Logo
PoradyEksploatacjaJak zdiagnozować usterkę na podstawie wyglądu spalin?

Jak zdiagnozować usterkę na podstawie wyglądu spalin?

Autor Adam Jamiołkowski
Adam Jamiołkowski

Spaliny wydobywające się w normalnych warunkach z rury wydechowej sprawnego auta powinny być bezbarwne. Wyraźne zabarwienie sugeruje, że coś jest nie w porządkuZabarwienie (zadymienie) spalin jest najczęściej ważnym sygnałem wskazującym na nieprawidłowe funkcjonowanie jednostki napędowej. Nie należy go lekceważyć, bowiem w wielu przypadkach szybka reakcja może zabezpieczyć przed kapitalnym remontem jednostki napędowej. Dobry przykład to przepalenie uszczelki pod głowicą – jeśli zareaguje się natychmiast, wydatki będą niewielkie, w przeciwnym wypadku może czekać nas nie tylko obróbka mechaniczna powierzchni styku głowicy i bloku, lecz także np. usuwanie skutków rozcieńczenia oleju silnikowego przez płyn chłodzący.

Jak zdiagnozować usterkę na podstawie wyglądu spalin?
Auto Świat
Jak zdiagnozować usterkę na podstawie wyglądu spalin?
Jak zdiagnozować usterkę na podstawie wyglądu spalin?
Jak zdiagnozować usterkę na podstawie wyglądu spalin?Żródło: Auto Świat

Z drugiej strony nie należy wpadać w panikę z byle powodu. Szukając przyczyn nadmiernego zadymienia spalin, należy zawsze w pierwszej kolejności sprawdzić, czy zjawisko utrzymuje się po osiągnięciu przez silnik normalnej temperatury pracy. W szczególności zupełnie nieszkodliwa jest para wodna wydobywająca się z układu wydechowego tuż po uruchomieniu silnika, co widać przede wszystkim w chłodne dni. Skroplona w wydechu woda musi po prostu odparować, gdy rośnie temperatura!

Autor Adam Jamiołkowski
Adam Jamiołkowski
Powiązane tematy: