Ile spalają samochody? Którzy producenci zaniżają zużycie paliwa?
Większość kierowców sądzi, że producenci samochodów mają obowiązek podawania rzeczywistego poziomu zużycia paliwa. Nic bardziej błędnego – informacje z folderów mają jedynie umożliwić w miarę obiektywne porównanie różnych modeli, ale nic nie mówią o tym, ile spalają auta w normalnych warunkach eksploatacyjnych.Według obowiązujących w Europie zasad pomiaru zużycia paliwa auto w ruchu miejskim porusza się ze średnią prędkością 19 km/h! W cyklu pozamiejskim maksymalna prędkość to 120 km/h, ale testowy pojazd jedzie tak szybko przez zaledwie 10 s, w rezultacie czego średnia w czasie pomiaru według znormalizowanego cyklu pozamiejskiego wynosi tylko 62,6 km/h. Symulowany styl jazdy jest przy tym tak flegmatyczny, jakby za kierownicą auta testowego siedział niedzielny kierowca w nieodłącznym kapeluszu. Do testów używa się zaś samochodów w możliwie „gołych” wersjach, z wyłączonymi odbiornikami prądu, które nie są niezbędne do jazdy. Czy tak jeździmy w praktyce? Oczywiście, nie! Dlatego do danych zawartych w prospektach należy podchodzić z rezerwą. Z naszych doświadczeń wynika, że różnica między życzeniowymi wskazaniami producentów a wynikami naszych redakcyjnych testów może nawet przekraczać 40 proc.!Hybrydy przepadają w testach drogowychCo ciekawe, w praktyce najbardziej kompromitujące wyniki uzyskują auta hybrydowe. Obowiązujące oficjalne cykle pomiarowe wyraźnie sprzyjają takim pojazdom, m.in. dzięki temu, że w trakcie badań auta są wielokrotnie zatrzymywane. W takich momentach hybrydy nie zużywają paliwa, bo ich sprytna elektronika wyłącza silnik spalinowy, a potem – przy flegmatycznych startach – wystarcza im napęd elektryczny, co daje dalsze oszczędności. Jednak w praktyce przewaga hybryd nad zwykłymi autami okazuje się dużo mniejsza niż w testach. Co więcej, konstruktorzy optymalizują samochody właśnie w taki sposób, aby jak najlepiej wypadały w standardowych cyklach pomiarowych. Wystarczy, żeby auto poruszało się z nieco inną prędkością, na inaczej dobranych przełożeniach, by zużycie paliwa wzrosło o kilkadziesiąt procent. To samo dotyczy norm emisji szkodliwych substancji w spalinach. Silniki są tak konstruowane, żeby spełniały ostre wymogi tylko w takich warunkach, w jakich wykonywane są pomiary kontrolne. 10 prostych sposobów na niższe zużycie paliwaZanim zaczniesz szukać bardziej oszczędnego auta, sprawdź, o ile da się obniżyć zużycie paliwa w samochodzie, który już masz.Zmień złe nawyki! Jadąc agresywnie, nie dojedziesz szybciej do celu, za to wcześniej będziesz musiał zatankować.Zadbaj o stan techniczny pojazdu. Niesprawny będzie spalał więcej!Pozbądź się zbędnego balastu. Bagażnik pełen niepotrzebnych rzeczy to nawet o litr paliwa więcej na 100 km.Jeśli musisz przyspieszyć, zredukuj bieg.Po rozpędzeniu się natychmiast włączaj najwyższy możliwy bieg. Podczas dłuższych postojów na światłach czy przed przejazdami kolejowymi wyłączaj silnik.Sprawdź i ewentualnie skoryguj ciśnienie powietrza w oponach.Korzystaj z umiarem z klimatyzacji, ogrzewania tylnej szyby i podgrzewania foteli.Podróżuj z zamkniętymi szybami. Otwarte zwiększają opór aerodynamiczny. Szybko zdemontuj bagażnik dachowy po użyciu.