Produkcja najbardziej popularnego kompaktu świata rozpoczęła się w 1974 r. Projektantem nadwozia Golfa był włoski stylista Giorgio Giugiaro.

Kultowy kompakt - VW Golf Foto: Auto Świat
Kultowy kompakt - VW Golf

Auto oferowano z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem i pojemnym jak na tamte czasy bagażnikiem (320--1100 l). W aucie instalowano benzynowe silniki o pojemności 1.1-1.8 i mocy 50-95 KM. W rok po debiucie do produkcji trafiła sportowa wersja GTI ze 110 -konną jednostką. Później GTI napędzał silnik 1.8 o mocy 112 KM. Auto wyróżniało się szerszymi błotnikami, a we wnętrzu zastosowano sportową kierownicę i sportowe fotele. Od 1976 r. w Golfie instalowano silniki wysokoprężne. Początkowo z pojemności 1,5 l jednostka uzyskiwała 50 KM, a później 1,6-litrowy motor miał 54 KM. Najmocniejszy diesel od 1982 r. miał 70 KM. Przekazywanie napędu na przednie koła odbywało się za pomocą 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej albo "automatu" o 3 przełożeniach.