Zwyczajny przewód łączący markowe radio z iPodem może kosztować tyle co sam sprzęt.
Choć w ciągu ostatnich miesięcy ceny akcesoriów znacznie spadły, to wciąż jest drogo. I nie zanosi się na to, że będzie taniej, gdyż wzrasta kurs euro, więc importerzy podnoszą ceny.
Bez akcesoriów trudno będzie się obejść, by bezpiecznie wykorzystać mały odtwarzacz w samochodzie. Najtańszym sposobem jest połączenie radia z iPodem przy użyciu kabla słuchawkowego. Bardziej wyrafinowane rozwiązania pociągają za sobą wzrost kosztów oraz wymagań technicznych.
Przed zakupem jakiegokolwiek zestawu akcesoriów trzeba sprawdzić, czy są one kompatybilne. W przeciwnym wypadku łatwo kupić coś, co nie pasuje do naszego sprzętu. Planując zakup jakiegokolwiek zestawu samochodowego, warto także sprawdzić możliwość ładowania urządzenia w trakcie jazdy. Pojemność niewielkich baterii jest ograniczona, więc w ciągu kilkugodzinnej podróży akumulator włączonego iPoda może się szybko rozładować. Kupując ładowarkę z wtykiem do gniazda zapalniczki, warto dołożyć rozgałęziacz. Zwykle w samochodach stosuje się pojedyncze gniazdo wtyku zapalniczki. Rozgałęziacz przyda się, gdy oprócz ładowarki do iPoda czy telefonu zechcemy podłączyć także zasilanie przenośnej nawigacji GPS.
Metody połączeń
Adapter - Najlepsze, ale i najdroższe rozwiązanie to użycie specjalnego adaptera (interfejsu). Zwykle dzięki adapterowi można w pełni wykorzystać możliwości iPoda w samochodzie. Łatwo przegląda się na wyświetlaczu zawartość folderów z muzyką, wybiera nagrania, ogląda filmy oraz ładuje baterię odtwarzacza. Adaptery najczęściej przeznaczone są do ściśle określonego sprzętu, a nawet modeli samochodów i ich multimedialnego wyposażenia. Za najdroższe konstrukcje trzeba zapłacić 2500 zł. Tyle kosztują produkty przeznaczone do fabrycznych zestawów multimedialnych, takich jak Audi MMI, BMW iDrive czy Mercedes Command. Gniazdo AUX - Wykorzystanie gniazda AUX to najprostsza metoda połączenia dwóch urządzeń. Wystarczy przewód audio łączący gniazdo słuchawkowe iPoda z wejściem AUX w radiu. Najczęściej stosowane są wtyczki 3,5 mm, popularnie nazywane minijackami. Ze względu na ograniczoną moc wzmacniaczy słuchawkowych lepiej zastosować możliwie najkrótszy kabel, tak by nie stracić na jakości dźwięku. Rozwiązanie jest tanie, ale nieidealne. By zmieniać nagrania, trzeba korzystać z przycisków na obudowie przenośnego odtwarzacza, co w czasie jazdy nie jest zbyt wygodne. Sprzęt najlepiej zatem umieścić pod ręką.USB - Wygodne połączenie przewodowe teoretycznie oznacza większy komfort użytkowania niż w przypadku AUX. Można bowiem sterować iPodem przyciskami w radiu i ładować baterię odtwarzacza. W praktyce nie zawsze wystarczy połączyć sprzęt przy użyciu kabla USB. Nie każde radio samochodowe z USB dostosowano do współpracy z iPodem. Jeśli sprzęt nie jest kompatybilny, potrzebny będzie dodatkowy interfejs. Szczegółowych informacji może udzielić producent radia albo należy ich szukać w instrukcji obsługi. Bezprzewodowo - Nowym gadżetem są nadajniki FM (nazywane także transmiterami FM lub modulatorami FM). By usłyszeć z głośników samochodu muzykę odtwarzaną z iPoda, wystarczy dostroić radio do określonej częstotliwości, na której nadaje transmiter. Rozwiązanie jest wygodne, gdyż niewielki modulator podłącza się do gniazda zapalniczki i łączy przewodowo z iPodem. Są jednak ograniczenia. Jakość dźwięku jest uzależniona od klasy sprzętu. Zwykle im tańsze modele, tym gorzej. Ponadto słabe konstrukcje są podatne na zakłócenia z instalacji elektrycznej samochodu i rozgłośni nadającej na tym samym paśmie. Markowe propozycje nie są tanie – ceny sięgają ponad 300 zł.
Kompatybilność - Apple wyprodukował już kilka generacji popularnych odtwarzaczy, które nie muszą być kompatybilne z oferowanymi w sklepach akcesoriami. By uniknąć kłopotów, konieczne jest sprawdzenie listy kompatybilności. Zwykle można ją znaleźć na stronach internetowych producentów akcesoriów. Warto zapoznać się ze szczegółowymi informacjami na temat funkcjonalności. Zdarza się, że część funkcji nie jest dostępna. Dotyczy to głównie nowych multimedialnych modeli dostosowanych do odtwarzania muzyki oraz obrazów wideo. Możliwe jest np. słuchanie muzyki, a jednocześnie może wystąpić brak możliwości wysłania sygnału obrazu do monitora.
ipod i fabryczne audio - Producenci samochodów coraz częściej wyposażają auta w nowy sprzęt z dodatkowymi wyjściami AUX i USB. Niejednokrotnie opisywane są skrótem iPod, co może mylić. Opis zwykle oznacza, iż zapewniono możliwość podłączenia iPoda poprzez USB. By jednak z tego skorzystać, potrzebny będzie dodatkowy (i najczęściej drogi) adapter połączeniowy. Bez interfejsu zwykle nie ma szans, by fabryczne radio działało z iPodem poprzez USB. Wówczas należy skorzystać z tradycyjnego rozwiązania – kabel audio wtyka się do gniazd AUX w radiu i słuchawkowego w przenośnym odtwarzaczu.
Komfort niestety sporo kosztuje
Żaden inny przenośny odtwarzacz muzyki nie jest tak popularny na świecie, jak iPod. Ta popularność ma swoją cenę. Mimo bogatej oferty akcesoriów ceny nie spadły do atrakcyjnego poziomu. Szkoda, bo sterowanie iPodem przy użyciu pilota przy kierownicy lub przycisków na panelu radioodtwarzacza jest bardzo wygodne. Warto zatem poszukać adaptera połączeniowego w przystępnej cenie. Duża ostrożność jest jednak jak najbardziej wskazana. Nie wszystkie działają jak trzeba.