Z drugiej strony nie należy wpadać w panikę z byle powodu. Szukając przyczyn nadmiernego zadymienia spalin, należy zawsze w pierwszej kolejności sprawdzić, czy zjawisko utrzymuje się po osiągnięciu przez silnik normalnej temperatury pracy. W szczególności zupełnie nieszkodliwa jest para wodna wydobywająca się z układu wydechowego tuż po uruchomieniu silnika, co widać przede wszystkim w chłodne dni. Skroplona w wydechu woda musi po prostu odparować, gdy rośnie temperatura!
Jak zdiagnozować usterkę na podstawie wyglądu spalin?
Spaliny wydobywające się w normalnych warunkach z rury wydechowej sprawnego auta powinny być bezbarwne. Wyraźne zabarwienie sugeruje, że coś jest nie w porządkuZabarwienie (zadymienie) spalin jest najczęściej ważnym sygnałem wskazującym na nieprawidłowe funkcjonowanie jednostki napędowej. Nie należy go lekceważyć, bowiem w wielu przypadkach szybka reakcja może zabezpieczyć przed kapitalnym remontem jednostki napędowej. Dobry przykład to przepalenie uszczelki pod głowicą – jeśli zareaguje się natychmiast, wydatki będą niewielkie, w przeciwnym wypadku może czekać nas nie tylko obróbka mechaniczna powierzchni styku głowicy i bloku, lecz także np. usuwanie skutków rozcieńczenia oleju silnikowego przez płyn chłodzący.
Auto Świat
Jak zdiagnozować usterkę na podstawie wyglądu spalin?