Prawda okazała się jednak inna. W tym konkretnym modelu (Mercedes klasy C z 1996 roku) wystarczy otworzyć drzwi kierowcy, aby swobodnie operować elektrycznym sterowaniem szyberdachu. Postanowiliśmy sprawdzić, czy inne rozwiązania są równie ryzykowne. W tym celu przetestowaliśmy 60 modeli aut - począwszy od najpopularniejszych, na najdroższych, luksusowych limuzynach kończąc. W końcu bezpieczeństwo w tej dziedzinie nie powinno zależeć od ceny. Do prób wykorzystaliśmy kostkę wykonaną z gąbki, którą przycinaliśmy za pomocą szyberdachu. Dzięki temu już na pierwszy rzut oka można ocenić, jak skutecznie działa ogranicznik siły zamykania. Dobra informacja na początek: wśród nowych modeli nie ma żadnego, w którym mogłoby dojść do wypadku w momencie, kiedy nie ma w stacyjce kluczyka. Również Mercedes zmienił tę funkcję już w 1997 roku. Nie oznacza to, że żaden wypadek nie może się już wydarzyć. W niektórych autach po przekręceniu kluczyka w stacyjce przy zamykaniu szyberdachu nie działa żaden ogranicznik siły nacisku. Jest to zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej, które precyzują, że elektrycznie zamykane okna dachowe mogą działać jedynie, gdy kluczyk jest przekręcony, chyba że są wyposażone w zabezpieczenia zapobiegające nieumyślnemu przycięciu. Wszystkie aktualne modele spełniają te wymagania. Również samochody marki Opel, w których wprawdzie nie potrzeba kluczyka do uruchomienia szyberdachu, jednak wrażliwa elektronika zapobiega wypadkom. Wzorowo spisały się auta BMW, Mitsubishi, Porsche oraz Volkswagena. Pewnym ryzykiem obarczone są dachy sterowane elektrycznie, wyposażone w funkcję wymuszonego domykania - jeśli trzymamy przycisk wciśnięty, dach zamyka się z pełną siłą i nie działa wtedy żaden ogranicznik. Wielu producentów, w tym również Mercedes, nadal oferuje to rozwiązanie, bo oczekują tego klienci traktujący taką funkcję jako zabezpieczenie przed złodziejami usiłującymi wtargnąć do auta przez otwarty dach.
Który szyberdach może obciąć głowę?
Jakiś czas temu niemiecką opinią publiczną wstrząsnęły informacje o tragicznej śmierci dziecka, które udusiło się podczas zabawy samochodowym szyberdachem. Początkowo podejrzewano, że przyczyną tragedii była usterka samochodu, ponieważ w momencie wypadku nie było kluczyka w stacyjce.
Auto Świat
Który szyberdach może obciąć głowę?