Powinien też pomagać w odprowadzaniu nadmiaru ciepła pojawiającego się w wyniku tarcia między kołami w przekładniach. W przypadku sterowania hydraulicznego lub elektroniczno-hydraulicznego olej odpowiada także za "przekazywanie poleceń" układu sterującego do elementów zmieniających przełożenia skrzyni.Do systemu olejowego przyłączona jest także przekładnia hydrokinetyczna. Przyczyną, dla której mechanizm ten nie ma wydzielonego, własnego układu olejowego, jest konieczność zapewnienia chłodzenia. Bo ze względu na ciągłe "mieszanie" oleju pomiędzy łopatkami kół pompy i turbiny temperatura może wzrosnąć tu do tego stopnia, że olej zacząłby się pienić - tracąc własności smarne i zdolność przenoszenia napędu.Aby jednak cały ten układ mógł działać, olej musi być przezeń pompowany. Służy do tego celu napędzana odsilnikowo pompa oleju. Wpycha ona olej do skrzyni biegów, do przekładni hydrokinetycznej, a najczęściej jeszcze do specjalnej chłodnicy. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest wyporowa pompa o uzębieniu wewnętrznym (mimośrodowa). To bardzo prosta konstrukcja o niewielkiej liczbie części składowych - a więc tania i łatwa w produkcji, a przy tym niebywale trwała. Montowana jest ona pomiędzy przekładnią hydrokinetyczną a obudową skrzyni. W zależności od wielkości pompuje od 15 do 19 ccm oleju za każdym obrotem, przy obrotach między 500 a 7000/min. Uzyskuje się tu ciśnienie od 6 do 22 barów.
Obieg oleju w automacie
Zadania oleju w automatycznej skrzyni biegów są rozliczne. Oczywiście, przede wszystkim musi smarować wszystkie koła zębate i wałki.