Nowe normy emisyjne wymuszają stosowanie ulepszonych technik oczyszczania spalin. Żaden z wystawców nie zaprezentował wprawdzie naprawdę przełomowych rozwiązań, ale postęp w motoryzacji jest widoczny.Przynajmniej niektóre zpokazanychnowinek mają trafiać nie tylko do nowych aut. Automatyczny asystent parkowania, inteligentne reflektory doświetlające zakręty, klimatyzowane fotele, filtr blokujący cząstki stałe - to tylko niektóre przykłady rozwiązań i urządzeń prezentowanych we Frankfurcie.Nowe rozwiązaniatrafią też do starszych aut Przynajmniej część z nich ma występować również w wersjach przeznaczonych do montażu w autach używanych. Targowa oferta świadczy o tym, że na rynkach europejskich olbrzymią popularność zyskały ostatnio tanie urządzenia do nawigacji satelitarnej. W porównaniu z systemami montowanymi przez producentów aut są znacznie tańsze, można też je przenosić z samochodu do samochodu. Zapewne już wkrótce moda na nawigację satelitarną trafi też do Polski. Jak na razie największym problemem jest oprogramowanie - brakuje dokładnych map.Głośnomówiąca nawigacja TomTom Go 700 to połączenie nawigacji satelitarneji zestawu głośnomówiącego w bardzo udanej kombinacji. Urządzenie jest przenośne,można z niego korzystać nie tylko w samochodzie, ale również w trakcie pieszych czy rowerowych wycieczek. W przypadku używania w samochodzie z atermicznymi szybami wymaga zastosowania zewnętrznej anteny GPS, w przeciwnym razie łatwo gubi sygnał. Komunikacja z telefonem komórkowym odbywa się za pośrednictwemłącza Bluetooth. Do programowania i obsługi urządzenia służy duży ekran dotykowy.Pomoc przy parkowaniu Parkowanie w zatłoczonych miastach może sprawiać kłopoty nie tylko początkującym kierowcom. Firma Siemens VDo zaprezentowała na targach urządzenie rozwiązujące ten problem. Park Mate, elektroniczny asystent parkowania mierzy w czasie przejazdu mijaną lukę parkingową za pomocą ultradźwięków. Jeżeli system uzna, że miejsca jest wystarczająco dużo, informuje o tym kierowcę. Pozostaje tylko włączyć wsteczny bieg i puścić kierownicę. Za pomocą czujników parkowania i siłowników samochód automatycznie wjeżdża w lukę.Prototypy systemu działają tak dobrze, że trafi on do aut seryjnych jako wyposażenie opcjonalne już w 2008 roku. Sonda w środku katalizatora Zazwyczaj sonda lambda jestwmontowana w układ wydechowy tuż za kolektorem wylotowym. Firma Emitec zaprezentowala nowe rozwiązanie polegające na zintegrowaniu sondy we wnętrzu katalizatora. Zdaniem pomysłodawców ma to wiele zalet. Sonda nie zakłóca przepływu gazów, wcześniej osiąga temperaturę pracy, może reagować szybciej i dokładniej. Dodatkową korzyścią jest fakt, iż takie rozmieszczenie elementów układu wydechowego sprzyja oszczędności miejsca. Sonda wraz ze zintegrowanym z nią katalizatorem wymagają mniej przestrzeni pod autem, niż inne rozwiązanie konwencjonalne. Inteligentne światła dla każdego Dotychczas reflektory skrętne doświetlające zakręty można było spotkać tylko w nowych autach i to głównie z górnej półki. Wkrótce może się to zmienić. Hella zaprezentowała we Frankfurcie zestaw lamp DynaView Evo2 pozwalający na zastosowanie tego rozwiązania niemal w każdym aucie używanym. Ten typ reflektorów poprawia bezpieczeństwo jazdy. Jedynym ograniczeniem technicznym przy montażu jest konieczność podłączenia zestawu do czujnika prędkości.SCR: mocznik oczyści spaliny Wprawdzie normy emisji spalin wymagane przez planowaną Euro 5 nie są jeszcze dokładnie określone, jednak firmy już się przygotowują. Firma Eberspaecher zaprezentowała nowe rozwiązanie mające oczyszczać spaliny w autach z silnikami wysokoprężnymi. Podobnie jak w przypadku układów SCR znanych z nowoczesnych ciężarówek zmniejszenie emisji szkodliwych substancjinastępuje w wyniku wtryśnięcia do układu wydechowego roztworu mocznika! Powstający w ten sposób amoniak zamienia tlenki azotu wnieszkodliwy azot oraz wodę. Ilość cząstek stałych zmniejsza się o 90 proc., a tlenków azotu o 80 proc.
Nowe trendy w samochodach
Samochody przyszłości mają być wygodniejsze, bezpieczniejsze, łatwiejsze w obsłudze. Jeszcze bardziej niż do tej pory ma się liczyć również ekologia.