Obecnie w naszym kraju wzrasta on już o blisko 50 procent rocznie! Największy popyt odnotowuje się na ogumienie do samochodów on-road (szosowych), które stanowią 70 proc. całego rynku pojazdów 4x4.Samochody 4x4 kupowane są nie tylko z myślą o jeździe w terenie. Obecnie stanowią alternatywę dla rodzinnych samochodów kombi i luksusowych pojazdów turystycznych, a dzięki dużej mocy silników przeznaczone są nierzadko także do ciągnięcia przyczep (podłodziowych, kempingowych czy towarowych). A to że rzadziej poruszają się po trudnym terenie, a częściej w mieście lub na szosie, oznacza, że potrzebują zupełnie innego ogumienia. Cechami i parametrami zbliżają się do tradycyjnych opon osobowych. Znana z produkcji ogumienia do samochodów 4x4, amerykańska marka BFGoodrich wprowadziła na nasz rynek nową oponę Macadam T/A. Jest pierwszym produktem tej marki, w której proporcje pomiędzy parametrami terenowymi a szosowymi zostały zdecydowanie przesunięte na korzyść tych ostatnich (5 proc. off-road/95 proc. on-road). W związku z tym Macadam T/A został wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika (tak dobrze znaną z opon osobowych wyższej klasy). Centralne ciągłe żebro, duża liczba klocków i kwadratowy jednorodny odcisk bieżnika spowodowały, że rozkład obciążeń na powierzchni styku opony z nawierzchnią jest optymalny. Dodatkowo duża liczba lamel zapewnia bezpieczeństwo w każdych warunkach, nawet przy znacznym zużyciu bieżnika. Ma to swoje bezpośrednie przełożenie na długość drogi hamowania na suchej nawierzchni - z prędkości 100 km/h do zera wynosi (według danych producenta) około 41 metrów. Zastosowanie czterech kanałów wzdłużnych i rozchodzących się rowków poprzecznych (odpowiedzialnych za pompowanie wody spod opony do tyłu i na zewnątrz), a także licznych lamel (przecinających film wodny) spowodowało ograniczenie ryzyka wystąpienia aquaplaningu. Skróciło też drogę hamowania na mokrej nawierzchni (od 25 do 40 proc. w porównaniu z głównymi konkurentami) i poprawiło przyczepność na zakrętach. Ułożenie klocków bieżnika, a także zróżnicowanie ich wielkości oraz profil kanałów poprzecznych pozwoliły w znacznym stopniu wyeliminować powstawanie hałasu toczącej się opony. Co ważne, gęste rozmieszczenie rowków i lamel, a także stosunek powierzchni klocków do powierzchni bieżnika i zastosowanie unikatowego składu mieszanki spowodowały, że Macadam T/A zachowuje elastyczność w niskiej temperaturze i gwarantuje dobre osiągi na ośnieżonej nawierzchni (podczas ruszania, hamowania i oddziaływania sił bocznych). Nowa opona dostępna jest w 18 rozmiarach, które obecnie stosowane są w około 96 procentach krajowego rynku samochodów 4x4 (od 235/75 R 15 do 255/55 R 18). Macadam T/A oferowany jest z indeksem prędkości H (do 210 km/h).
Miejskie safari
Podczas gdy w sprzedaży samochodów osobowych już od dłuższego czasu notuje się załamanie rynku, to w segmencie aut 4x4 tendencja jest wręcz przeciwna. A za tym idzie także wzrost sprzedaży opon (patrz dynamika rynku opon 4x4 w Polsce i Europie).