Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Niskiej jakości opony: dlaczego trudno wyważyć niektóre koła i jak to zrobić, żeby było dobrze?

Niskiej jakości opony: dlaczego trudno wyważyć niektóre koła i jak to zrobić, żeby było dobrze?

Wibracje całego nadwozia narastające wraz z prędkością jazdy, często odczuwane głównie przez kierowcę jako wibracje kierownicy, mogą mieć różne przyczyny, np. zwyczajny brak wyważenia koła, albo niedoskonałość opony, która ma niejednakową sztywność na całym obwodzie i pod wpływem obciążenia delikatnie podskakuje podczas toczenia się po gładkiej nawierzchni. Oba te problemy można zredukować, przyklejając do obręczy ciężarki, jednak nie każda wyważarka będzie odpowiednia.

Wyważarka z testem drogowym wyposażona jest w dodatkową rolkę imitującą normalne obciążenie samochodu
Wyważarka z testem drogowym wyposażona jest w dodatkową rolkę imitującą normalne obciążenie samochoduŹródło: Auto Świat
  • M.in z powodu stosowania coraz większych opon w samochodach, częściej pojawiają się problemy z odpowiednim wyważeniem kół. Problemy mogą jednak dotyczyć także opon w małych rozmiarach
  • Im mniej ciężarków użyje się do wyważenia koła, tym lepiej
  • Niektóre defekty kół można zredukować jedynie za pomocą wyważarki z testem drogowym

Opona pod wpływem obciążenia, tocząc się po nawierzchni, delikatnie się ugina. A co, jeśli w jednym miejscu – zazwyczaj na wysokości, gdzie warstwy osnowy opony nachodzą jedna na drugą – opona jest minimalnie twardsza? Wtedy całe koło zaczyna delikatnie podskakiwać, przy czym podczas jazdy z niewielką prędkością jest to zupełnie nieodczuwalne. Dopiero, gdy koło samochodu zaczyna obracać się z prędkością 40-50 razy na sekundę (w praktyce przy prędkości ok. 100 km/h i wyższej), pojawiają się wibracje na kierownicy – niemal identyczne jak te, które spowodowane jest „zwykłym,” niedoważeniem koła.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Panie, ale u mnie wychodzi, że jest dobrze!

Problem może pojawić się po wymianie opon na nowe, przy czym niekoniecznie muszą to być opony taniej marki. To zdarza się każdemu (ostatnio, w związku z tym, że opony są coraz większe i częściej niż kiedyś mają niższy profil – częściej). A zatem zamawiamy usługę montażu i wyważenie kół, koła zostają wyważone, a jednak... niby jest dobrze, ale po wyjechaniu na autostradę, gdy rozpędzamy się do większej prędkości, jest jednak źle. Wracamy do warsztatu wulkanizacyjnego, koła są sprawdzane i... wszystko dobrze!

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:Opony