząć? Być może to dla fachowców śmieszne pytanie, ale chciałbym się dowiedzieć, jaka jest właściwa kolejność zdejmowania klem z akumulatora? Czy można odłączyć akumulator przy pracującym silniku, tak żeby np. nie zablokowało się kodowane radio?majerW samochodach mających "minus" na masie, czyli właściwie we wszystkich współczesnych, należy rozpocząć od odłączenia bieguna ujemnego. Przy podłączaniu zaczynamy od bieguna dodatniego. Nigdy nie wolno tego jednak robić przy pracującym silniku - grozi to co najmniej uszkodzeniem diod alternatora!PS
Gorąca linia
Samochody z południaCzy samochód sprowadzony z kraju o łagodniejszym klimacie wymaga dostosowania do jazdy w polskich warunkach?Sprowadziłem właśnie używany, kilkuletni samochód z Włoch. Prawdopodobnie nigdy wcześniej nie jeździł on w czasie mrozów.