Auto Świat Porady Eksploatacja Najlepsze opony zimowe - Nie dla bałwanów

Najlepsze opony zimowe - Nie dla bałwanów

Opony zimowe zyskują coraz większą popularność. To dobrze, bo tylko one zapewniają na ośnieżonej nawierzchni odpowiednie bezpieczeństwo. Niestety wielu kierowców nadal na własnej skórze doświadcza, jak wygląda jazda po śniegu na niewłaściwym ogumieniu. Można ich łatwo rozpoznać - to właśnie oni, z kręcącymi się w miejscu kołami, blokują ośnieżone skrzyżowania i podjazdy. Tylko opony zimowe wykonane ze specjalnej mieszanki gumowej i wyposażone w liczne nacięcia zwane lamelami zapewniają odpowiednią przyczepność na pokrytej śniegiem nawierzchni. Im niższa temperatura, tym wyraźniejsza przewaga "zimówek". Mieszanka gumowa opony letniej twardnieje, gdy się robi zimno. "Zimówki" zachowują elastyczność, a co za tym idzie, optymalną przyczepność nawet w warunkach arktycznych. Ślisko na letnich oponach

Najlepsze opony zimowe - Nie dla bałwanów
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Najlepsze opony zimowe - Nie dla bałwanów

Opona letnia wyposażona w sztywne i gładkie kostki bieżnika nie znajduje na śniegu żadnego punktu zaczepienia i zupełnie bezradnie ślizga się. Pomiar siły ciągu ukazuje to bardzo dobitnie - typowa opona letnia jest w stanie przenieść zaledwie jedną piątą momentu obrotowego przekazywanego przez najlepszą pod tym względem oponę zimową (Pirelli Snowsport). Podczas hamowania z pełną siłą różnice stają się jeszcze bardziej dramatyczne. Najlepiej hamujące opony zimowe (Dunlop Winter Sport M3) pozwoliły na zatrzymanie testowego Forda Mondeo na dystansie poniżej 23 metrów. Na oponach letnich auto potrzebowało aż o 53 metry więcej. Przy próbie hamowania przed przejściem dla pieszych taki wynik mógłby być tragiczny w skutkach! Poza krótszą drogą hamowania w warunkach zimowych wymierną korzyścią ze stosowania "zimówek" są znacznie lepsze właściwości trakcyjne na ośnieżonych nawierzchniach. Poważne problemy sprawiło oponom letnim pokonanie górskiego toru testowego pokrytego śniegiem. Samochód wyposażony w takie ogumienie skapitulował po kilku nieudanych próbach już na pierwszym wzniesieniu. Różnice występują jednak również między poszczególnymi modelami opon zimowych. Stabilne prowadzenie na łukach i precyzyjne reakcje na ruchy kierownicą wzbudzają sympatię dla opon firm Bridgestone i Pirelli, opony Kumho KW na ciasnych zakrętach znacznie wcześniej tracą przyczepność. Nie zawsze najlepsze

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: