Zacznijmy zatem od obszaru zabudowanego. Tu obowiązuje jednakowy limit prędkości dla pojazdu poruszającego się samodzielnie oraz dla zespołu pojazdów kierującego (tak bowiem zgodnie z definicją ustawową traktować należy samochód z przyczepą). Aktualnie dopuszczalna prędkość na obszarze zabudowanym wynosi 60 km/h, ale nie zapominajmy, że coraz częściej mówi się o obniżeniu progu do 50 km/h. W tym miejscu przypominam, że początek obszaru zabudowanego wyznacza znak D-42, biała tablica z czarnymi konturami budynków. Do końca 2005 roku identyczne znaczenie ma stosowana znacznie wcześniej biała tablica z nazwą miejscowości.Dla kierujących pojazdem z przyczepą ustawodawca wprowadził inny, niższy limit prędkości na drogach poza obszarem zabudowanym. To, z jaką prędkością możemy się poruszać, zależy przede wszystkim od tego, jaka jest to droga. I tak na autostradach, drogach ekspresowych oraz drogach dwujezdniowych mających co najmniej dwa pasy ruchu w każdym kierunku dopuszczalna prędkość to 80 km/h. Na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym obowiązuje ograniczenie do 70 km/h. Często się zdarza, że kierowcy, którzy poruszają się z przyczepą okazjonalnie, zapominają o tym, że jadą zespołem pojazdów i zbyt mocno wciskają pedał gazu.Jazda z przyczepą w istotny sposób różni się od jazdy "solo". Nie tylko ze względu na gorsze przyspieszenia. Wydłużeniu ulega także droga hamowania. Niebez-pieczne dla auta z przyczepą są też podmuchy boczne wywołane pędem powietrza przejeżdżających samochodów ciężarowych.Na zakończenie jeszcze jedna uwaga. Przepisy ruchu drogowego nie zezwalają na holowanie innego samochodu przez pojazd z przyczepą.
Limity prędkości
Dziś proponuję powrót do tematyki dotyczącej limitów dopuszczalnej prędkości. Niemniej z uwagi na okres wakacyjny oraz coraz popularniejsze wyjazdy z przyczepami kempingowymi na problem ten spojrzymy z punktu widzenia kierowcy poruszającego się pojazdem z przyczepą.