in. od konstrukcji, jakości użytych materiałów, ale przede wszystkim od tego, po jakich drogach porusza się auto. Można przyjąć, że w Polsce wytrzymują od kilkudziesięciu do nieco ponad 100 tys. kilometrów. Do awarii może jednak dojść wcześniej. Nie bez przyczyny badanie skuteczności amortyzatorów wykonywane jest przy okazji obowiązkowych badań technicznych. Elementy te nie psują się nagle, tracą swoją skuteczność stopniowo - dla bezpieczeństwa warto je kontrolować co 10-20 tys. km. Pierwszym objawem niesprawności amortyzatorów jest zazwyczaj gorsze prowadzenie auta. Zawieszenie staje się nadmiernie miękkie, samochód buja się, pokonując nierówności. Inne alarmujące sygnały: w czasie silnego hamowania samochód nadmiernie "nurkuje" albo opony popiskują na nierównościach - ponieważ tracą przyczepność. Droga hamowania wydłuża się wtedy nawet o 30 proc. Niepokoić powinny też stuki dochodzące z zawieszenia.Jak to sprawdzić?Najlepszą metodą skontrolowania stanu amortyzatorów jest badanie tzw. szoktesterem, czyli urządzeniem sprawdzającym reakcję auta na drgania odpowiedniej częstotliwości, którym poddawane jest zawieszenie. Cała kontrola trwa zaledwie kilka minut i kosztuje z reguły nie więcej niż kilkadziesiąt złotych. Amortyzator nie nadaje się do dalszej jazdy, jeżeli jego siła tłumienia spadnie poniżej 30 proc. lub kiedy różnica skuteczności elementów zamontowanych na jednej osi przekracza 15 proc. Amortyzatory należy wymieniać parami, nawet jeżeli drugi zamontowany na tej samej osi ma odpowiednie parametry.Dlaczego amortyzatory są tak ważne? Ich podstawowe zadanie w zawieszeniu auta to utrzymywanie stałego kontaktu koła z nawierzchnią. Im skuteczniej tłumią drgania wynikające z pracy elastycznych elementów układu jezdnego, tym lepiej prowadzi się auto. Siły tłumienia nie można zwiększać w nieskończoność - zawieszenie staje się wtedy sztywne i niekomfortowe.Producenci starają się pogodzić sprzeczne oczekiwania, opracowując amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. Prawdopodobnie już wkrótce na masową skalę będą stosowane m.in. amortyzatory magnetyczne, których charakterystyka może być zmieniana nawet w czasie jazdy. Rynkową ofertę amortyzatorów i cennik podajemy na stronie 56.
Nie podskakuj!
Amortyzatory są elementami eksploatacyjnymi, które trzeba wymieniać. Po jakim przebiegu? Ich trwałość zależy m.