Logo

Milisekundy życia

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Nadal jednak istotnym czynnikiem decydującym o skuteczności takich zabezpieczeń jest upływ czasu pomiędzy zdarzeniem a reakcją układów je wykrywających. A walka toczy się już o milisekundy.Dostępne dziś na rynku centralne czujniki do poduszek powietrznych w niektórych sytuacjach zderzeniowych wykrywają siłę zderzenia dopiero po upływie ok. 50 milisekund po tym zdarzeniu. Wcześniej nie są one w stanie stwierdzić decydującej różnicy pomiędzy uderzeniem czołowym w przeszkodę stałą przy niewielkiej prędkości a ciężkim zderzeniem czołowym z nadjeżdżającym z naprzeciwka pojazdem. Wprowadzany na rynek system Boscha wyposażony jest w dwa czujniki przyspieszenia umieszczone w strefie zgniotu. Te tzw. czujniki czołowe przekazują sygnały, na podstawie których w przypadku zderzenia nowy sterownik wcześniej i w precyzyjny sposób oblicza absorbowaną energię oraz prędkość deformacji pojazdu już po ok. 15 milisekundach od powstania zdarzenia. Czujniki wykrywają przy tym natychmiast, czy chodzi tylko o lekkie uderzenie, przy którym nie ma konieczności aktywowania poduszki, czy o poważne zderzenie, przy którym konieczne jest zadziałanie systemów pasywnego bezpieczeństwa. Uderzenia boczne wykrywane są w oparciu o cztery czujniki zderzenia bocznego. Przekazują one sygnały do centralnego czujnika w sterowniku poduszki powietrznej, gdzie poddawane są precyzyjnej analizie. Taka koncepcja zapewnia odpowiednio wczesne zadziałanie poduszek bocznych, tak ważnych dla ochrony głowy i klatki piersiowej.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Eksploatacja Porady
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu