- Samochody terenowe oprócz skrzyni biegów mają jeszcze reduktor do jazdy poza asfaltem
- Jego zadaniem jest redukcja ilości obrotów i wzrost momentu obrotowego
- Pamiętajmy, że aby załączyć reduktor, w większości starszych aut trzeba się zatrzymać
Reduktor to po prostu dodatkowa przekładnia, umieszczona za "podstawową" skrzynią biegów, sterowana całkowicie odrębnym układem. Działa dokładnie tak, jak poszczególne przełożenia w skrzyni biegów — jego zadaniem jest redukcja ilości obrotów i wzrost momentu obrotowego. Dlaczego więc nie dodać po prostu jednego przełożenia? Ponieważ reduktor jest urządzeniem umieszczonym na zewnątrz skrzyni i wszystkie dostępne w niej przełożenia mnoży razy dwa. Zamiast np. pięciu biegów, mamy aż 10.
Podstawowy "zestaw", określany jako drogowy lub np. szybki (High) służy do jazdy po asfalcie, dodatkowy (niski Low) - w terenie. Oczywiście w pewnym zakresie prędkości biegi będą się nakładały (w przybliżeniu 60 km na godz. osiągniemy na drugim biegu wysokim lub czwartym zredukowanym).
Najczęściej podawanym i najważniejszym parametrem reduktora jest przełożenie. Im większe, tym auto będzie miało więcej siły na kołach, ale będzie wolniejsze. W samochodach seryjnych najwięcej ma Wrangler Rubicon (4,0:1). Na rynku tuningowym spotkamy dużo przełożeń osiągających nawet 7:1. Najmniejsze przełożenia stosuje z kolei Subaru. Ponieważ samochody tej marki tak nie są terenowe, dodatkowe biegi traktować można np. jako pomoc przy holowaniu przyczep.
Kiedy używać reduktora w samochodzie?
Możemy spotkać dwie szkoły. Jedna mówi, że zawsze, kiedy podróżujemy w terenie, inna zawęża użycie do pokonywania tylko trudniejszych partii. My radzimy używać go w terenie, gdy przewidujemy jazdę ze stosunkowo niskimi prędkościami (do około 50 km na godz.) - dzięki temu mamy więcej biegów do wykorzystania.
Ograniczeniem w wykorzystaniu może być zasada działania. Choć reduktor pracuje całkowicie niezależnie od przedniego napędu, żeby nie prowadzić do przeciążeń, można go używać tylko w trybie 4x4. W autach ze sztywno dołączaną przednią osią ogranicza to możliwość np. holowania innego auta w górach, na asfalcie z użyciem reduktora.
Jak włączyć reduktor w samochodzie?
Pamiętajmy, że aby załączyć reduktor, w większości aut trzeba się zatrzymać. Tylko nieliczne mają synchronizatory i umożliwiają "zapięcie" niskiego przełożenia w czasie wolnej jazdy. Coraz więcej reduktorów konstruowanych jest jako przekładnia planetarna. Wcześniej stosowano klasyczne układy kół zębatych (jak na rysunkach).W praktyce nie ma to jednak większego znaczenia.