Kodowanie kluczyka – dlaczego jest tak ważne?

Kodowanie kluczyka może przebiegać w dwóch sytuacjach – kiedy zgubimy lub zepsujemy klucze do samochodu albo wówczas, gdy nie możemy otworzyć/zamknąć drzwi. Pilot do zamka centralnego to jedno, ale w kluczykach samochodowych nowszej generacji znajduje się też immobilizer. Jest to nieco bardziej skomplikowane, choć niewielkie urządzeniem, które przesyła dane pomiędzy samym kluczem a elektroniką samochodu i zarządza blokadami silnika. Rozpoznanie uszkodzenia jest proste – po pierwsze, nie odpalimy auta, a po drugie, kontrolka immobilizera będzie migać na czerwono. Co zrobić w takiej sytuacji? Trzeba będzie dorobić kluczyk, jednak nie obejdzie się bez kodowania.

Jak zakodować kluczyk?

Kiedy już dojdzie do awarii, zastanawiamy się, jak zakodować kluczyk na nowo? W przypadku gdy chcemy dorobić dodatkowy komplet kluczy, należy zaprogramować nowy zestaw, który musi być zgodny ze starym immobilizerem. Kodowanie może przebiegać także bez konieczności użycia poprzedniego kluczyka – w tym przypadku konieczne będzie wgranie nowego kodu w każdym urządzeniu. Możemy zatem skopiować immobilizer lub skorzystać z gniazda diagnostycznego, aby zaprogramować chip.

Warto też zwrócić uwagę na dopasowanie sprzętu do konkretnego modelu samochodu – elektronika w poszczególnych autach bardzo się od siebie różni, zatem istotne jest zweryfikowanie, czy konkretny transponder będzie uruchamiał silnik w naszym samochodzie. Jeśli przypadkowo zdarzy się, że kluczyk nie zostanie dobrany do modelu naszego pojazdu, zwyczajnie on nie zadziała.

Mogłoby się wydawać, że immobilizer to ochrona antykradzieżowa, jednak nie do końca tak jest. W nowszych samochodach, w których elektronika ma zapewnić zabezpieczenia przed uruchomieniem silnika bez kluczy, wbrew pozorom kradzież przebiega bez większych problemów – wystarczy z pomocą odpowiedniego oprogramowania zdekodować zapisane ustawienia i nadać nowe. Dla wprawionych całość zajmuje mniej więcej 5 sekund. Zatem, chociaż immobilizer może ograniczać potencjalne ataki kradzieżowe, nie jest on gwarantem ochrony.

Kiedy zamek centralny nie działa… czyli kolejny problem, którego rozwiązanie wymaga kodowania kluczyka. Piloty muszą pozostać kompatybilne z zamkiem centralnym, więc znowu trzeba ruszyć całą elektronikę. Kodowanie pilotów odbywa się na różnych zasadach, zależnie od modelu auta. W celu zaprogramowania pilota, można wykonać albo dedykowaną sekwencję przyciśnięć klawiszy, albo też poruszać kluczem w stacyjce w odpowiedni sposób. Innym sposobem na zakodowanie klucza z pilotem jest wykorzystanie gniazda EOBD.

Ile kosztuje kodowanie kluczyka?

Zastanawiasz się, jaka jest cena usługi kodowania kluczyków do samochodu? Zależnie od tego, czy skorzystamy z pomocy autoryzowanych serwisów, czy też udamy się do niezależnego mechanika samochodowego, koszty dorabiania i kodowania kluczy z pilotami będą się różnić. Usługi w renomowanych serwisach są z reguły dużo droższe i wymagają więcej cierpliwości – czas oczekiwania na nowy kluczyk jest długi.

Przejdźmy do konkretów – ile kosztuje kodowanie kluczyka? W przypadku, kiedy kluczyk posiada stały grot i immobilizer, za usługę zapłacimy maksymalnie 200 zł. Jeśli jednak uszkodzeniu uległ kluczyk typu „scyzoryk” – z chowanym grotem, przygotujmy się na wydatek od 400 do nawet 800 zł. Zaawansowane technologie, umożliwiające np. otwieranie zamka dotykiem dłoni, to dużo więcej elektroniki do zaprogramowania – taka usługa wyniesie nas nawet powyżej 1000 zł.