dawcą organów. Dlatego zanim zaczniemy zastanawiać się, jak dodać autu mocy, lepiej poszukać sposobów na to, żeby dodatkowe konie mechaniczne dało się szybko okiełznać. Zakres zmian, które można wprowadzić, zależy głównie od zasobności portfela. Najtańszą, ale sensowną i skuteczną modyfikacją jest wymiana tarcz i klocków hamulcowych na części tuningowe. Niemal do każdego auta dostępne są zestawy montowane w miejsce części oryginalnych, bez wprowadzania dodatkowych zmian. Wybór jest naprawdę duży, do najpopularniejszych należą m.in. produkty firm Ferrodo, EBC, Mintex, Brembo. Części wyczynowe są tylko dla zawodowcówElementy cierne stosowane do tuningu różnią się od części seryjnych przede wszystkim wyższym współczynnikiem tarcia oraz większą odpornością na wysokie temperatury. W przeciwieństwie do hamulców fabrycznych są znacznie mniej podatne na tzw. fading - nawet po wielu ostrych hamowaniach zachowują swoje właściwości.Uwaga! Przy wyborze tuningowych tarcz i klocków nie warto popadać w przesadę. Jeżeli nie zamierzamy brać udziału w rajdach, a samochodem poruszamy się głównie pod drogach publicznych, nie warto wybierać części wyczynowych! Nie tylko ze względu na wysoką cenę, lecz także z powodu ich zupełnego nieprzystosowania do jazdy w normalnych warunkach. Hamulce wyczynowe zaczynająskutecznie działać dopiero po rozgrzaniu. W czasie normalnej jazdy hamują gorzej od seryjnych. Przy wyborze najlepiej skorzystać z porady fachowca. Bardzo ważne jest dobranie odpowiednich klocków do tarcz hamulcowych - niektóre elementy mogą ze sobą kiepsko współpracować i przedwcześnie się zużyć albo nie będą zapewniały odpowiedniej skuteczności.Klocki hamulcoweSportowe klocki występują w różnych odmianach dostosowanych do dynamicznej jazdy drogowej lub doaut wyczynowych. Do normalnej eksploatacji polecamy wyłącznie te pierwsze. Niektóre mogą być stosowane z seryjnymi tarczami, jednak lepsze efekty zapewnia montaż wraz z tarczami. Ceny od ok. 180 zł za komplet.Co jeszcze warto zmienić?Poza klockami i tarczami warto wymienić również płyn hamulcowy na taki, który lepiej znosi wysokie temperatury. Wszyscy producenci klocków i tarcz mają takie środki w swojej ofercie. Inną przeróbką poprawiającą hamowanie jest zastosowanie przewodów hamulcowych w stalowym oplocie. Zmniejszają jałowy skok pedału, poprawia się szybkość reakcji na naciśnięcie hamulca. Wymagający kierowcy mogą oczywiście zmienić jeszcze więcej. Firmy tuningowe oferują kompletne zestawy obejmującem.in. pompy hamulcowe, wielotłoczkowe zaciski, tarcze, klocki i przewody. Taka modyfikacja kosztuje jednak dużo, często znacznie ponad 10 tys. euro.Piotr Szymański, Tomson Car TuningNa pewno warto- Nasi klienci dosyć często decydują się na montaż tuningowych tarcz i klocków hamulcowych. Za cenę zbliżoną do tej, którą trzeba zapłacić za wymianę tych części w autoryzowanym serwisie, otrzymują produkty o lepszej jakości i skuteczności od elementów seryjnych.
Hamulce po dopingu
Przyspieszenie do "setki" nie jest nawet w połowie tak ważne, jak czas wyhamowania do zera. Każdy fan tuningu, który myśli inaczej, ma szanse prędzej czy później stać się tzw.