Niedrogie modele oferują niemal wszyscy markowi producenci. Kto zatem wciąż stawia na sprawdzoną, ale przestarzałą kasetę, ma w czym wybierać. Aby ułatwić wybór, dostępne na rynku urządzenia podzieliliśmy na trzy grupy. Dzięki temu łatwo zwrócić uwagę na odrębności w wyposażeniu i cenach. Niejednokrotnie można kupić lepiej wyposażony model za...mniejszą sumę!Na początekTo absolutne minimum dla tych wszystkich, którzy planują wyposażenie swojego samochodu w jak najtańszy sprzęt. Dostępne modele wyróżniają się atrakcyjnymi dodatkami za przyzwoitą cenę. Standardem jest sprawnie funkcjonujący odbiornik radiowy z dekoderem RDS oraz mechanicznie sterowany magnetofon z autorewersem. Wzrosła również moc wbudowanych wzmacniaczy. Do dyspozycji są końcówki mocy o wartości co najmniej 40 W (zamiast typowych 25-35 W). Układ sterowania zmieniaczem i oddzielne wyjścia RCA można natomiast potraktować jako miły i nikomu niepotrzebny gadżet. W najniższej klasie wybór pomiędzy poszczególnymi modelami to praktycznie niemal wyłącznie kwestia gustu. Poziom techniczny jest tak wyrównany, że można śmiało kierować się tylko wyglądem zewnętrznym. Niezawodność jest również na porównywalnym poziomie, co znaczy, że niezależnie od marki zawieść mogą te same podzespoły. Komfortowe rozwiązaniePodstawa to pełne elektroniczne sterowanie. Do uruchomienia funkcji wystarczy delikatnie nacisnąć przycisk. Takie rozwiązanie jest bardziej niezawodne od mało wygodnego mechanicznego sterowania, gdzie trzeba użyć sporej siły, by np. wyjąć kasetę z odtwarzacza. Elektroniczne sterowanie oznacza również bogatsze wyposażenie magnetofonu. Sprzęt samodzielnie wyszukuje utwory na taśmie, omija nienagrane miejsca i umożliwia powtarzanie ulubionego utworu. Dzięki znacznej obniżce cen sprzęt z kategorii "komfortowe rozwiązanie" jest obecnie optymalny dla fanów analogowej kasety magnetofonowej. W komfortowej klasie dekoder RDS i dodatkowa korekcja dźwięku znajdują się w seryjnym wyposażeniu. Dla zwolenników dalszej rozbudowy systemu przewidziano dodatkowe wyjścia z przedwzmacniacza (nawet dwie pary złączy RCA) i układ sterowania zmieniaczem płyt CD. Tyle wystarczy, by w samochodzie stworzyć dobry system audio o bardzo przyzwoitej jakości dźwięku. Aby jednakże delektować się również jakością dźwięku z kasety, warto wybrać model z wbudowanym systemem redukcji szumów Dolby B. Choć jest to najprostszy układ z laboratorium Dolby, w samochodzie sprawdza się znakomicie. Wiele możliwościKto szuka dość bogato wyposażonego modelu, powinien porównać urządzenia w tabeli "wiele możliwości". Zamieszczone w niej odtwarzacze są na tle tańszych modeli najmniej atrakcyjne, gdyż niejednokrotnie muszą rywalizować z konstrukcjami na płyty CD. Jeśli zatem w tej samej cenie mamy do dyspozycji radioodtwarzacze kasetowe i CD, to polecamy te drugie, zważywszy na znacznie wyższą jakość dźwięku i lepszą niezawodność. Zalet dysku CD nie zrekompensuje nawet podwójne wyjście w radiomagnetofonie dla oddzielnego wzmacniacza. Kaseta powoli przestaje się opłacać. Lepiej zainwestować w cyfrową technologię.
Markowe i niedrogie
Mimo rosnącej popularności radioodtwarzaczy CD sprzedaż radiomagnetofonów nie maleje. Powód? Atrakcyjne ceny.