Ten, kto skończył kurs na prawo jazdy, wie, że każdy uczestnik ruchu ma obowiązek ułatwić przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu. Jednak przepis ten tylko pozornie jest oczywisty, może dlatego, że wielu kierowców błędnie utożsamia go z obowiązkiem ustąpienia pierwszeństwa na skrzyżowaniu. W rzeczywistości jest inaczej – kodeks nie określa sposobów, jakimi należy ułatwiać przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu, podpowiadając tylko, że w szczególności chodzić może o „niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się”. Pamiętajmy – na drodze najbardziej potrzebny bywa po prostu zdrowy rozsądek! Przejazd VIP–ówIrytację u kierowców budzą niekiedy auta i kolumny pojazdów przewożące rozmaitych VIP–ów. Otóż w obowiązującym obecnie kodeksie drogowym po wyliczeniu zadań związanych z ratowaniem życia i zdrowia ludzkiego dodano: „wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona”. To daje podstawę prawną takim działaniom.
Nie stój - ułatw przejazd!
Przepisy „Prawa o ruchu drogowym” wyliczają długą listę pojazdów, które mogą być uprzywilejowane. Otwierają ją auta należące do jednostek ochrony przeciwpożarowej, policji i pogotowia ratunkowego, a potem następuje długa lista służb, w tym także i tych, których funkcjonariusze mundury zakładają jedynie od święta. Nie to zestawienie jest jednak najważniejsze, choćby dlatego, że uprzywilejowany może być także „inny pojazd – na podstawie zezwolenia wydanego przez ministra spraw wewnętrznych”. Bardziej istotny jest przepis mówiący o tym, kiedy kierującemu pojazdem uprzywilejowanym przysługują szczególne uprawnienia. Otóż tylko wtedy, gdy jednocześnie spełnione są trzy warunki: pojazd uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia lub mienia albo z koniecznością zapewnienia porządku publicznego, w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych albo w wykonywaniu zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa osobom uprawnionym;pojazd wysyła jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy (dźwiękowy nie jest wymagany po zatrzymaniu);w pojeździe włączone są światła drogowe lub światła mijania.