• Myjką ciśnieniową można umyć samochód, rower, elewację oraz posadzkę, a korzystając z dodatkowych akcesoriów np. oczyścić rynny
  • Klasa myjki powinna być dostosowana do naszych potrzeb – im więcej długotrwałych prac, tym bardziej opłaca się inwestycja w urządzenie wysokiej klasy
  • Wybierając myjkę, nie wystarczy kierować się maksymalnym ciśnieniem na pompie – to za mało, by ocenić klasę urządzenia

Jak, mając do dyspozycji silnik i pompę o niewielkiej mocy, zapewnić wysokie ciśnienie wody opuszczającej dyszę myjki ciśnieniowej? Wystarczy zmniejszyć średnicę dyszy! Ten prosty zabieg sprawia, że przy niewielkim przepływie wody mamy do dyspozycji strumień wody o całkiem wysokim ciśnieniu, np. 110 bar. Tyle, że bardzo wąski strumień wody pod wysokim ciśnieniem działa jak nóż – przecina gumę opon, uszkadza wycieraczki, zdziera delikatną farbkę z logotypów, łatwo nim uszkodzić słaby lakier. Jednocześnie odległość lancy od mytej powierzchni ma zasadnicze znaczenie dla skuteczności mycia: im bliżej, tym skuteczniej, ale i ryzyko uszkodzenia powierzchni większe. Wraz z oddaleniem lancy od mytej powierzchni zagrożenie uszkodzenia lakieru czy gumy maleje, ale też zmniejsza się skuteczność mycia. Jeśli weźmiemy dwie myjki o zbliżonym ciśnieniu roboczym, z których jedna zużywa 360 l wody na godzinę pracy, a druga ma zużycie wody na poziomie 500 l/h i silnik o mocy wyższej o 40 proc, to niemal pewne jest, że ta mocniejsza myjka umyje auto lepiej, a jednocześnie bezpieczniej. Ciśnienie robocze myjki ciśnieniowej to jednak parametr, który jest mylący (trzeba też odróżnić ciśnienie maksymalne od ciśnienia roboczego).

Po co w ogóle myjka ciśnieniowa?

Korzystając z myjki ciśnieniowej, znacznie dokładniej można opłukać karoserię samochodu – ze szpar niedostępnych dla gąbki czy szmaty można wymyć sól i błoto. Po użyciu silnego detergentu i wody pod ciśnieniem można w kilka minut umyć aluminiowe felgi o skomplikowanym wzorze – to samo zadanie bez odpowiedniego narzędzia zajęłoby długie godziny. Mało tego: myjką można oczyścić progi i te części nadwozia, które są widoczne dopiero po otwarciu drzwi i przy odrobinie wprawy nie wiąże się to z nalaniem wody do środka samochodu. Dobrą myjką można umyć podjazd garażu, taras czy elewację domu. Myjkę można wykorzystać także do oczyszczenia rynien – są do tego specjalne przystawki. Dostępne są również akcesoria do myjek, które pozwalają na bezpieczne i dokładne umycie kostki czy płyt chodnikowych przed domem. Zastosowań myjki ciśnieniowej jest wiele, choć najsłabsze myjki ciśnieniowe podołają tylko niektórym.

Myjka ciśnieniowa - jaka spełni twoje oczekiwania?

Nie każdy musi inwestować w porządną myjkę za 1,5 tys. zł lub więcej. Jeśli chcemy okazjonalnie spłukać auto, używając jednocześnie do umycia karoserii gąbki i wiaderka, jeżeli dodatkowo co jakiś czas chcemy umyć rower, to... być może wystarczy nam mała, lekka, kompaktowa myjka za 300 zł. Samochód spłuczemy w 5 minut, rower umyjemy w dwie minuty, a następnie myjkę schowamy do garażu. Do takiej pracy nadają się nawet podstawowe, najtańsze modele renomowanych marek.

Inaczej wygląda sytuacja, jeśli np. chcemy co jakiś czas umyć elewację domu albo np. podjazd garażu. Podstawowe modele myjek ciśnieniowych nie nadają się do długotrwałej pracy – po kilku minutach ich silnik i pompa muszą się schłodzić. Bardziej zaawansowane modele ze średniej półki mogą pracować bez przerwy nawet kilkadziesiąt minut. Profesjonalne myjki wyposażone w mosiężne pompy mogą pracować niemal w trybie ciągłym. Tu uwaga: wielkość obudowy myjki nie przesądza o jej możliwościach: tania myjka w dużej obudowie na kółkach waży 7-8 kg; 3 razy droższa myjka ze średniej półki wcale nie musi być większa, ale zwykle waży 2-3 razy więcej. Masa mówi więcej o klasie urządzenia niż wielkość obudowy!

  1. Myjka ciśnieniowa: „drobiazgi”, na które warto zwrócić uwagę
  2. Jakość i długość węża ciśnieniowego: dobry wąż ciśnieniowy jest zbrojony i nie pozwoli się zagiąć tak, by zablokował przepływ wody. Słaby wąż gumowy zagina się i plącze. Wąż ciśnieniowy umożliwia komfortowe mycie samochodu, jeśli ma długość ok. 8 metrów – wtedy baz przeciągania myjki da się umyć samochód z każdej strony. 6 metrów to za mało.
  3. Przechowywanie węża: niektóre modele profesjonalne nie mają bębna, na który nawinięty jest wąż, bo i tak przez cały dzień pracy ten wąż jest rozwinięty i gotów do pracy, jednak w warunkach domowo-garażowych bęben na wąż to ważna rzecz.
  4. Przechowywanie kabla zasilającego: jakaś forma schowka lub miejsca do nawinięcia kabla jest mile widziana
  5. Dysze: do mycia samochodu potrzebna jest nam dysza regulowana umożliwiająca uzyskanie spłaszczonego strumienia wody. Do mycia kamienia potrzebna nam będzie dysza rotacyjna.
  6. Pianownica: nie każdy będzie z niej korzystać, ale trzeba o tym pomyśleć przed kupnem myjki. Natomiast to, czy myjka ma zbiornik wewnętrzny na detergent czy zewnętrzny pojemnik mocowany na lancy, w praktyce ma niewielkie znaczenie.
  7. System przechowywania akcesoriów: dla naszej wygody na albo w obudowie myjki musi być miejsce na wszystkie akcesoria. Jeśli coś trzeba przechowywać luzem, prędzej czy później zginie – takie są „odwieczne prawa natury”.

Myjka ciśnieniowa - ile mocy, ile wody, jaka pompa?

Jeśli zastanawiamy się, czy wybrać model o mocy 2100 W czy model o mocy 2700 W i cena ma dla nas drugorzędne znaczenie, weźmy mocniejszy model – pod warunkiem, że mamy co myć tym narzędziem (np. oprócz samochodu także duży taras). Jeśli jeden model ma zużycie wody na poziomie 420 l/h, a drugi 480 l/h lub więcej – ten drugi model będzie mył lepiej (przy założeniu, że dane producenta odzwierciedlają faktyczne możliwości urządzenia). Warto wiedzieć, że bardziej wydajne (tzn. przy tej samej mocy gwarantują lepsze osiągi) i trwałe co do zasady są myjki z silnikiem indukcyjnym, są one jednak również co do zasady droższe niż myjki wyposażone w silniki szczotkowe. Co do materiału, z którego wykonana jest pompa (plastik, czy jak kto woli – kompozyt/aluminium/mosiądz), to obecnie nie są to kwestie przesądzające: po pierwsze, producenci wykorzystują równocześnie różne materiały do produkcji różnych elementów pompy, po drugie, na rynku jest obecnie dużo naprawdę słabych i tanich myjek wyposażonych jednak w pompę aluminiową. Oczywiście sprzęt profesjonalny z najwyższej półki ma pompy mosiężne – najbardziej trwałe i niezawodne.

Myjka ciśnieniowa - jakie może mieć gadżety?

Producenci mają różne pomysły na przechowywanie akcesoriów, a także na takie projektowanie myjek, by można je było szybko przygotować do pracy – i to jest ważne. Zdarzają się modele wyposażone w regulację mocy na lancy (przekazywanie poleceń do urządzenia odbywa się drogą radiową – przez Bluetooth) – sympatyczny gadżet, ale jednak można się bez niego obyć. Niezwykle ważna jest natomiast regulacja strumienia wody – aby można go było zaostrzyć albo spłaszczyć. Przydatna jest funkcja zasysania wody (myjka może pracować, korzystając z wody pobieranej ze zbiornika).

Myjka ciśnieniowa – jak używać?

Korzystając z myjki ciśnieniowej, warto pamiętać o kilku zasadach:

  • Do mycia samochodu nigdy, ale to nigdy nie używaj dyszy rotacyjnej, gdyż łatwo nią „zdjąć” lakier – zwłaszcza jeśli jest osłabiony albo położony na szpachlę; dysza rotacyjna może służyć np. do mycia posadzki z kamienia;
  • Do mycia samochodu nie ustawiaj wąskiego strumienia wody – działa jak nóż, można nim np. przeciąć gumową warstwę opony; strumień wody do mycia auta powinien być spłaszczony;
  • Zachowaj bezpieczną odległość lancy od mytej powierzchni – przynajmniej 20-30 cm
  • Nie przesadzaj z myciem podwozia, a zwłaszcza uważaj, aby nie umyć z bliska piast i łożysk kół – to bardzo skraca ich żywotność;
  • Rower myj bardzo ostrożnie – silny strumień wody wypłukuje smary, woda pod ciśnieniem dostaje się do łożysk i już ich nie opuszcza; silnym strumieniem wody szczególnie łatwo uszkodzić koła (nie tylko piasty!);
  • Używając dyszy rotacyjnej, przed włączeniem myjki skieruj lancę w dół;
  • Używając piany aktywnej do mycia powierzchni lakierowanych, nie pozwól tej substancji zaschnąć na lakierze – najlepiej unikać mycia samochodu w pełnym słońcu;
  • Nie kieruj strumienia wody pod ciśnieniem w stronę ludzi i zwierząt w ten sposób można zrobić komuś krzywdę (np. uszkodzić wzrok albo przeciąć skórę);
  • Każda myjka ma określony maksymalny czas pracy, po którym musi ostygnąć – w przypadku najmniejszych myjek jest to od kilku do kilkunastu minut;
  • Jesienią, przed pozostawieniem myjki w nieogrzewanym garażu, dobrym sposobem na zabezpieczenie jej przed mrozem jest zassanie zimowego płynu do spryskiwacza – to lepsza metoda niż spuszczanie wody, co nigdy nie udaje się w 100 procentach.

Myjki ciśnieniowe – popularne modele

Myjka ciśnieniowa Karcher K2

Myjka ciśnieniowa Karcher K2 Foto: Karcher
Myjka ciśnieniowa Karcher K2

To jeden z najbardziej podstawowych modeli myjek ciśnieniowych marki Karcher – jest przeznaczony do okazjonalnego użytku amatorskiego. Urządzenie waży niespełna 5 kg, jego moc to 1400 W, słoczy maksymalnie 360 l wody na godzinę. Mało, ale urządzenie wraz z podstawowymi akcesoriami, w tym z dyszą rotacyjną, kupimy już za ok 300 zł. Jeśli szukamy myjki do okazjonalnego użytku, być może

Myjka ciśnieniowa Parkside PHD 135 D3

Myjka ciśnieniowa PARKSIDE PHD 135 D3, 1800 W Foto: Lidl
Myjka ciśnieniowa PARKSIDE PHD 135 D3, 1800 W

Amatorska myjka średniej wielkości. Moc 1800 W, przepływ wody 420 l/h, maksymalne ciśnienie 135 bar (robocze 90 bar). Ta myjka nawet z niewielkiej odległości wygląda jak całkiem poważne narzędzie – jest dość duża, ma wygodne kółka. Ma wbudowany zbiornik na detergent. Na wyposażeniu dysza rotacyjna i płaska. Gdy włączy się tę myjkę albo podniesie do góry, czar nieco pryska – urządzenie waży niewiele ponad 7,5 kg, a jego osiągi są nie więcej niż umiarkowane. Z drugiej jednak strony w cenie ok. 350 zł trudno znaleźć lepszą ofertę.

Myjka ciśnieniowa Nilfisk C 135.1

Myjka ciśnieniowa Nilfisk C 135.1 Foto: Nilfisk
Myjka ciśnieniowa Nilfisk C 135.1

To niedrogi, amatorski model renomowanej marki Nilfisk, która w portfolio produktów ma także przemysłowe urządzenia myjące. I choć najtańsze myjki konkurencyjnych marek można kupić niemal 2 razy taniej, to jednak w tym przypadku za kwotę poniżej 700 zł dostajemy bardzo sensowne i dobrze wyposażone narzędzie z silnikiem o mocy 1800W, z przepływem wody do 520 l/h, z wężem o długości 8 m. Ciśnienie wody – wystarczające do podstawowych zadań. W sumie ta myjka zapewnia bardzo dobre osiągi w odniesieniu do ceny.

Myjka ciśnieniowa Bosch UniversalAquatak 135

Bosch UniversalAquatak 135 Foto: Bosch
Bosch UniversalAquatak 135

Domowo-garażowa myjka ciśnieniowa średniej klasy. Urządzenie ma moc 1,9 kW, generuje maksymalne ciśnienie o wartości 135 bar, ma wąż ciśnieniowy o długości 7 m, waży ok. 8 kg. Maksymalny przepływ wody – 410 l/h. Średnie osiągi za średnią cenę – urządzenie kupimy w cenie ok. 700 zł, a może nawet nieco taniej.

Myjka ciśnieniowa Karcher K7 Full Control Plus

Myjka ciśnieniowa Karcher K 7 Full Control Plus Foto: Karcher
Myjka ciśnieniowa Karcher K 7 Full Control Plus

Myjka klasy premium wyposażona w pomysłowy system składania i przechowywania akcesoriów, a ponadto w możliwość sterowania parametrami pracy myjki za pomocą przycisków umieszczonych na uchwycie lancy. Sama lanca jest dość unikalna – zawiera różne dysze (3w1). Myjka tłoczy do 600 l wody na godzinę, wytwarzając maksymalne ciśnienie 180 bar. Długość węża wysokociśnieniowego to 10 m.

Bosch Professional GHP 5-55

Myjka Bosch Professional HHP 5-55 Foto: Bosch
Myjka Bosch Professional HHP 5-55

Urządzenie profesjonalne, nadaje się do zastosowań warsztatowych. Zużywa 500 l wody na godzinę, wytwarzając ciśnienie robocze (nie mylić z maksymalnym!) na poziomie 130 bar. Urządzenie jest ciężkie i solidne – solidność dotyczy też akcesoriów, w tym metalowej lancy. SIlnik indukcyjny. Myjka wyposażona w system samozasysania. Korzystna cena wynika m.in. z braku bębna do nawijania węża ciśnieniowego – w ofercie tej marki są też inne myjki wyposażone w różne funkcjonalności, różniące się też osiągami.