Niech was nie zmylą ostatnie dni ciepłej pogody – w każdej chwili mogą się już pojawić poranne przymrozki, czy nawet pierwsze opady śniegu. Najwyższy czas pozbyć się opon letnich z auta!
Auto Świat
Najlepsze opony na zimę. Zwycięzcy testów 2019
Choć nowe opony trafiające do sprzedaży muszą mieć etykiety informujące o ich wybranych parametrach, to tak naprawdę o ich jakości i rzeczywistych osiągach mówią one niewiele
Z reguły produkty renomowanych marek są bezpiecznym wyborem, ale i wśród tańszych modeli trafiają się perełki
Testujemy opony od drogich wyrobów marek premium aż po opony, których producentów nikt w Europie nie zna
To, że na oponach letnich nie sposób bezpiecznie jeździć w warunkach zimowych, dotarło już nawet do większości zagorzałych sceptyków, którzy do niedawna twierdzili jeszcze, że przecież kiedyś „zimówek nie było, a ludzie jakoś jeździli”. Teraz znakomita większość kierowców o sezonowej wymianie opon już pamięta, a ci, którzy opon sezonowych nie wymieniają, częściej przez cały rok jeżdżą na zimówkach niż na oponach letnich.
Coraz popularniejsze robią się też opony całoroczne. Z testów wynika, że ich osiągi rzeczywiście są coraz lepsze, choć nie oznacza to, że są one automatycznie lepszym wyborem – przy znacznych przebiegach lub w mocnych autach stosowanie opon sezonowych nadal jest najlepszym rozwiązaniem.
Zwycięzcy i przegrani testu opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17
Żródło: Auto Świat
Od drogich wyrobów marek premium aż po opony, których producentów nikt w Europie nie zna – w naszym teście, obejmującym aż 53 modele opon, wszyscy mieli równe szanse. Aż sześciu modelom przyznaliśmy ocenę wzorową, przed dwunastoma oponami ostrzegamy ze względu na ich niedostateczne wyniki w próbach hamowania.
Wyniki testu opon całorocznych w rozmiarze 225/45 R17
Żródło: Auto Świat
Dobrym oponom całorocznym można zaufać przy każdej pogodzie, również w typowo zimowych warunkach – nasze testy nie pozostawiają w tej kwestii żadnych wątpliwości. Zalety opon całorocznych są oczywiste: nie trzeba pamiętać o ich sezonowej wymianie i składowaniu, niepotrzebne są dodatkowy komplet felg i czujniki ciśnienia (w nowych autach). Warto też pamiętać o ograniczeniach: niższej trwałości (szczególnie na skutek ostrej jazdy na suchym asfalcie w wysokich temperaturach) i o tym, że ich parametry zimowe mogą się szybko pogarszać wraz ze zmniejszającą się wysokością bieżnika.
Wyniki testu opon całorocznych do SUV-ów w rozmiarze 235/55 R19
Żródło: Auto Świat
Również w przypadku SUV-ów, i tych z napędem na przód, i tych z 4x4, rośnie zapotrzebowanie na opony całoroczne. Takie opony muszą sobie radzić nie tylko na śniegu, lecz także na mokrej i suchej nawierzchni – a to wcale nie takie łatwe. Tylko dwa spośród siedmiu modeli całkowicie przekonały testujących, pozostałe wymagają zbyt wielu kompromisów, żeby zasłużyły na naszą pełną rekomendację.
Dzięki napędowi na obie osie auta 4x4 mają olbrzymią przewagę nad „ośkami” w dziedzinie trakcji, czyli np. w czasie ruszania pod górę lub na śliskim podłożu. Ale już na łukach czy podczas hamowania na śliskim ich przewaga znika, bez odpowiednio przyczepnych opon o bezpiecznej i pewnej jeździe nie może być mowy. Właściciele aut z napędem 4x4 często wręcz pakują się w niebezpieczne sytuacje właśnie dlatego, że nie zdają sobie sprawy z tego, jak śliska jest droga. Dla tych, którzy często jeżdżą w trudnych warunkach, wysokiej klasy zimówki nadal są najlepszym rozwiązaniem. Oto modele, które sprawdziliśmy, w tym również te najbardziej polecane.
Reguła, że opony na zimę powinny być jak najwęższe, od dawna nie obowiązuje. Nowoczesne szerokie, niskoprofilowe opony radzą sobie doskonale zarówno na suchym podłożu, jak i na ośnieżonych i oblodzonych drogach. Na ocenę wzorową zasłużyły tylko dwa spośród testowanych modeli.
Wybór na rynku opon jest większy niż kiedykolwiek. Chodzi jednak o to, żeby wybrać takie, które będą zapewniały jak najwyższy poziom bezpieczeństwa, a przy tym – o ile to możliwe – nie przepłacić. Różnice między poszczególnymi modelami, nawet wśród markowych produktów, są olbrzymie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.