Dlaczego tak się dzieje?- Popularność klimatyzacji zaczęła się w Polsce zaledwie kilka lat temu, gdy pojawiły się auta sprowadzane z rynku amerykańskiego, gdy w salonach można było obejrzeć luksusowe wersje Mercedesów, Audi itp. Polskim kierowcom tak się ten dodatek spodobał, że jest jednym z najbardziej pożądanych elementów wyposażenia auta. Firmy samochodowe, widząc tę koniunkturę, zachęcają do kupna samochodów (także klasy średniej i kompaktowych) oferując "klimę" jako bezpłatny dodatek lub za niewielką dopłatą. - Dni gorących jest w Polsce 10, może 20 w ciągu roku. Czy na tak krótki czas warto mieć klimatyzację? - Gdybyśmy mówili wyłącznie o komforcie, odpowiedź brzmiałaby: nie. Ale odpowiednia temperatura ma także wpływ na samopoczucie kierowcy, na czas jego reakcji. Okazuje się, że zwiększenie temperatury w kabinie o 10 stopni Celsjusza (z 20 do 30 stopni) powoduje wydłużenie czasu reakcji o 1,5 sekundy. Czyli że kierowca w nagrzanej kabinie np. zahamuje 1,5 sekundy później. A to oznacza przejechanie kilkudziesięciu metrów bez reakcji. Ma to szczególnie duże znaczenie, gdy jazda trwa kilka godzin. Na samopoczucie kierowcy wpływ ma także wymiana powietrza i jego wilgotność. A właśnie klimatyzacja dzięki filtrom pozwala oczyszczać powietrze dostające się do kabiny. Filtry z włókniny wyłapują zanieczyszczenia mechaniczne, drobne pyłki, a filtry absorpcyjne (z węglem drzewnym) neutralizują szkodliwe gazy. Dodatkową zaletą klimatyzacji w samochodzie jest osuszanie powietrza. Dzięki włączonej "klimie" w deszczowy dzień szyby nie będą zaparowane od wewnątrz. To także jest element zwiększający bezpieczeństwo jazdy. - Czy klimatyzacja powoduje wzrost zużycia paliwa?- Sprężarka układu klimatyzacji napędzana jest paskiem od silnika. Jest więc oczywiste, że to dodatkowe obciążenie wpływa na wzrost zużycia paliwa. Średnio wynosi 8-10 procent. Można przyjąć, że gdy "klima" jest włączona cały czas, spalanie może wzrosnąć o jeden litr na 100 km. To jest dodatkowa cena za komfort podróżowania w chłodnym wnętrzu. - Czy klimatyzacja samochodowa wymaga obsługi? - Oczywiście. Tak jak inne podzespoły auta. Nie jest to jednak uciążliwe. Wystarczy raz na rok odwiedzić warsztat i sprawdzić, czy wszystko jest OK. Najważniejszym i najdroższym elementem układu jest sprężarka. Jest ona smarowana poprzez czynnik chłodniczy. Należy więc sprawdzić, czy w układzie jest odpowiednie ciśnienie i wprowadzony smar. Jeśli smarowanie będzie niedostateczne, sprężarka zatrze się, a wówczas można ją tylko wymienić. To duży wydatek, około 2 tysięcy złotych. Należy także pamiętać, aby okresowo wymieniać filtry. Radziłbym także, aby używać klimatyzacji z umiarem. Nie trzeba ustawiać najniższej temperatury, żeby mieć uczucie chłodu. Wystarczy ustawić temperaturę we wnętrzu auta niższą o 3-5 stopni od tej na zewnątrz. I nie ustawiać nadmuchu na głowę i klatkę piersiową, tylko na szybę przednią i na nogi.
Klimatyzacja
- Panie doktorze, klimatyzacja samochodowa staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Jest zrozumiałe, że podnosi komfort jazdy, ale pan twierdzi, że podnosi także bezpieczeństwo czynne.