Okno dachowe nie musi być montowane w fabryce. Do większości starych i nowych aut da się je "dołożyć" w dowolnym momencie. Oferta jest bardzo duża, ale o wyborze taknaprawdę decyduje cena. W decyzji bardzo pomaga cennik tych akcesoriów - większość z nich kosztuje dośćdużo. Za najprostsze, uchylne okno zapłacimy ok. 800 zł, a fachowy serwis zamontuje je w ciągu 2-3 godzin. Takie okno poprawia wentylację i ułatwa schłodzenie nagrzanego podczas postoju wnętrza, ale najlepiej sprawdza się podczas wyjazdów poza miasto - w czasie jazdy po mieście stosunkowo niewiele mamy z niego pożytku. Przyjemniejsze są okna przesuwne. Uniwersalne, montowane poza fabryką tym różnią się od szyberdachów oryginalnych, że nie wsuwają się do wewnątrz auta (ze względu na to, że w rozwiązaniach fabrycznych wraz z montażem okna dachowego zmienia się też podsufitkę i sporo innych elementów), a na zewnątrz. Na użyteczność szyberdachu nie ma to jednak dużego wpływu. Najtańsze okno przesuwne wraz z montażem kosztuje ok. 1200-1400 zł. Mimo że ma korbkę, całkowicie spełnia rolę "prawdziwego szybra". Jeśli chcemy, aby otwierało się po naciśnięciu przycisku, musimy dopłacić ok. 300-500 zł. Wymagający i bogaci klienci na tym jednak nie poprzestają: okno może być wyposażone w automatyczne domykanie po zamknięciu auta, możliwość programowania ulubionych pozycji, dodatkową roletę przeciwsłoneczną itp. dodatki. Za ok. 3000 zł kupimy szyberdach z czujnikiem deszczu - można go zostawić w pozycji otwartej na postoju, aby auto nie nagrzewało się jak sauna, ale zamknie się natychmiast, gdy zacznie padać. Jeśli chcemy wydać jeszcze więcej, możemy zdecydować się na podwójne okno obejmujące swoją powierzchnią prawie cały dach. Drogie są też dachy płócienne albo składane (ok. 4000 zł), które robią z auta półkabriolet. Tak czy inaczej montaż nie jest prawie nigdy tak trudny, aby nie dało się go wykonać w ciągu jednego dnia. Szyberdach nie powinien pogarszać sztywności karoserii samochoduWybór nie jest jednak zupełnie dowolny - szyberdach musi mieć dopuszczenie do montażu w danym modelu auta. Chodzi o zachowanie sztywności karoserii - nie może się ona pogorszyćpo montażu okna dachowego. Są samochody, do których w ogóle trudno będzie znaleźć szyberdach do montażu poza fabryką - np. Audi A2. Najlepiej kupować szyberdach w serwisie, który i dobierze właściwy, i zamontuje.Można też kupić używany szyberdach oryginalny lub uniwersalny - jeśli będzie pasował, serwis montujący te akcesoria może nam go zamontować. Jednak nie ma co liczyć na to, że będzie to tania usługa - musi kosztować co najmniej 300 zł, ale może i sporo więcej, m.in. dlatego, że w komplecie montażowym nowego szyberdachu znajduje się szablon, który ułatwia wycięcie otworu w karoserii. Do używanego elementu szablonu nie ma. W internecie jest dużo ofert używanych szyberdachów od aut, które zostały przeznaczone do rozbiórki. Jeśli kupujemy oryginalny zestaw, warto zwrócić uwagę, aby dostać wszystkie części, które są inne niż w aucie bez szyberdachu. Jeśli zmieniona jest podsufitka - warto kupić też nową. Trzeba zwrócić uwagę na stan uszczelek- używany, kompletny zestaw da się kupić nawet za 100 zł, ale nowa, oryginalna uszczelka może kosztować nawet kilkaset zł. Właściwie nie ma przeciwwskazań do używania szyberdachu. Po otwarciu go wzrasta zużycie paliwa, ale wzrost spalania jest i tak mniejszy niż wtedy, gdy mamy otwarte w aucie boczne szyby. Również hałas przy otwartym szyberdachu jest stosunkowo nieduży. Naprawdę głośno robi się dopiero przy wyższych prędkościach - powyżej 120 km/h. Nie trzeba obawiać się przecieków wody do wnętrza i korozji - jeśli oczywiście "szyber" jest założony porządnie. Problemy zdarzają się głównie w autach, w których okna dachowego latami nikt nie konserwował i nie otwierał. Zresztą jeśli kupimy dach w miejscu, gdzie zostanie on założony, nie będzie problemu w ustaleniu winowajcy.A swoją drogą ciekawe, że czołowi producenci szyberdachów w Polsce udzielają zwykle 2-letniej gwarancji na swoje produkty, a w większości krajów zachodniej Europy nawet 5-letniej. Okno nie wymaga dużej troskiJeśli dach przecieka, to najczęściej powodem są zabrudzone uszczelki, które wystarczy wyczyścić. Jednak w starszych samochodach mogą wymagać one wymianyjeśli są sparciałe lub za sztywne. Uszczelki konserwujemy preparatami do gumy, np. na bazie sylikonu - to ważne szczególnie zimą, nawet jeśli szyberdachu w ogóle nie używamy. Jeśli dach otwiera się z trudem, trzeba przesmarować szyny i cały mechanizm. Gdy nie pomoże smarowanie elementów dostępnych z zewnątrz, najlepiej szyberdach zdemontować, oczyścić i zabezpieczyć wszystkie elementy. Taka operacja potrzebna jest jednak stosunkowo rzadko. Na co dzień wystarczy, jeśli co jakiś czas wytrzemy szmatą uszczelki i krawędzie samego okna oraz otworu dachowego. Najtrudniej wyciąćW przypadku prostego okna otwieranego ręcznie jedynym trudnym zadaniem jest wycięcie otworu - jeśli weźmie się za to amator, trzeba będzie po pomoc jechać do blacharza i lakiernika. Profesjonalne serwisy "dachowe" dają sobie z tym jednak radę bez trudu. W przypadku okien otwieranych elektrycznie fachowiec musi poradzić sobie m.in. z podłączeniem instalacji szyberdachu do sterownika centralnego zamka - aby dach domykał się po zamknięciu drzwi. Jaki "szyber"? Bardzo efektowne są miękkie dachy składane,zajmujące prawie całą powierzchnię dachu. To popularny "gadżet" w krajach o ciepłym klimacie - podczas srogiej zimy w aucie z takim dachem jest zimniej niż w normalnym. Kosztuje też dużo - nawet ponad 4 tys. zł. Dach seryjny charakteryzuje się tym, że zwykle chowa się do środka. Taki dach da się też zamontować poza fabryką, ale koszty z reguły są niewspółmierniewysokie do korzyści. Równie dobry jest dach wysuwany na zewnątrz. To najpopularniejsze rozwiązanie - w zależności od napędu kosztuje od 1200 zł wzwyż. Możliwe są też inne rozwiązania - m.in. szklane dachy pojedyncze o dużej powierzchni albo 2-3 mniejsze rozłożone na całej powierzchni dachu auta. Bezpieczeństwo Dachy wykonane są najczęściejze szkła, które w razie dachowania tłucze się na drobne, niegroźne odłamki, tak samo jak boczne szyby samochodu. Nie ma więc ryzyka poważnych skaleczeń w razie wypadku. Przypadkowo dobrany szyberdach kupiony np. na giełdzie może niekorzystnie zmienić sztywność dachu auta. Po poprawnym montażu nie tylko nie maleje ona, ale nawet wzrasta. Z powodu większej ilości światła we wnętrzu i lepszej wentylacji otwarty dach pozytywnie wpływa na koncentrację kierowcy także w autach z "klimą". W samochodach bez klimatyzacji latem obniża temperaturę w aucie, co również ma pozytywny wpływ na kondycję i szybkość reakcji kierującego.
Okno w dachu dla każdego!
Chłodniej latem, zawsze jaśniej i przyjemniej nie tylko w upały - tak może być w każdym aucie, które wyposażymy w szyberdach. A jeśli palimy w samochodzie, to będzie jedyny sposób na to, aby bez większych przeciągów pozbyć się tytoniowego smrodu z wnętrza.