Rada: im niższy profil opony, tym gorszy komfort jazdy. Przesadny tuning spowoduje nie tylko dyskomfort, lecz także usterki nadwozia i wyposażenia samochodu.
Nie wystarczy zachowanie zewnętrznej średnicy opony!
Jeśli zastosujemy oponę zbyt wąską, auto będzie o wiele gorzej hamować, szczególnie na suchej nawierzchni. Jeśli zamontujemy za szerokie opony, samochód będzie bardziej podatny na aquaplaning, pogorszy się komfort jazdy i trwałość zawieszenia. Owszem, nieznaczna zmiana rozmiaru może być korzystna: niektóre rozmiary są nieracjonalnie drogie, wystarczy kupić opony o jeden rozmiar szersze lub węższe, aby zapłacić o 30 proc. mniej.
W przypadku niektórych starszych aut kupno oryginalnego rozmiaru jest w ogóle niemożliwe. Warto też dopasować klasę opony do osiągów auta i stylu jazdy: założenie najtańszych opon (nawet znanego producenta) do szybkiego samochodu spowoduje ich błyskawiczne zużycie i kiepskie prowadzenie samochodu. Osiągi opon klasy budżetowej i premium nie są takie same! Z drugiej strony, najdroższe opony do starego auta o niewielkich osiągach to zbędny wydatek – i tak nie będziemy mieli szans wykorzystać ich możliwości. Zwracajmy uwagę na indeksy prędkości i nośności: tu nie powinniśmy eksperymentować. Są one powiązane, dopasowuje się je i do osiągów, i do masy auta.
Co mówią napisy na oponie?
235/55 R 17 – rozmiar opony. W tym przypadku 235 oznacza szerokość w milmetrach (235 mm), 55 to profil opony, czyli stosunek szerokości do wysokości opony (w tym przypadku wysokość opony to 55 proc. jej szerokości), 17 to średnica osadzenia podana w calach. W większości przypadków można założyć na koło oponę odrobinę węższą lub szerszą (np. 195 zamiast 205 mm), choć tym samym ingerujemy też w średnicę zewnątrzną opony. Można nieznacznie zmieniać i szerokość opony, i jej profil w taki sposób, że nie ma to wpływu na średnicę zewnętrzną koła. Nie ma jednak możliwości założenia na tę samą felgę opony o innej średnicy osadzenia.
99W – indeksy nośności (tu: 99) i prędkości opony (tu: W). W „osobówkach” wystarczy zwracać uwagę tylko na indeks prędkości, nośność opon jest znormalizowana. Jednak np. niektóre vany wymagają opon o zwiększonej, niestandardowej nośności. Indeksy prędkości: T – 190 km/h, H – 210 km/h, V – 240 km/h, W – 270 km/h.
ROF – RunOnFlat, czyli opona pozwalająca na jazdę bez powietrza. Jest to o tyle ważne, że nie powinno się jej zastępować zwykłą oponą. Niektóre auta mają jeszcze bardziej specyficzne wymagania, np. do niektórych modeli BMW i Mercedesa powinno się zakładać specjalne opony skonstruowane pod kątem tych marek.
Rotation – kierunek obrotu opony. Należy tak zakładać oponę, aby kręciła się we właściwym kierunku. To bardzo ważne m.in. ze względu na odporność opony na aquaplaning. Koło używane z lewej strony auta nie może bez przełożenia opony być używane jako prawe i odwrotnie!
Outside – oznaczenie stosowane najczęściej w oponach asymetrycznych. Napis musi znajdować się po zewnętrznej stronie koła. Koło z lewej strony można przełożyć na prawą, choć będzie kręciło się w drugą stronę.
TWI – (Trade Wear Indicator) – wskaźnik zużycia bieżnika. Na wysokości tego napisu (lub strzałki) zaznaczonej na boku na bieżniku znajduje się nadlew w rowku bieżnika. Gdy zrówna się z krawędzią rowka, oponę trzeba wymienić.
Tubeless, Radial – tubeless to opona bezdętkowa, radial – konstrukcja radialna. Mało ważne – takie są wszystkie współczesne opony do osobówek.
49 02 – przybliżona data produkcji opony. Pierwsze dwie cyfry określają tydzień, a drugie dwie rok produkcji (w tym przypadku 49. tydzień 2002 roku). Nie należy przeceniać daty produkcji opony – do trzech lat może być bezwarunkowo sprzedawana jako nowa, nie wszystkie opony z kompletu muszą mieć to samo oznaczenie daty produkcji.
Made in Europe, Japan itd. – na podstawie miejsca produkcji nie jesteśmy w stanie ocenić jakości opony. Czy wolicie markową oponę ze starej fabryki francuskiej czy z nowiutkiej fabryki w Rumunii?
DOT EJ 6B – po literach DOT następuje składający się z 4 lub 8 znaków kod miejsca produkcji określający fabrykę, w której wyprodukowano oponę, a nawet konkretne miejsce w fabryce. Tablice kodów nie są podawane do publicznej wiadomości. Klient mógłby się zdziwić, że oponę marki należącej do firmy Michelin wyprodukował np. Continental...