więcej mobilnych systemów nawigacyjnych niż rok wcześniej. Co więcej, na siedmiu największych rynkach UE wartość sprzedaży samych nawigacji była do połowy 2007 roku ponad trzykrotnie większa niż całego samochodowego sprzętu audio! Trudno zatem się dziwić, że nowości w sklepach nie brakuje. Konkurencja sprzyja obniżkom cen, a także poprawie jakości map i wzbogacaniu wyposażenia. Z dnia na dzień oferta staje się coraz lepsza. Ceny nowości są bardzo atrakcyjneZ pewnością najłatwiej zwrócić uwagę na spadek cen. Jeszcze kilka miesięcy temu nie do pomyślenia była jakakolwiek markowa nawigacja w cenie poniżej 1000 zł. Teraz nie dość, że można przebierać wśród propozycji największych koncernów, to na dodatek są spore szanse na otrzymanie w tej cenie kompletu map całej Europy! Większość map jest przy tym porównywalna, więc coraz trudniej wyłonić faworyta. Dlatego firmy chętnie eksponują wyposażenie dodatkowe. Jak wyróżnić się na tle konkurencji? Każdy ma swój sposób. Twórcy polskiego programu nawigacyjnego MapaMap stawiają na ciekawe wizualizacje budynków w trybie 3D. Pierwsza edycja nowych wizualizacji 3D zawiera bazę budynków w centrum Warszawy, a także plany Łodzi i Poznania. Na początek program będzie dostępny w popularnych urządzeniach Beckera i Clariona. Z czasem trafi do modeli pozostałych firm wykorzystujących program MapaMap. Navi Expert startuje z nawigacją bez korkówOryginalnym i innowacyjnym rozwiązaniem mogą się natomiast poszczycić programiści z poznańskiej firmy NaviExpert. Program nawigacyjny adresowany do użytkowników telefonów komórkowych został wzbogacony o funkcje umożliwiające bardziej sprawne poruszanie się po aglomeracjach w godzinach szczytu. Dzięki analizie całodobowego natężenia ruchu na drogach system wyznacza optymalną trasę dojazdu w taki sposób, aby unikać najbardziej zatłoczonych arterii. Twórcy zapowiadają, że pracują już nad efektywniejszym rozwiązaniem, które umożliwi docelowo omijanie korków w czasie rzeczywistym. Zagraniczne koncerny stawiają natomiast przede wszystkim na wizualne wabiki. Przybywa zatem sprzętu z większymi ekranami LCD. Nowe modele takich firm, jak Blaupunkt, JVC, Medion, Navigon czy Sony wyposażono w matryce o przekątnej nie mniejszej niż 4 cale. Większy ekran to lepsze i bardziej czytelne wskazania, co szczególnie docenią kierowcy o słabszym wzroku. Każdy stara się o atrakcyjniejszą grafikę i ciekawsze menu użytkownika. Wybór nawigacji okazuje się zatem powoli kwestią gustu. Niewykluczone, że najważniejsza stanie się kolorystyka, bo reszta będzie niemal identyczna. A skoro tak, to po co płacić więcej?Wyposażenie: liczą się bajeryBy wyróżnić się na tle konkurencji, producenci sprzętu inwestują w coraz lepsze i atrakcyjniejsze wyposażenie. Wiele z nowo oferowanych urządzeń jest wyposażonych w praktyczny zestaw głośnomówiący Bluetooth, przeglądarkę zdjęć, a także multimedialne odtwarzacze filmów i plików MP3. O ile jednak zestaw Bluetooth może się warunkowo przydać, o tyle pozostałe funkcje lepiej traktować jako miłe, ale niezbyt przydatne gadżety. Oglądanie filmów z polskimi napisami na małym ekranie nawigacji jest mało komfortowe, podobnie jak słuchanie muzyki przy użyciu skromnego głośnika wbudowanego w tylną ściankę sprzętu. Jakość głośnika ma także duży wpływ na komfort korzystania z zestawu głośnomówiącego. Stąd im tańszy sprzęt, tym korzystanie z telefonu za pośrednictwem nawigacji staje się mniej atrakcyjne.
GPS na nowy sezon
Przenośna nawigacja GPS sprzedaje się w całej Europie jak świeże bułeczki. W 2007 roku nabywców znalazło aż o 46 proc.