Warto wiedzieć, że obecnie montuje się wyłącznie haki pozwalające na zdemontowanie zaczepu kulowego. W wielu krajach niedozwolona jest jazda z wystającym za zderzak zaczepem, kiedy nie holuje się przyczepy. Zaczynamy od wyposażenia auta w hak. Zdecydowanie najlepszym wyjściem jest skorzystanie z usług wyspecjalizowanego warsztatu. Za standardowy hak z odkręcanym zaczepem kulowym zapłacimy najczęściej od 350 do 650 zł, natomiast za wygodniejszy hak z zaczepem patentowym (wypinanym bez użycia narzędzi) trzeba zapłacić w granicach od 1000 do 2000 zł. Uwaga! Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, by kupić hak (ale koniecznie posiadający świadectwo jakości) w hurtowni motoryzacyjnej czy na Allegro i zamontować go samodzielnie. W rzeczywistości wymaga to wiedzy i praktyki. W wielu autach konieczne jest np. wykonanie otworu w tylnym zderzaku. W nowych modelach problemy sprawia instalacja elektryczna, bowiem po prostym przyłączeniu wiązki haka do tylnych świateł komputer pokładowy sygnalizuje awarię (konieczny bywa montaż modułu pobierającego prąd bezpośrednio z akumulatora). Udajemy się do stacji kontroli pojazdów w celu przeprowadzenia badania technicznego. Za badanie i wydanie potwierdzającego je zaświadczenia trzeba zapłacić 35 zł. Badanie potrwa co najwyżej kilka minut.Z zaświadczeniem tym oraz dowodem tożsamości i dokumentami pojazdu (dowodem rejestracyjnym i kartą pojazdu, jeśli była wydana) udajemy się do wydziału komunikacji. Tam wypełniamy "wniosek o dokonanie adnotacji o przystosowaniu pojazdu do ciągnięcia przyczepy". Jeśli wszystkie dokumenty są w porządku, sprawa powinna zostać załatwiona od ręki. Dokonanie adnotacji nie wymaga żadnych opłat administracyjnych.Uwaga: wydział komunikacji ma też prawo żądać okazania dowodu zawarcia umowy ubezpieczenia OC.Badanie w stacji diagnostycznejPrzegląd atestowanego haka jest właściwie formalnością. Diagnosta sprawdza prawidłowość zamocowania haka na aucie oraz działanie gniazda wtykowego do zasilania świateł przyczepy (rozkład przewodów musi być zgodny z ustalonym wzorem). Ponadto samochód powinien być wyposażony w kierunkowskazy boczne oraz dwa zewnętrzne lusterka wsteczne. Niemal wszystkie współczesne auta spełniają ten warunek.
Jak w aucie zamontować hak?
Wyposażenie samochodu w hak holowniczy to prosty i raczej niedrogi sposób na radykalne zwiększenie możliwości przewozowych samochodu. Nie musimy wcale mieć do dyspozycji własnej przyczepy – wypożyczalnie działają przecież choćby na wielu stacjach benzynowych.