Jeżeli więc silnik nie pracuje normalnie, warto do nich zajrzeć z dwóch przyczyn: być może są zużyte i wymiana da natychmiastową poprawę, a ponadto wygląd świecy mówi wiele o prawdopodobnych innych przyczynach niedomagań.Ile wytrzyma?W większości aut instrukcje obsługi zalecają wymianę świec zapłonowych co 20-40 tys. km. Ile naprawdę wytrzymają świece, zależy przede wszystkim od kondycji silnika. Jeżeli jest on w dobrym stanie, paliwo podawane jest do cylindrów we właściwych proporcjach i układ zapłonowy działa prawidłowo, po 30 tys. km świece mogą być ciągle niezużyte! Natomiast pracując w złych warunkach, już po 10-15 tys. km. będą wymagać wymiany. Na szczęście większość usterek świec widać gołym okiem. Częste kiedyś problemy polegające na braku iskry na elektrodach "dobrze wyglądającej" świecy to już rzadkość.Jak dobrać?Bardzo prosto! Oczywiście w przypadku świec nie ma dowolności - różnią się one m. in. długością gwintu, wysunięciem stożka, wartością cieplną, ilością i rodzajem elektrod... Wydaje się to bardzo skomplikowane, podobnie jak ich literowo-cyfrowe oznaczenia. Pozornie wybór utrudnia też fakt, że świece danej marki o symbolu opisanym w instrukcji obsługi auta... często już nie istnieją, bo ich producent zmienił system oznakowania. To jednak wciąż nie problem! Kupując świece w supermarkecie, mamy zwykle do dyspozycji katalog, dzięki któremu dobierzemy właściwy komplet do auta - musimy tylko znać jego model, rocznik, pojemność i rodzaj silnika. Podobnie w zwykłym sklepie: sprzedawca łatwo dobierze właściwy produkt. Czy ważna jest ilość elektrod, jeśli do danego auta są oferowane różne rodzaje świec? Teoretycznie te z dwoma lub trzema elektrodami pracują bardziej niezawodnie, ale jeśli producent auta nie wymaga stosowania ich, raczej nie odczujemy poprawy działania silnika. Ważne: w przypadku świec jednoelektrodowych warto pamiętać o ustawieniu odstępu elektrod! Trzeba też wiedzieć, że często wymiana świec nie wystarczy, prawdziwą przyczyną problemów z silnikiem mogą być zużyte kable zapłonowe.
Kiedy świeca przygasa
Silnik ma nierówne obroty? Niechętnie odpala rano? Dławi się przy przyspieszaniu? Być może przyczyną są zużyte świece zapłonowe. W większości starszych aut wykręcenie świec nie stanowi dużego problemu.