W przypadku głośników możemy nawet skusić się na samodzielny montaż, kiedy wybieramy produkty w popularnychrozmiarach. Wówczas bez żadnych przeróbek łatwo uda się umieścić głośniki w miejscach fabrycznych. Dla użytkowników starszych samochodów, którym zależy na uzyskaniu dobrego brzmienia, najbardziej przystępne cenowo i godne polecenia są dwudrożne głośniki współosiowe (tzw. koaksjalne). W samochodach starszych generacji najczęściej tylko w przednich drzwiach (np. Ford) lub na powierzchni deski rozdzielczej (np. Volkswagen) przygotowane były miejsca montażowe wraz z instalacją. Rzadziej używano obu miejsc jednocześnie. Aby zatem szybko, tanio i efektywnie wykorzystać możliwości fabrycznej instalacji, warto zastosować takie konstrukcje, które złożone są z dwóch głośników zintegrowanych w jednej obudowie. Wówczas większy, średnioniskotonowy, zapewni możliwie najwięcej tonów niskich i średnich, a model wysokotonowy uzupełni brzmienie o soprany. Naturalnie oba miejsca montażowe preferowane przez producentów aut wyróżniają się charakterystycznymi ograniczeniami, które mają duży wpływ na jakość dźwięku. W przypadku, kiedy głośniki wbudowane są w drzwi (nisko, tuż przy podłodze), możemy liczyć na więcej basów lepszej jakości. Niestety wysokie tony będą słabsze, gdyż rozchodzą się kierunkowo (w tę stronę, w którą skierowana jest membrana). Aby częściowo zniwelować tę niedogodność, niektóre firmy stosują tweetery, które można ustawiać pod niewielkim kątem. Wystarczy zatem skierować mały głośnik wysokotonowy w górę. Gdy wbudujemy głośniki w deskę rozdzielczą, wówczas poprawi się brzmienie wysokich tonów (bliżej naszych uszu), gdyż po odbiciu od przedniej szyby lepiej rozchodzą się w kabinie. Niestety wyraźnie spadnie jakość tonów niskich. Winę za to ponosi słabe wygłuszenie deski rozdzielczej. Na dodatek w przypadku, kiedy producent tablicy rozdzielczej zastosował tworzywo sztuczne niskiej jakości, dodatkowe efekty (np. trzeszczenie) mogą być na porządku dziennym. Wówczas można próbować wygłuszyć i usztywnić miejsce montażu oraz plastikową maskownicę. Zatrzaski maskownicy warto okleić taśmą izolacyjną, jeśli są źródłem uporczywego hałasu. Technika:Głośniki współosiowe dostępne na rynku oferowane są w kilku różnych kategoriach. Najtańsze najczęściej występują w seriach dedykowanych konkretnym modelom aut. Wówczas w wyposażeniu znajdują się wszelkie niezbędne akcesoria.Z pewnością najskromniejsze są głośniki z membranami papierowymi, które nie zostały poddane jakiejkolwiek impregnacji. Ich podatność na wilgoć dyskwalifikuje je w przypadku montażu w drzwiach. Lepszym rozwiązaniem są wersje z membraną papierową pokrytą lakierem lub warstwą tworzywa sztucznego. Doskonałymi właściwościami odznaczają się konstrukcje z polipropylenu. Często dla efektownego wyglądu pokrywane są warstwą chromu lub srebrną farbą, dzięki czemu upodabniają się do aluminium. Łatwo wówczas o pomyłkę. Trudno wskazać faworyta. Dobrze przygotowana membrana z papieru wcale nie jest gorsza od polipropylenowej. Lepiej zatem sprawdzić brzmienie sprzętu, aby wybrać najlepszy.
Jeden na drugim
Samodzielne i przystępne cenowo nagłośnienie samochodu jest możliwe nawet wtedy, gdy w naszym aucie fabryczne wyposażenie nie obejmuje głośników. Warto wówczas skorzystać z oferty specjalistycznych sklepów i dobrać najbardziej optymalny sprzęt po konsultacji ze specjalistami.