Logo

Na bardzo trudne warunki

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Ale nawet tam, gdzie zakazów nie ma, w przypadku obfitych opadów śniegu opony zimowe mogą nie wystarczyć. Łańcuchy zakłada się tylko na koła napędzane. Dlatego też komplet składa się z dwóch łańcuchów. Auta terenowe pracujące np. w terenie górskim niekiedy wyposażane są w dwa komplety, ale do auta osobowego wystarczy jeden. Decydując się na zakup łańcuchów, przede wszystkim należy dobrać produkt pasujący wielkośćią do koła. Nie istnieją łańcuchy na tyle uniwersalne, aby pasowały do wszystkich rozmiarów kół, nawet jeżeli wyposażone są w automatyczny korektor długości. Kolejny parametr to wielkość oczek. Im są one mniejsze, tym większy jest komfort jazdy. Bardzo wiele łańcuchów składa się z ogniw o grubości 12 mm, ale niektóre firmy (np. König) stosują ogniwa o grubości 10, a nawet 9 mm. Taka technologia pozwala stosować łańcuchy również w samochodach bardzo nisko zawieszonych, mających niewielki prześwit pomiędzy kołem a nadkolem. Pozostaje kwestia ceny: najtańsze łańcuchy na rynku kosztują kilkadziesiąt złotych, ale za te pieniądze nie sposób zaoferować produktu bardzo wysokiej jakości. Raczej, decydując się na taką oszczędność, trzeba być przygotowanym na to, że po jednorazowym użyciu łańcuchy te będą zużyte lub uszkodzone. Najlepsze i najdroższe łańcuchy kosztują kilkaset złotych, ale zakłada się je bardzo łatwo, zdejmuje niemal jednym ruchem (to bardzo ważne - łańcuchy zakłada się prawie zawsze na mrozie, często w błocie pośniegowym) i można użytkować wiele razy.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Eksploatacja Porady
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu