Auto Świat Porady Eksploatacja Niskiej jakości opony: dlaczego trudno wyważyć niektóre koła i jak to zrobić, żeby było dobrze?

Niskiej jakości opony: dlaczego trudno wyważyć niektóre koła i jak to zrobić, żeby było dobrze?

Wibracje całego nadwozia narastające wraz z prędkością jazdy, często odczuwane głównie przez kierowcę jako wibracje kierownicy, mogą mieć różne przyczyny, np. zwyczajny brak wyważenia koła, albo niedoskonałość opony, która ma niejednakową sztywność na całym obwodzie i pod wpływem obciążenia delikatnie podskakuje podczas toczenia się po gładkiej nawierzchni. Oba te problemy można zredukować, przyklejając do obręczy ciężarki, jednak nie każda wyważarka będzie odpowiednia.

Wyważarka z testem drogowym wyposażona jest w dodatkową rolkę imitującą normalne obciążenie samochodu
Auto Świat
Wyważarka z testem drogowym wyposażona jest w dodatkową rolkę imitującą normalne obciążenie samochodu
  • M.in z powodu stosowania coraz większych opon w samochodach, częściej pojawiają się problemy z odpowiednim wyważeniem kół. Problemy mogą jednak dotyczyć także opon w małych rozmiarach
  • Im mniej ciężarków użyje się do wyważenia koła, tym lepiej
  • Niektóre defekty kół można zredukować jedynie za pomocą wyważarki z testem drogowym

Opona pod wpływem obciążenia, tocząc się po nawierzchni, delikatnie się ugina. A co, jeśli w jednym miejscu – zazwyczaj na wysokości, gdzie warstwy osnowy opony nachodzą jedna na drugą – opona jest minimalnie twardsza? Wtedy całe koło zaczyna delikatnie podskakiwać, przy czym podczas jazdy z niewielką prędkością jest to zupełnie nieodczuwalne. Dopiero, gdy koło samochodu zaczyna obracać się z prędkością 40-50 razy na sekundę (w praktyce przy prędkości ok. 100 km/h i wyższej), pojawiają się wibracje na kierownicy – niemal identyczne jak te, które spowodowane jest „zwykłym,” niedoważeniem koła.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: