Ale nawet tam, gdzie zakazów nie ma, w przypadku obfitych opadów śniegu opony zimowe mogą nie wystarczyć. Łańcuchy zakłada się tylko na koła napędzane. Dlatego też komplet składa się z dwóch łańcuchów. Auta terenowe pracujące np. w terenie górskim niekiedy wyposażane są w dwa komplety, ale do auta osobowego wystarczy jeden. Decydując się na zakup łańcuchów, przede wszystkim należy dobrać produkt pasujący wielkośćią do koła. Nie istnieją łańcuchy na tyle uniwersalne, aby pasowały do wszystkich rozmiarów kół, nawet jeżeli wyposażone są w automatyczny korektor długości. Kolejny parametr to wielkość oczek. Im są one mniejsze, tym większy jest komfort jazdy. Bardzo wiele łańcuchów składa się z ogniw o grubości 12 mm, ale niektóre firmy (np. König) stosują ogniwa o grubości 10, a nawet 9 mm. Taka technologia pozwala stosować łańcuchy również w samochodach bardzo nisko zawieszonych, mających niewielki prześwit pomiędzy kołem a nadkolem. Pozostaje kwestia ceny: najtańsze łańcuchy na rynku kosztują kilkadziesiąt złotych, ale za te pieniądze nie sposób zaoferować produktu bardzo wysokiej jakości. Raczej, decydując się na taką oszczędność, trzeba być przygotowanym na to, że po jednorazowym użyciu łańcuchy te będą zużyte lub uszkodzone. Najlepsze i najdroższe łańcuchy kosztują kilkaset złotych, ale zakłada się je bardzo łatwo, zdejmuje niemal jednym ruchem (to bardzo ważne - łańcuchy zakłada się prawie zawsze na mrozie, często w błocie pośniegowym) i można użytkować wiele razy.
Na bardzo trudne warunki
K ażdy, kto zimą wybiera się autem w prawdziwe góry, powinien zaopatrzyć się w łańcuchy na koła. W niektóre miejsca samochody niewyposażone w ła-ńcuchy nie są w ogóle wpuszczane.