Po drugie, gwarant może zaoferować nam warunki lepsze niż wynikające z przepisów prawa. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej stanowi, że sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania towaru kupującemu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by zaproponował nam gwarancję na 3, 5 albo 7 lat. Tylko skąd brać takich gwarantów?
Już pobieżny rzut oka na (z konieczności mocno skrócone) warunki gwarancyjne oferowane przez 12 największych sprzedawców samochodów osobowych w Polsce pokazuje, że są oni – delikatnie mówiąc – niewyrywni. Dominujący okres gwarancji mechanicznej wynosi, jak widać, 2 lata, nie jest więc ze strony gwarantów żadną formą łaski, ale wynika po prostu z obowiązujących przepisów prawa. Przez 2 lata samochód muszą naprawiać i tak, i tak.
Można, oczywiście, wskazać na dłuższe okresy tzw. gwarancji perforacyjnej na nadwozie, ale są to deklaracje dość specyficzne. Z jednej bowiem strony sprzedawca aut oferujący 2-letnią gwarancję na nadwozie narażałby się na śmieszność, a z drugiej – rzucając deklaracje w rodzaju 10, 12 czy nawet 30 lat gwarancji – ponosi znikome ryzyko. Dlaczego? Dlatego że tylko niewielki odsetek klientów będzie przez tak długi czas jeździł na obowiązkowe przeglądy powłoki lakierniczej, a wszelkie, choćby najdrobniejsze, uszkodzenia blachy i lakieru naprawiał w ASO (to ostatnie jest zresztą w wypadku aut starszych niż 8-10-letnie nieuzasadnione ekonomicznie).
W efekcie uprawnienia gwarancyjne z tego tytułu są właściwie nie do wyegzekwowania. Na rynku polskim wyróżniają się producenci koreańscy. Ale czy wiecie, że w USA zespół napędowy aut Hyundaia ma gwarancję 10-letnią z limitem 100 tys. mil (160 tys. km)?
Niezgodność z umową
Sprzedający jest odpowiedzialny względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne sprzedawanej rzeczy. W przypadku sprzedaży rzeczy ruchomej (czyli np. auta) konsumentowi stosuje się pojęcie niezgodności towaru z umową (Ustawa z dn. 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej). W razie niezgodności towaru z umową kupujący może żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany na nowy, chyba że jest to niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów. Inne warianty załatwienia sprawy to obniżenie ceny i odstąpienie od umowy.
Gwarancja
Gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem producenta lub sprzedawcy towaru wobec nabywcy. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej stanowi, że udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, które powinno określać jego obowiązki i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Co najważniejsze, gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających ze stwierdzenia niezgodności towaru z umową.
Części
Kupując części zamienne od sprzedawców instytucjonalnych, zachowuje się wszelkie prawa konsumenta, ale pamiętać trzeba o konieczności udokumentowania zakupu! Części kupione w internecie można zwrócić bez uzasadnienia w ciągu 10 dni od nadejścia przesyłki.
Warunki gwarancyjne liderów rynku
Toyota - Lider polskiego rynku motoryzacyjnego oferuje 3-letnią gwarancję mechaniczną (jednak z limitem przebiegu 100 tys. km), 3 lata gwarancji na lakier i 12 lat na perforację nadwozia. Nieźle, ale bez rewelacji.
Fiat - Standardowa gwarancja mechaniczna Fiata to 3 lata/100 tys. km. Długość gwarancji na lakier to także 3 lata, na perforację – 8 lat. Lepsze warunki przewidziano dla flagowej Cromy – 5 lat na mechanikę i 10 lat na lakier.
Skoda - Fabia, Roomster i Octavia I mają 2 lata gwarancji mechanicznej (za to bez limitu km), 3 lata gwarancji na lakier i 10 lat perforacyjnej. Superb i Octavia II mają gwarancję na perforację nadwozia dłuższą o 2 lata.
Opel - Opel proponuje 2 lata gwarancji mechnicznej bez limitu przebiegu, tyle samo wynosi gwarancja na lakier. Za perforację nadwozia producent odpowiada przez lat 12. Dodatkowo 3 lata wynosi gwarancja na akumulator.
VW - Warunki gwrancyjne Volkswagena są bardzo proste. Za funkcjonowanie zespołów mechanicznych firma chce ręczyć przez 2 lata (bez limitu km), za trwałość lakieru – przez 3 lata, a okres gwarancji perforacyjnej wynosi 12 lat.
Ford - Ford to firma raczej ostrożnie szafująca obietnicami. Długość gwarancji mechanicznej to 2 lata (bez limitu przebiegu), tyle samo wynosi okres odpowiedziealności za lakier. Na perforację blach mamy 12 lat gwarancji.
Renault - Długość gwarancji mechanicznej na samochody Renault wynosi 2 lata bez limitu przebiegu, o rok dłuższa jest gwarancja na lakier. Okres gwarancji na perforację blach nadwozia wynosi 12 lat.
Peugeot - Gwarancja na podzespoły mechaniczne aut Peugeota wynosi 2 lata (przy nielimitowanym przebiegu). Francuski producent udziela też 3 lat gwarancji na lakier i 12 lat na perforację blach nadwozia.
Citroen - Francuskie firmy są perfekcyjnie jednomyślne. Warunki gwarancyjne Citroëna są takie same, jak w Peugeocie i Renault: 2 lata gwarancji mechanicznej bez limitu przebiegu, 3 lata gwarancji na lakier i 12 lat na nadwozie.
HONDA - Okres gwarancji mechanicznej na samochody Hondy to 3 lata (lub 100 tys. km), 3 lata wynosi również gwarancja na powłokę lakierniczą. Za perforację blach nadwozia producent odpowiada przez 12 lat.
Kia - Modele Soul i Carens mają gwarancję 5-letnią (z limitem 150 tys. km), a cee’d i Sportage jeszcze dodatkowe 2 lata gwarancji na napęd. Pozostałe modele: 3 lata bez limitu km. Perforacja blach: cee’d 10 lat, pozostałe 6 lat.
Hyundai - Okres gwarancji mechanicznej i na lakier wynosi 3 lata bez limitu przebiegu, a perforacyjnej – 6 lat. Wyjątkiem jest model i30 mający 2 lata dodatkowej gwarancji na zespół napędowy i 10-letnią gwarancję perforacyjną.