W nowym Lexusie prawie wszystko jest nowe.. np. przykład silnik V8 o znacznie poprawionych parametrach. Także pierwsza w świecie, 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów działająca jeszcze płynniej. I tak dalej, i tak dalej. Najciekawsze jest to, że w Lexusie to nie marketingowe hasła, ale rzeczywistość.
Ma 8 cylindrów, regulowane kąty otwarcia zaworów ssącychi wydechowych. To jednak żaden wyczyn - takie rozwiązania znamy już z aut innych marek. Ale nigdzie indziej nie znajdziemy 2 wtryskiwaczy paliwa na każdy cylinder. Jeden z nich wstrzykuje, paliwo tuż przed zaworami, co pozwala na lepsze odparowanie benzyny, gdy np. silnik jest zimny. Drugi wtryskuje je prosto do cylindra, umożliwiając oszczędniejsze spalanie na wolnych obrotachi podczas delikatnej jazdy.
Toyota nazwała ten system nie jak dotąd D-4, a D-4S. Łączy on zalety systemów wtrysku pośredniego i bezpośredniego w silniku benzynowym.I tutaj czeka niespodzianka: biorąc pod uwagę technologie zastosowane w tym aucie, skomplikowany silnik jest dopiero wstępem!
Pomijając bardzo rozbudowane systemy dbające o bezpieczeństwo, którewkrótce opiszemy na naszych łamach, wartowymienić np. pneumatyczne zawieszenie, które w LS 460 fabrycznie usztywniono, aby usatysfakcjonować kierowców pragnących korzystać z maksymalnych osiągów (0-100 km/h w 5,7 s). To jednak nadal ułamek tego, co znajdziemy w Lexusie.
Elektrohydrauliczne hamulce: reaktywacja
Mercedes już kiedyś próbował "zelektryfikować" pedał hamulca, ale po awariach wycofał się. Oby nie zdarzyło się to Japończykom. Lexus ma też układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym i zmiennym przełożeniem. Podczas manewrowania na parkingu wystarczy 1,25 obrotu kierownicy, aby maksymalnie skręcić koła. Przy szybkiej jeździe potrzeba 1,7 obrotu, aby skręcić koła z położenia "na wprost" do końca w lewo lubw prawo.
Jeden umysł nie ogarnie tego wszystkiego
Czasy, kiedy jeden genialny inżynier projektował cały samochód (a nawet samolot),to już historia. Przy tak wielkiej złożoności współczesnych aut szef całego projektu jest kimś w rodzaju koordynatora działań prowadzonych przez mniejsze i bardziej wyspecjalizowane zespoły projektantów. Dzięki takiej organizacji można tworzyć pojazdy tak skomplikowane jak nowy Lexus.
Oto najważniejsze elementysystemu bezpieczeństwa: kamera na podczerwień, kamera obserwująca kierowcę, przedni radar, układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, elektrohydrauliczny siłownik hamulca, zawieszenie dostosowujące się do warunków jazdy, radar tylny, "inteligentne zagłówki" i automatycznie napinające się pasy
Zmienne fazy
Większość systemów zmiennych faz rozrządu wykorzystuje ciśnienie oleju do poruszania siłownika. Gdy wyłączymy silnik, nie da się nic wyregulować.W Lexusie system jest elektromagnetyczny i zapewnia odpowiednie ustawienie do rozruchu silnika.8 biegów do przodu Mercedes ma swój 7-biegowy "automat", Lexus nie mógł być gorszy.
Przy tak mocnym napędzie 8 biegów to czysty technologiczny fajerwerk, niemniej Toyota obiecuje imponującą płynność działania nowej skrzyni. Jej koła zębate z lekkiego stopu są specjalnie obrabiane w celu poprawienia gładkości zębów, a tym samym trwałości i wyciszenia podczas pracy pod obciążeniem. Modnygadżet: silnik Lexusa uruchamiany jest bez kluczyka - przyciskiem.