Jednak najłatwiej udaje się tuning w przypadku doładowanych silników Diesla, które mają największą rezerwę wytrzymałości.Tuning elektroniczny można wykonać na różne sposoby. Wystarczy zmienić oprogramowanie w kości pamięci w sterowniku lub wymontować seryjny sterownik i użyć innego, którego parametry pozwalają na zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika. Jeszcze inną metodą na poprawienie parametrów jednostki napędowej przy pomocy elektroniki jest montaż dodatkowej centralki sterującej, która wpływa bezpośrednio na macierzystą centralkę, "oszukuje ją" i wykorzystuje stałe wartości oprogramowania producenta.Chcąc uniknąć nadmiernego zużycia silnika oraz usterek, nie powinno się zbyt drastycznie zwiększać mocy. Nie należy poprawiać parametrów silnika o więcej niż ok. 20 proc. Należy jednak pamiętać, że nawet w tym przypadku margines wytrzymałości zostaje zlikwidowany i trzeba jeszcze bardziej dbać o silnik. Nie można się spóźniać z wymianą płynów i filtrów, a nawet lepiej je wykonywać częściej, niż zaleca producent w przypadku seryjnego silnika. Zaawansowane wzmocnienie powoduje, że bezpieczna i bezawaryjna jazda może wymagać bardziej wydajnych hamulców lub innego sprzęgła. Konieczna może być też mechaniczna ingerencja w silniku i wymiana korbowodów czy tłoków. Jazda samochodem po chiptuningu nie musi wcale oznaczać podwyższonego spalania. W turbodieslu uzyskuje się lepsze parametry przy tych samych obrotach co wcześniej. Dzięki temu można dynamicznie przyspieszać bez używania górnego zakresu obrotów. Poza tym wprowadzanie silnika na wysokie obroty jest niepotrzebne, bo wcale nie poprawia osiągów. Jazda na niskich obrotach sprzyja zmniejszeniu zużycia zarówno silnika, jak i paliwa. W silnikach benzynowych z turbosprężarką jest inaczej - po tuningu spalanie znacznie wzrasta.Gdzie tuningować i ile to kosztuje?Na rynku działa kilkadziesiąt firm zajmujących się wzmacnianiem jednostek napędowych. Koszt zależny jest od rodzaju silnika, pojemności skokowej i zastosowanego chipu. W firmie Chojnacki Motor System tuning silników wolnossących kosztuje około 1000 zł, a doładowanych ok. 1600 zł. W firmie Upsolute w silnikach starszego typu kosztuje to 1700 zł, a w jednostkach wyprodukowanych po 2003 r. - 2000 zł. Tuning Tech Center tuninguje silniki benzynowe wolnossące za kwotę od 1000 do 1800 zł, adoładowane benzynowe za 3000 zł. Tuning turbodiesli kosztuje od 1800 do 2500 zł. Więcej powietrzaJak to się dzieje, że dzięki zmianie oprogramowania silnika da się bez problemu "wycisnąć" dodatkowe 20 proc. momentu obrotowego, a nawet więcej? Otóż w silnikach z turbosprężarką wystarczy, gdy sterownik wyda polecenie wtryśnięcia większej dawki paliwa do cylindrów i odpowiedniego zwiększenia ciśnienia doładowania, aby dostarczyć wystarczającą ilość powietrza do spalenia paliwa, by wzrosły osiągi. W silnikach wolnossących nie można łatwo zwiększyć dawki powietrza, a więc i efekty chiptuningu są mniejsze. Zanieczyszczenie spalinPrawidłowo przeprowadzony chiptuning nie powinien powodować wzrostu zanieczyszczenia spalin - stosunek powietrza do paliwa powinien być stale utrzymywany na prawidłowym poziomie. W praktyce jednak bywa inaczej. Wysokoprężne jednostki napędowe - szczególnie brutalnie traktowane przez kierowcę - często dymią na czarno. Jest to spowodowane podwyższoną dawką paliwa dostarczanego do silnika.Styl jazdyChiptuning w niektórych przypadkach wymusza zmianę stylu jazdy. W turbodieslach dobre przyspieszenie można uzyskiwać już przy niskim poziomie obrotów silnika. W wolnossących silnikach benzynowych także po wzmocnieniu jednostki napędowej dynamiczna jazda wymaga "kręcenia" silnika na wysokich obrotach. Samochody po chiptuningu wykonanym w autoryzowanym serwisieWiększość firm samochodowych nie montuje żadnych chipów tuningowych w swoich modelach. Nie pozwala także na ich montaż poza serwisem autoryzowanym pod groźbą utraty gwarancji, jeżeli okazałoby się, że tuning miał wpływ na ewentualną usterkę jakiegokolwiek elementu samochodu. Są jednak nieliczne wyjątki. W serwisach Seata można zamówić chipy zwiększające moc wybranych silników o około 30 KM. Koszt takiego tuningu wynosi dla jednostek wysokoprężnych 1.4 TDI - 2500 zł, 1.9 SDI - 1000 zł, 1.9 TDI bez pompowtryskiwaczy - 2200 zł, 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami - 2500 zł, 2.0 TDI - 3000 zł, a w benzynowym modelu 1.8T 20V - 2500 zł. Fabryczny tuning dostępny jest trównież dla wybranych modeli Mitsubishi. W pikapie L200 oraz w terenowym modelu Pajero Sport w 115-konnych jednostkach wysokoprężnych można zwiększyć moc do 136 KM. Koszt takiej modyfikacji wynosi 4000 zł.Nieprawidłowy tuning grozi awariąŚwiecąca kontrolka silnika podczas jazdy może świadczyć o jego awarii. Nieprawidłowy chiptuning potrafi doprowadzić do uszkodzenia układu korbowego, wypalenia się uszczelki pod głowicą, przegrzania, a tym samym awarii turbosprężarki, mogą się również zdarzyć wypalenia gniazd zaworowych.MontaŻ samemu?Jacek Chojnacki, właściciel firmy tuningowej- Chiptuning nie powinien zaszkodzić silnikowi, jeżeli został przeprowadzony w profesjonalny sposób w wyspecjalizowanym warsztacie. Nie polecam kupowania tanich chipów i montowania ich samemu. Nieprawidłowy montaż grozi awarią silnika oraz kosztowną naprawą.
Moc z kostki
Chiptuning możliwy jest wyłącznie w samochodach, w których za sterowanie pracą silnika odpowiada elektronika. Można go wykonać w każdym rodzaju jednostki napędowej: zasilanej benzyną, gazem czy olejem napędowym.