Częstotliwość wymiany nie jest ściśle określona przez producenta, ale zależy od sposobu eksploatacji auta. System zbiera dane, które charakteryzują parametry warunków, w jakich użytkowany jest samochód i określa interwały przebiegu lub czasu pomiędzy przeglądami. Pozostały przebieg lub okres kierowca może odczytać z wyświetlacza umieszczonego na desce rozdzielczej. Z praktyki warsztatowej Mercedesa wynika, że wymiana oleju następuje pomiędzy 15 a 20 tysiącami przejechanych kilometrów.Podobnie o terminie kolejnego przeglądu informowani są posiadacze BMW. W nowych modelach serii 3 pokazuje się przebieg, jaki pozostał do wymiany oleju, a w innych samochodach są zielone pola. Po zgaśnięciu ostatniego z nich należy udać się do serwisu. W przeciwieństwie do systemu Assyst Mercedesa w BMW nie ma informacji o czasie wymiany i przy niewielkim przebiegu olej trzeba wymienić nie rzadziej niż raz do roku. Lepsze materiały stosowane do produkcji silników i olejów powodują, że zmienia się również częstotliwość wymiany. Kiedyś normą był przegląd co 10 tysięcy kilometrów lub dwanaście miesięcy. Obecnie coraz częściej występują interwały co 15 tysięcy i dwa lata. Niektóre firmy wprowadzają jeszcze rzadsze wizyty w serwisie. W Grupie Volkswagena w niektórych modelach stosuje się LongLife - Service o wydłużonym okresie między kolejnymi wymianami oleju. W samochodach z silnikiem benzynowym przeglądy następują wówczas co 30 tysięcy kilometrów lub co dwa lata. Z taką samą częstotliwością mogą być serwisowane samochody wyposażone w silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W innych silnikach z zapłonem samoczynnym z sześcioma cylindrami olej może być wymieniony po przebiegu 35 tysięcy kilometrów lub po okresie dwóch lat, a w jednostkach czterocylindrowych te interwały wydłużone są nawet do 50 tysięcy kilometrów i dwóch lat. Ich częstotliwość zależy od warunków, w jakich użytkowane jest auto i jeżeli są one szczególnie niekorzystne, to czas przeglądów może być skrócony do 15 tysięcy kilometrów i jednego roku. Wszystkie zabiegi, które wydłużają okresy międzyprzeglądowe ułatwiają eksploatację samochodu i zmniejszają koszty jego użytkowania. Systemy informujące o terminie wymiany pomagają zapominalskim właścicielom zapobiegać groźnym awariom samochodów. Nadal jednak trzeba pamiętać o tym, żeby stosowany olej był odpowiedniej klasy jakościowej i lepkościowej oraz żeby jego poziom był utrzymywany między granicznymi zakresami. W przypadku samochodów Mercedesa i wszystkich modeli z Grupy Volkswagena trzeba także pamiętać o używaniu produktów zgodnych z normami ustalonymi przez obie firmy. Z ich doborem nie powinno być żadnych problemów, ponieważ lista dopuszczonych wyrobów jest bardzo długa.Przy wymianie oleju nie można zapominać o ochronie środowiska. Najlepiej wymiany dokona serwis, który ma odpowiednie warunki do przechowywania przepracowanego oleju. Każda ilość płynu, która dostanie się do gleby, będzie dla niej szkodliwa.Poniższa tabela uwzględnia zalecenia w stosunku do tych marek samochodów, które nie zostały przedstawione w pierwszej części.
Jaki olej wybrać? cz. II
Assyst to system zastosowany przez Mercedesa. Wszystkie samochody produkowane od lutego 1997 roku są wyposażone w to praktyczne urządzenie.