W czasie jazdy na benzynie auto szarpie, falują obroty. Wciskam pedał gazu w podłogę, a auto dławi się i hamuje. Powymieniałem w nim już wszystko, czujniki, sondę, silniczek krokowy, pompę, bak i nic to nie dało. Jestem załamany tą sytuacją, gdyż nikt nie potrafi mi tej usterki usunąć, a wydałem na to w warsztatach już około 1,5 tys. zł. ? Wojtek Chciałbym zwrócić uwagę, że czytelnik wymienił już mnóstwo części bez wykonania fachowej diagnozy samochodu. Przytoczony opis usterki, z którego wynika, że na paliwie gazowym auto jeździ doskonale, a na benzynie niemal wcale, wskazuje na awarię jednego z elementów układu zasilania. Nasuwa się pytanie, w jakim stanie jest wtryskiwacz benzynowy, który na skutek przegrzania poprzez używanie paliwa gazowego może się kleić lub kapać. Efektem tego mogą być wymienione przez użytkownika samochodu niesprawności. Do opisanych uszkodzeń dochodzi często w sytuacji, kiedy montażyści wpadają na pomysł, aby zabezpieczyć pompę paliwa i odcinają ją przy pracy silnika na gazie. Jest to ogromny błąd, ponieważ wtedy we wtryskiwaczu benzynowym nie występuje przepływ paliwa, który zapewnia mu chłodzenie. Skutek jest wiadomy - wtryskiwacz przegrzewa się. W takiej sytuacji może się okazać, że pompa paliwa ocalała, ale trzeba wymienić wtryski. Mam Passata B5 z holenderską instalacją gazową (wtrysk sekwencyjny). Niestety, auto nie jeździ jak należy. Czasami silnik dusi się, spadają obroty, często nawet dochodzi do jego zatrzymania. Problemy zaczęły się po wymianie filtrów gazowych. Nie wiem, co mam zrobić z tym problemem, bo okoliczne warsztaty nie chcą nawet zdiagnozować auta, gdyż nie mają pasującego interfejsu.Tomasz PłockiKażda praca przy instalacji gazowej - wymiana filtrów czy naprawa reduktora musi się skończyć regulacją instalacji. W przypadku układów wtrysku gazu nie obejdzie się bez interfejsu. Musi Pan znaleźć właściwy serwis.Sylwester Grochowskiwłaściciel serwisu Bosch MotolabPilot po zalaniuJakiś czas temu wpadł mi do kałuży pilot alarmu. Po wysuszeniu zaczął znowu działać. Niestety, ostatnio pilot się popsuł, a serwis odmawia naprawy gwarancyjnej, bo twierdzi, że wewnątrz widać ślady wody.Jak mam udowodnić, że po kąpieli pilot był sprawny?MisiekPrawdopodobieństwo, że obecna usterka pilota wynika z tego, iż wcześniej został on zamoczony, jest duże. To że po wysuszeniu znowu zaczął działać, o niczym nie świadczy. Być może awaria wynika np. z korozji zawilgoconychelementów.PSWymiana akumulatoraPowinienem wymienić akumulator. Trochę się tego obawiam, bo nie mam kodu do radia, boję się że rozprogramuje mi się alarm samochodowy, w dodatku słyszałem, że odłączenie zasilania może się skończyć problemami z komputerem silnika. Czy muszę wymieniać akumulator w autoryzowanym serwisie?katowicer (mail)Do wymiany akumulatora nie trzeba angażować serwisu autoryzowanego. Jeżeli chce Pan to zrobić ostrożnie, bez odłączania prądu nawet na chwilę, to radzę zgłosić się do elektryka samochodowego lub serwisu akumulatorowego, który na czas wymiany akumulatora podłączy dodatkową baterię podtrzymującą zasilanie ważnych obwodów. O ile obawy zablokowania radia lub problemów z alarmem są w pewnym stopniu uzasadnione (chociaż kod da się odzyskać, a alarm można zaprogramować), o tyle przy zachowaniu właściwej kolejności odłączania biegunów (na początku odłączamy biegun ujemny!) o komputer nie trzeba się martwić. Ewentualnie, przez pierwszych kilka kilometrów, do czasu kiedy sterownik na nowo się zaprogramuje, można się liczyć z niestabilną pracą silnika.PSPolicja znów się kryje?Podobno zostały zmienione wewnętrzne przepisy policyjne i teraz znowu funkcjonariusze drogówki mogą chować się z "suszarkami" po krzakach. Czy to prawda? jarecki (mail)Jak nas poinformowano w Komendzie Głównej Policji, zmiana zasad prowadzenia tzw. statycznych pomiarów prędkości nie jest aż tak gruntowna. Zgodnie z wcześniejszymi zarządzeniami komendanta głównego policji, policjanci powinni wykonywać pomiary prędkości wyłącznie w miejscach, w których są wyraźnie widoczni dla kierujących, i które zapewniają bezpieczeństwo zarówno kontrolowanych, jak i kontrolujących. Kontrole mogą być wykonywane w wyznaczonych miejscach, których lokalizacja jest ogłaszana m.in. w internecie. Nowe zarządzenie dopuszcza niestety możliwość prowadzenia tego typu kontroli również poza wyznaczonymi punktami, po to, żeby policjanci mogli reagować na bieżące zagrożenia w ruchu drogowym. Czas i miejsce kontroli nie mogą być dowolnie wybierane przez funkcjonariuszy - decydują o tym ich przełożeni.PSTani sposób na lusterkoKtoś stłukł mi lusterko boczne. Cena nowej części w autoryzowanym serwisie jest nieco niższa niż kwota mojego udziału własnego w ubezpieczeniu Autocasco, ale i tak zbyt wysoka, żebym chciał aż tyle zapłacić. Dlaczego kawałek lustra kosztuje kilkaset złotych? Czy mogę zamówić nowe szkłolusterka u szklarza? PiotrJeżeli klosz nie został uszkodzony, może Pan oczywiście zlecić szklarzowidorobienie wkładu. Warto jednak wybrać rzemieślnika, który specjalizuje się w dorabianiu lusterek samochodowych i ma do dyspozycji również lustra gięte. Zastosowanie wkładu wykonanego z płaskiego szkła znacznie zmniejszy pole widzenia w lusterku i może spowodować występowanie znacznie większego "martwego pola" niż przy lusterkach fabrycznych . Uwaga! Znaczna część nowych aut ma lusterka podgrzewane -zwykły szklarz może mieć problemy z odtworzeniem wkładu grzewczego umieszczonego pod lusterkiem. Dorabianie wkładu nie jest jedynym sposobem na oszczędzanie przy wymianie lusterka. Do większości typowych aut można kupić zarówno zamienniki samych wkładów, jak i kompletnych lusterek. Można ich szukać w sklepach motoryzacyjnych i w hurtowniach z częściami.PSZłe "pompowtryski"?Słyszałem sporo negatywnych opinii o pompowtryskiwaczach montowanych w niektórych nowych dieslach. Z tego co wiem, takie rozwiązanie jest stosowane np. w silnikach do ciężarówek i okrętów i nikt na to nie narzeka. Skąd się biorą problemy z nimi w autach osobowych? teoretykPorównywanie silników okrętowych czy nawet tych używanych w ciężarówkach z jednostkami montowanymi w autach osobowych nie ma sensu. Mimo podobnej zasady działania elementy układów wtryskowych narażone są na zupełnie inne obciążenia, pracują w skrajnie różnych warunkach. Negatywne opinie wynikają z kilku czynników. Przede wszystkim pompowtryskiwacze stosowane w silnikach TDI są wrażliwe na niedbałą eksploatację. Bardzo im szkodzi np. stosowanie niewłaściwego oleju silnikowego. Nie wystarczy "dobry olej", produkt musi być przeznaczony do silników z pompowtryskiwaczami!Groźne jest też tankowanie złego paliwa. Koszt wymiany pompowtryskiwacza to nawet kilka tys. zł! Przy prawidłowej obsłudze silniki z pompowtryskiwaczami nie są bardziej awaryjne od innych, nowych diesli.
Gorąca linia
Kłopoty z LPG w tleDlaczego samochód dobrze jeździ na gazie, a na benzynie już nie? Czym grozi wymiana filtra gazowego bez regulacji instalacji?Od 2,5 roku jestem właścicielem Poloneza Caro `97. Samochód po uruchomieniu, gdy silnik jest zimny, nie ma w ogóle mocy na benzynie (po przełączeniu na gaz wszystko jest super!).