Niestety, typowa samochodowa nawigacja z cyfrową mapą na CD oferowana przez producentów aut i firmy zajmujące się samochodowym sprzętem audio i wideo, w Polsce wciąż jest nieprzydatna, ponieważ nie ma specjalnie opracowanej cyfrowej mapy sieci naszych dróg. Nie ma także cyfrowych planów miast. Ostatnio składane obietnice wskazują przełom 2003/2004 i Blaupunkta jako pierwszą firmę, która będzie mogła pochwalić się płytą z oprogramowaniem z mapami dróg i planami miast. Nową ofertą kuszą kierowców twórcy programów Auto Mapa (Aquarat i Geosystems), eMapa (Emapa), GPMapa (Imagis) i Navigo (Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. E. Romera). Przeznaczone są one do niewielkich palmtopów z GPS-em, które łatwo umieścić w samochodzie. Mimo że programy przeznaczone są do tych samych odbiorców, różnice między nimi są znaczne. Jak wyznaczyć trasę? Obsługa Auto Mapy i Navigo jest dziecinnie prosta i co ważne intuicyjna. Nawet początkujący będą mogli obejść się bez instrukcji obsługi. Rozkład menu jest w obu programach bardzo podobny, a poszczególne funkcje są czytelnie i zrozumiale opisane. Wyznaczanie trasy nie jest kłopotliwe. Najprościej wyszukać właściwy docelowy adres i oznaczyć jako koniec trasy. Można również wyszukać i zaznaczyć określone miejsca i adresy jako punkty przelotowe. Wyszukiwanie odbywa się automatycznie po wpisaniu przez użytkownika adresu do wygodnej w obsłudze bazy adresowej. Początek trasy (jeśli jest to miejsce, w którym się znajdujemy) najlepiej wyznaczyć za pośrednictwem GPS-u. Odbiornik samoczynnie określi naszą pozycję na podstawie danych zebranych z kilku satelitów. Wówczas już tylko pozostaje wybrać jedną z dwóch tras: najszybszą lub najkrótszą. Możliwości wyznaczania drogi są znacznie lepsze w Navigo, szczególnie, jeśli korzystamy z programu zainstalowanego na domowym komputerze. Można wyliczyć koszt podróży, a nawet ustalić czas jej trwania w oparciu o podaną przez użytkownika porę wyjazdu. Baza danych Navigo zawiera szczegółowe mapy 18 miast Polski z bazą adresową. Auto Mapa może się natomiast poszczycić jedynie bardzo dokładnymi planami Warszawy i Poznania. Atutem Navigo jest ponadto możliwość wydruku mapy z zaznaczoną trasą, a także listy komend z zaleceniami, co do kierunku jazdy. Niestety w trakcie podróży spoglądanie na oryginalną ściągawkę może być trudne. Wersja Navigo Professional ma jeszcze jedną istotną zaletę. System umożliwia wytyczanie tras nawet poza oficjalną siecią dróg. Kiedy zatem znajdujemy się na szlaku turystycznym lub pływamy po jeziorze, możemy obliczać odległość korzystając z opcji wytyczania trasy za pośrednictwem prostych linii. Testowa wersja Auto Mapy nie miała jeszcze podobnej opcji, choć zgodnie ze składanymi deklaracjami wkrótce pojawi się kolejne uaktualnienie. Doskonały do nawigacji w terenie jest natomiast Garmin, który ma największe doświadczenie. Sprzęt Garmina funkcjonuje na podobnej zasadzie, co program Navigo. Zarówno eMapa jak i GPMapa wymagają uprzedniej instalacji na komputerze PC. Wystarczy wskazać trasę wg różnych kryteriów (szybka, ekonomiczna, w terenie), aby program szybko wytyczył właściwą drogę przejazdu. Słabą stroną GPMapy jest brak możliwości wyszukiwania wg adresów, mimo że zawiera szczegółowe plany 219 miast w 161 gminach. Jeśli zatem znajdziemy się w dużym mieście, zobaczymy jedynie kompletną opisaną siatkę ulic. Do celu trzeba będzie trafić samodzielnie. Jazda jak po sznurku? Zasadnicze różnice pomiędzy Auto Mapą a Navigo czy Garminem ujawniają się, kiedy korzystamy z nawigacji w czasie jazdy. Navigo i eMapa pokazują na ekranie naszą pozycję na mapie względem wyznaczonej trasy. Jeśli ją opuścimy jesteśmy zdani tylko na wyświetlaną mapę. System nie opracuje automatycznie nowej trasy, co oznacza, że pozostaje jedynie wrócić na określoną wcześniej drogę. Alternatywną trasę może natomiast obliczyć Auto Mapa i Garmin z GPMapą. Auto Mapa oblicza i kalkuje nową trasę automatycznie (wówczas na ekranie ukazuje się komunikat: rozglądam się), zaś Garmin za każdym razem czeka na potwierdzenie (naciśnięcie przycisku enter). Auto Mapa w zależności od wybranej opcji ukazuje nie tylko to co Navigo, ale również za pomocą odpowiednio zmieniających się strzałek wskazuje kierunek jazdy. Wskazania Garmina nie są tak czytelne jak w Auto Mapie. Na szczęście wersja z GPMapą nadrabia informacją głosową, która wcześnie uprzedza o planowanym skręcie. Wbrew obawom, że Auto Mapa może błędnie informować o dystansie jaki pozostał do planowanej zmiany kierunku jazdy, system wyróżnia się precyzyjnymi wskazaniami. Bazując jedynie na danych z GPS-u (bez podłączenia z czujnikiem prędkości w aucie) podawane dane nie odbiegają znacząco od rzeczywistości. Niestety nie zawsze warto brać pod uwagę wskazania nawigacji. Ponieważ dane są stale aktualizowane, może się zdarzyć, że na drodze dwupasmowej system zaleci nam zawrócić, mimo zakazu zawracania na danym odcinku drogi. W czasie kilkudniowej jazdy po okolicach Warszawy, tylko kilka razy musieliśmy zlekceważyć zalecany kierunek jazdy. W przypadku Garmina nie mieliśmy z tym problemu. Pierwsza wersja Auto Mapy (bazowa sieć drogowa kraju) z uproszczoną mapą Polski sprawiła nam niespodziankę przy wytyczaniu trasy z Warszawy do Siedlec. Niezależnie od tego czy miała to być droga najkrótsza czy też najszybsza, zawsze zalecała nam zjazd z krajowej drogi E30 (międzynarodowa nr 2) i znacznie dłuższe i wolniejsze podróżowanie drogami niższej kategorii. W nowej, poprawionej wersji Auto Mapy Polska 50K system nie sprawia już niespodzianek. Testowa wersja Auto Mapy sprawiła nam jeszcze jedną niespodziankę. System standardowo jest wyposażony w funkcję śledzenia GPS-em. Dla użytkownika oznacza to, że urządzenie cały czas analizuje dane z satelitów, dzięki czemu stale ukazuje naszą aktualną pozycję na mapie. Kiedy zatem jesteśmy w ruchu mapa samoczynnie przesuwa się na ekranie, podobnie jak zmienia się nasza pozycja. Kiedy jednak chcemy ręcznie przesunąć mapę, choćby po to, aby sprawdzić jak dalej przebiega droga lub jak wygląda szkielet ulic, śledzenie GPS-u powinno się wyłączyć. W przeciwnym wypadku ręczne przesuwanie mapy skazane byłoby na porażkę, gdyż system ciągle ukazywałby nam obszar, na którym aktualnie się znajdujemy. Wystarczy zatem dotknąć ekran i palcem przesuwać mapę, by automatyczne śledzenie zostało wyłączone. Niestety przypadkowe dotknięcie ekranu w czasie jazdy (np. wskutek wstrząsu zamiast trafić w przycisk dotykamy ekranu z mapą) także powoduje wyłączenie śledzenia GPS-em. Dotknięcie ekranu system odczytuje jako próbę ręcznego przesunięcia mapy. Aby zatem korzystać dalej z nawigacji, która automatycznie poprowadzi nas do celu trzeba włączyć śledzenie, a to wymaga użycia rysika palmtopa. Użycie tej niewielkiej wskazówki w czasie jazdy jest praktycznie niemożliwe i bardzo niebezpieczne. Wszystkie urządzenia umożliwiają pokazywanie w czasie jazdy mapy w różnej skali. Trzeba jednak mieć na uwadze, że im więcej szczegółów należy pokazać na mapie, tym wolniej będzie przebiegało odświeżanie ekranu. Osobną kwestią jest jakość wyświetlaczy sprzętu nawigacyjnego, czyli ich czytelność. Testowane palmtopy i Garmin niestety nie są idealne. Który jest lepszy? Jeśli ktoś poszukuje nawigacji, która w najbardziej komfortowy sposób poprowadzi go do celu i ułatwi poruszanie się samochodem po kraju oraz po nieznanym mieście powinien wybrać Auto Mapę. Umożliwia ona wygodne podróżowanie i łatwo wyprowadzi na właściwą drogę nawet podczas błądzenia. Niestety słabą stroną jest wciąż skromna oferta szczegółowych map adresowych i to stanowi największy mankament, który na szczęście mogą usunąć programiści. Nowoczesna elektroniczna mapa, czyli Navigo to produkt dla tych, którzy nie tylko podróżują samochodem, ale cenią również turystykę pieszą czy rowerową turystykę. Jest to świetny system dla miłośników map, które w elektronicznej formie zapewniają zupełnie nowe możliwości. Navigo i Navigo Professional nie są jednak typowymi autonawigacjami GPS, do jakich nas przyzwyczaili producenci samochodów i wytwórcy markowego mobilnego sprzętu audio i wideo. Urządzenia i oprogramowanie amerykańskiego Garmina to zupełnie inne produkty. Bez wątpienia są to najbardziej zaawansowane urządzenia nawigacyjne o dużo większych możliwościach niż systemy bazujące na palmtopach. Nie da się również ukryć, że Garmin jest adresowany przede wszystkim dla profesjonalistów jak i turystów. Wersje dla kierowców, ze względu na ograniczenia narzucone przez producenta sprzętu na polskich programistów, nieco ustępują możliwościami. Pamiętajmy, jednak, że na szlaku turystycznym sprzęt Garmina bije na głowę rywali i jest także godny polecenia.
Nawigowanie po polsku
W Polsce można już używać nawigacji w samochodzie. Jak dotąd z zalet systemu GPS mogą korzystać w naszym kraju jedynie posiadacze przenośnych komputerów typu palmtop czy specjalnych urządzeń firmowanych przez Garmin.
Auto Świat
Nawigowanie po polsku