Wynika to z faktu, że przystosowane do metanu zbiorniki paliwa, zawory tankowania i zawory odcinające są całkowicie nieprzydatne do zastosowania w instalacji LPG. Inne elementy, takie jak wtryskiwacze oraz sterowniki instalacji, mogą być stosowane w obu typach instalacji. Specjalista jest w stanie poznać przeznaczenie części po symbolu homologacji. Części oznakowane symbolem 67R są dostosowane do LPG, natomiast homologacja 110R świadczy o przystosowaniu do gazu ziemnego.Wady i zalety metanu+ Znaczne obniżenie kosztów paliwa w porównaniu z zasilaniem benzyną.+ Bardzo niski poziom emisji szkodliwych substancji.+ Metan spala się całkowicie, nie pozostawiając pozostałości powodujących korozję.- Relatywnie wysoki koszt instalacji.- Mały zasięg samochodu na paliwie gazowym, mało rozbudowana sieć stacji. - Wzrost masy własnej auta.Dlaczego brakuje stacji? Słyszałem, że gaz ziemny nadaje się do zasilania silników co najmniej równie dobrze, jak propan-butan, a w dodatku jest od niego sporo tańszy. Dlaczego więc prawie nie ma stacji, gdzie można tankować to paliwo?Paweł RudnickiZbiorniki samochodu wyposażonego w instalację do zasilania gazem ziemnym (CNG) są tankowane paliwem znajdującym się pod ciśnieniem wynoszącym ok. 200 atmosfer. Żeby uzyskać tak duże ciśnienie, niezbędne są specjalne sprężarki do metanu. W przeciwieństwie do stacji sprzedającej LPG stacja metanowa musi mieć dostęp do sieci gazowniczej, najlepiej do rurociągów przemysłowych, w których płynie gaz pod wysokim ciśnieniem. Im niższe ciśnienie w rurociągu, tym większa musi być wydajność zamontowanych na stacji sprężarek. Oznacza to, że znacznie trudniej znaleźć właściwą lokalizację dla stacji CNG. Koszt jej budowy oraz eksploatacji jest też znacznie wyższy, niż ma to miejsce w przypadku stacji LPG. Przy niewielkiej popularności instalacji metanowych i wynikającym z tego faktu małym popycie na CNG nie ma co liczyć na szybki rozwój sieci stacji.
Na metan czy na LPG?
Sprowadziłem z zagranicy samochód przystosowany do zasilania metanem. Ponieważ w mojej okolicy nie ma stacji, gdzie mógłbym to auto zatankować, chciałbym się dowiedzieć, czy zamontowaną w nim instalację można dostosować do zasilania popularnym w Polsce propanem-butanem (LPG)? Jeżeli tak, to które elementy można zachować, a które wymagają wymiany?Tomek SiarczykPrzerobienie instalacji zasilania samochodu przewidzianej do stosowania metanu (CNG) na propan-butan (LPG) jest trudnym zadaniem.