Co więcej, oferta GPS-ów za 1000 zł stale się powiększa. Wraz z wprowadzaniem sprzętu nowej generacji ceny starszych urządzeń są sukcesywnie obniżane, dzięki czemu na wyprzedażach można upolować sprzęt wysokiej klasy. Jednak nie każda promocja to prawdziwa okazja – zawsze warto zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów. Najłatwiej ocenić wielkość ekranu. Obecnie najpopularniejsze są matryce panoramiczne o przekątnej 4,3 cala. Starsze, mniejsze GPS-y z wyświetlaczem 3,5-calowym powoli znikają z rynku. Radzimy więc uważnie przyglądać się wyprzedażom – sprzęt z 3,5-calowym ekranem za ok. 1000 zł to nie jest żadna okazja! Dużo trudniej zweryfikować jakość map. Najlepiej poprosić sprzedawcę o sprawdzenie wersji oprogramowania. Mapy w najnowszych urządzeniach pochodzą z 4. kwartału 2007 roku oraz pierwszych dwóch kwartałów br. Oczywiście sprzęt starszej generacji, jaki możemy spotkać na wyprzedażach, jest zazwyczaj wyposażony w znacznie starsze mapy. Zdarzają się nawet wersje z planami sprzed 2 lat, które radzimy omijać z daleka. Jakość wykonania jest bardzo porównywalna, jednakże można znaleźć istotne różnice pomiędzy zestawami z poszczególnych firm. Aby oszczędzić sobie kłopotów w trakcie używania sprzętu, warto sprawdzić solidność mocowania i ramię uchwytu przytwierdzające do szyby. Zwróćmy też uwagę na wyposażenie. Oprócz ładowarki samochodowej przydadzą się zasilacz sieciowy i kabel USB do łączenia nawigacji z komputerem. Polecamy też sprzęt z praktycznym etui ochronnym, które chroni ekran i obudowę przed porysowaniem. Przed zakupem należy sprawdzić ceny w kilku sklepach. Warto przejrzeć oferty na aukcjach w internecie i wyspecjalizowanych stronach poświęconych porównywaniu cen. Dzięki temu można sporo zaoszczędzić, gdyż różnice pomiędzy poszczególnymi sklepami mogą wynieść nawet kilkaset złotych! Polowanie na faworyta nie jest łatwe, ale warto poświęcić trochę czasu, by znaleźć najlepszą nawigację za 1000 zł. TOMTOMWarto poszukać na wyprzedaży modelu GO720 ze scaloną, kompletną mapą Europy i bezpłatnie zaktualizować pakiet map do najświeższej wersji. Alternatywą jest najnowszy model niższej klasy XL w wersji regionalnej z planami 31 państw Europy Środkowo-Wschodniej. Odmianę One Europe ze względu na mniejszy ekran 3,5 cala lepiej sobie darować.MIOWybierać można pomiędzy urządzeniami dwóch generacji. Model 720 z wbudowanym aparatem fotograficznym wciąż jest dobrą propozycją mimo starych map 34 państw Europy. Jednak nowy MOOV360 to zupełnie inna jakość i większy pakiet świeżych planów (38 krajów), więc jest bardziej godny zakupu.MEDIONTo jedna z najstarszych nawigacji, która do dziś imponuje wysoką jakością wykonania i świetnym uchwytem mocującym do szyby. Jeśli występuje z nowym programem Navigator 4, jest godna polecenia. Poprzednia, 3. generacja programu Navigator zawiera niestety stare mapy z 2006 roku.GARMINDobry wybór to Nuvi 250W z ekranem 4,3 cala, pakietem map Europy i dodatkową mapą Polski GPMapa 2007. Jest znacznie wygodniejszy w obsłudze niż mniejsza odmiana 250GP z ekranem 3,5-calowym.NAVIGONDwa urządzenia są godne uwagi. Pierwsze to 2110 MAX z najświeższym pakietem map Europy. Drugie to poprzedniej generacji model 7110 ze starszym zestawem map i charakterystycznym wielkim uchwytem. Mały model 5110 z ekranem 3,5 cala w cenie ok. 1000 zł to zbyt droga propozycja.BECKERWciąż można kupić urządzenia starszych generacji, niemniej w cenie do 1000 zł najkorzystniejszy wybór to wersja 7827 z planami 37 krajów (aktualizacja 4. kwartał 2007). To lepsza oferta niż wersja dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej.BLAUPUNKTW sklepach i na aukcjach można jeszcze kupić stare modele z serii Lucca w odmianach 3.3 i 3.5. Lepiej wybrać młodszą odmianę 3.5 z pakietem map sygnowanych przez iGo lub poczekać na nową generację Travel Pilot. W sklepach już pojawiły się urządzenia nowszej serii w wersji 300 z pakietem map regionu Europy za nieco ponad 1000 zł. NAVROADNajciekawsza propozycja to nowy model NR410 z pakietem planów Europy NavRoad i dodatkowym programem AutoMapa Polska XL. AutoMapa w najbogatszej wersji Europa jest dość droga i kosztuje znacznie więcej niż 1000 zł. Alternatywnie do wyboru jest też starsza nawigacja NR430, którą wyróżniają solidne wykonanie i spore gabaryty.ASUSW sprzedaży są trzy modele: R300, R600 i R700. Najmniej atrakcyjny jest stary R600. R300 ma mały, 3,5-calowy ekran. Najlepszy wybór to R700. Warto jednak chwilę poczekać na spadek cen, bo na tę nawigację trzeba teraz przeznaczyć co najmniej 1100 zł.
Jaką nawigację kupić za 1 000 zł?
Tysiąc złotych to naprawdę dużo. Kwota ta wystarczy na sprzęt każdego z renomowanych producentów, wyposażony w świeżą mapę Europy.