.. wiele.To, co oczywisteNiektóre wyłączenia gwarancji (tzn. powody, dla których producent odbiera gwarancję) są typowe dla większości marek. Gwarant nie odpowiada za wady wywołane zdarzeniami losowymi, naprawą blacharską przeprowadzoną poza ASO, nieusuniętymi na czas uszkodzeniami lakieru (np. odpryskami), działaniem czynników chemicznych, korozji wywołanej montażem dodatkowych akcesoriów (np. listew progowych sprzyjających gromadzeniu się wody), szkód wywołanych niedbalstwem użytkownika itp. Łatwo zrozumieć, że producent, obiecując wieloletnią odporność auta na korozję, musi co jakiś czas skontrolować stan nadwozia, aby w odpowiednim momencie zatrzymać proces zniszczenia. Dlatego każdy samochód powinien zgodnie z zaleceniami producenta być poddawany przeglądom nadwozia (na koszt właściciela). Zwykle pracownicy ASO wpisują w książeczce gwarancyjnej zauważone uszkodzenia lakieru, które muszą być usunięte (w ASO). Za "poprawki" płaci właściciel, chyba że lakier objęty jest jeszcze osobną gwarancją i uszkodzenia nie powstały wskutek działania czynników zewnętrznych.Gwarancje dobre i złeNiektórzy producenci posuwają się jednak dalej: żądają, aby auto podlegające gwarancji perforacyjnej było serwisowane (również mechanicznie!) w ASO. W skrajnych przypadkach gwarancja na lakier odbierana jest z powodu zamontowania poza ASO akcesoriów, które nie mają żadnego związku z korozją. Tak gwarant każe sobie płacić za "bezpłatne naprawy": wyłącznie autoryzowany serwis np. przez 8 lat i systematyczne "poprawki" lakiernicze na koszt klienta. Nie trzeba dodawać, że samochód traktowany w ten sposób nie zardzewieje, niezależnie od miejsca, gdzie jest serwisowany. Niektórzy producenci udzielają gwarancji na warunkach, które należy pochwalić: zaznaczają wyraźnie, że gwarancja na lakier i perforacyjna nie mają związku z gwarancją mechaniczną, nie wymagają też regularnego poddawania auta pełnym przeglądom technicznym w ASO, a tylko okresowej inspekcji nadwozia i usuwania na bieżąco uszkodzeń lakieru. W tabeli obok podane są podstawowe warunki gwarancji perforacyjnej oraz na lakier udzielanych obecnie na samochody różnych marek. Ponieważ każdy producent co jakiś czas zmienia warunki gwarancji, informacje zawarte w tabeli mogą nie być dokładne w przypadku samochodów sprzedanych kilka miesięcy temu. Warunki zawsze zawarte są w książeczce gwarancyjnej, choć nie zawsze są formułowane przejrzyście - czasem np. rejestracja auta jako "ciężarowego" wpływa na zmianę warunków. Niejasne sformułowania gwarant zwykle interpretuje na niekorzyść klienta. Co ciekawe, pracownicy autoryzowanych stacji obsługi często nie są w stanie udzielić precyzyjnych wyjaśnień dotyczących gwarancji. Należy dokładnie czytać postanowienia pisane drobnym drukiem.
Gwarancje na niby
Dwanaście lat gwarancji na perforację nadwozia - to brzmi pięknie! Takie hasło łatwo przekonuje klienta, że oferowany samochód jest naprawdę solidnie zbudowany i bardzo odporny na korozję. Tymczasem szczegółowe warunki zawarte w książeczce gwarancyjnej rozwiewają wątpliwości: zardzewiałe auto będzie naprawione za darmo pod następującymi warunkami, których jest.