Następca modelu 170 trafił do sprzedaży w 1953 r. W stosunku do poprzednika miał rewolucyjny wygląd, bo zrezygnowano z przedwojennego stylu, czyli dużych, wydzielonych błotników i stopni między nimi. W Mercedesie 180 zaprojektowano część pasażerską o podwyższonej sztywności oraz kontrolowane strefy zgniotu.

Mercedes 180 D - Ponton z... kołami Foto: Auto Świat
Mercedes 180 D - Ponton z... kołami

Początkowo samochód napędzany był benzynowym silnikiem o pojemności 1,8 l i mocy 52 KM. W późniejszym czasie pojemność silnika zwiększono do 1,9 l, a moc wynosiła 65 lub 68 KM. Oferta obejmowała także diesla. W zależności od okresu produkcji rozwijał moc 40, 43 lub 48 KM. Rozszerzeniem gamy modelu 180 była wersja 190 z benzynowymi silnikami o mocach 75 i 80 KM oraz z 50-konnym dieslem. Powstawał również większy model 220 z 6-cylindrową jednostką napędową o mocy od 85 do 115 KM.