Kupując nowe auto, coraz częściej można wybrać rodzaj oświetlenia, radzimy na które warto się zdecydować
Kiedyś wybieraliśmy co najwyżej kolor nadwozia i tapicerki auta, dziś coraz częściej można zadecydować o tym, jaką barwę mieć będzie światło emitowane przez jego reflektory. To oczywiście jedynie „efekt uboczny” tego, że coraz częściej mamy możliwość wyboru między wersjami wyposażonymi w światła halogenowe, ksenonowe, a ostatnio także diodowe. Do tego dochodzą wykonane w różnych technologiach systemy doświetlania zakrętów oraz lampy do jazdy dziennej.
Za które z tych rozwiązań warto dopłacić, a których powinniśmy domagać się już w wyposażeniu standardowym? To zależy przede wszystkim od klasy samochodu, a często również od konkretnego modelu. Nowoczesne światła bywają kosztowne, choćby dlatego w przypadku niedrogich aut (np. Peugeota 207 czy Volkswagena Polo) często nie są oferowane wcale.
Foto: Auto Świat
Nowoczesne oświetlenie samochodu - Czym warto świecić?
Nasze testy oświetlenia wykazały niezbicie, że w pojazdach, w których za dopłatą dostępne są lampy ksenonowe, podstawowe światła halogenowe traktowane są zwykle przez konstruktorów po macoszemu. Być może po to, żeby ułatwić klientom podjęcie decyzji o wyborze znacznie droższej opcji.
strona 2
Ksenony – jasno jak w dzień
Światło emitowane przez lampy wyładowcze nazywane zwykle ksenonamima dwie podstawowe zalety. Po pierwsze, jego barwa jest zbliżona do barwy światła dziennego, a po drugie, jest go o ok. 2,5 raza więcej niż w przypadku klasycznych reflektorów halogenowych. Pierwsza z tych cech sprawia, że kierowca widziprzedmioty oświetlane przez reflektory samochodu w ich naturalnych kolorach, a to ułatwia rozpoznawanie. To zaś, że światła jest więcej, zwiększa zasięg reflektorów.
PODSUMOWANIEJeżeli dopłata za reflektory ksenonowe nie przekracza możliwości naszego budżetu, warto się na nie zdecydować. Szczególnie osoby mające słabszy wzrok na tym dodatku nie powinny w żadnym razie oszczędzać.
Doświetlanie zakrętów
W wielu nowych autach funkcja doświetlania zakrętów realizowana jest w ten sposób, że przy niskich prędkościach w momencie włączenia kierunkowskazu lub skręcenia kierownicy zapala się jeden, odpowiednio umieszczony i wyprofilowany reflektor, który pełni również rolę przedniego światła przeciwmgielnego. Tego typu reflektory dostępne są również w uniwersalnych zestawach pasujących do większości samochodów. Uwaga! Zgodnie z przepisami światła zakrętowe mogą działać tylko przy prędkościach poniżej 40 km/h.
PODSUMOWANIE¸Najprostsze światła zakrętowe nie są zwykle drogie, a ułatwiają manewrowanie i jazdę po ciemnych ciasnych uliczkach. Warto!
Rozwiązanie klasyczne
Większość aut jeżdżących po naszych drogach wyposażona jest w reflektory halogenowe. Lista wad tego rozwiązania jest długa: prądożerność, niska trwałość, niewielka wydajność świetlna, duże gabaryty. Lampy te mają jednak również jedną generalną zaletę, która w wielu przypadkach okazuje się ważniejsza od wszelkich atutów nowocześniejszych rozwiązań – są po prostu tanie. Zresztą wytwórcy aut wielokrotnie udowodnili, że potrafią wyprodukować doskonałe światła halogenowe – pod warunkiem, że im się chce.
PODSUMOWANIEWłaściwie zaprojektowane światła halogenowe mogą świecić przyzwoicie. Wielu kierowców nie ma wyboru– do tanich samochodów fabrycznych ksenonów dokupić nie można.
Foto: Auto Świat
Nowoczesne oświetlenie samochodu - Czym warto świecić?
Świetlana przyszłość?
Diody, podobnie jak lampy ksenonowe, mogą emitować światło o barwie zbliżonej do światła dziennego. Zdaniem wielu ekspertów to właśnie do nich należy przyszłość – dużą zaletą jest bowiem niski pobór prądu. Na razie wielu producentów decyduje się na stosowanie diod w światłach pozycyjnych, światłach stopu oraz w oświetleniu do jazdy dziennej. Światła główne w technologii LED trafiły jak dotąd do nielicznych modeli, np.Lexusa LS 600h, Audi R8 5.2 FSI czy Cadillaca Escalade.
PODSUMOWANIEŚwiatła LED są w modzie – żaden model, który chce uchodzić za nowoczesny, nie może się bez nich obejść. Zanim jednak diodowe lampy główne zacznie się powszechnie stosować, musi minąć jeszcze sporo czasu.