Co możemy poradzić tym wszystkim nowym właścicielom, na co powinni zwrócić szczególną uwagę?- Omówienie wszystkich spraw przekroczyłoby objętość miejsca naszej rozmowy. Skoncentruję się na smarowaniu silnika i skrzyni biegów. Kiedy kupujemy samochód używany, rzadko możemy być pewni, jaki jest w nim olej, kiedy był wymieniany itp. A od jakości i częstotliwości wymiany oleju w silniku zależy prawidłowa eksploatacja auta. Poza tym olej starzeje się, dlatego nie rzadziej niż raz w roku należy go wymienić. Należy to zrobić bezwzględnie, nawet w sytuacji, gdy samochód przejechał niewiele kilometrów. - Czy wymieniając olej, należy również wymienić filtr? - Koniecznie. Jeśli tego nie zrobimy, zanieczyszczenia ze starego filtra zostaną wypłukane przez przepływający olej i dostaną się do obiegu. Z tych samych powodów podczas wymiany należy także oczyścić korek spustowy z drobin metalu, jakie się na nim zbierają (jest namagnesowany). - Nie wiemy, jaki olej jest w aucie. Jaki zatem powinniśmy zastosować: mineralny, syntetyczny, średniej czy wyższej jakości?- Najlepiej byłoby mieć książkę obsługową i zastosować się ściśle do instrukcji. Jeśli jej nie mamy, możemy skontaktować się z autoryzowanym serwisem. W sytuacji, gdy musimy sami zdecydować, należy wziąć pod uwagę wiek i przebieg auta. W starych samochodach stosuje się olej mineralny średniej klasy. To wystarczy. Nie warto, a nawet nie należy, wlewać oleju syntetycznego najwyższej klasy. Dlaczego? W silnikach starych aut wytwarzają się nagary z niespalonego oleju. Olej syntetyczny ma silne właściwości rozpuszczające te nagary, może się więc zdarzyć, że oderwane fragmenty nagaru zatkają kanaliki albo dojdzie do rozszczelnienia silnika i olej zacznie wyciekać.Olej syntetyczny warto zastosować w nowszych autach, których przebieg nie przekracza około 50 tysięcy km.- Czytelnicy często pytają nas, ile oleju może "brać" silnik samochodu. Czy jest uniwersalna odpowiedź?- Nie ma. To zależy od konstrukcji silnika, od przebiegu auta, jego wcześniejszej eksploatacji. Jeszcze do niedawna w instrukcjach obsługi nowych aut podawano normę: 1 litr na tysiąc kilometrów. To było obliczone z wielkim zapasem, aby uniknąć reklamacji. Samochód nie powinien "brać" więcej niż pół litra oleju na tysiąc km. A większość współczesnych aut w ogóle nie potrzebuje dolewek między przeglądami.Jeśli już dolewka jest konieczna, to należy pamiętać, aby jednorazowo nie wlewać więcej niż pół litra nowego oleju.- A co z olejem w skrzyni biegów?- W skrzyni olej pracuje w znacznie lżejszych warunkach, temperatura jego pracy nie przekracza 100 stopni Celsjusza. W większości nowych aut nie trzeba zmieniać oleju w skrzyni przez cały okres eksploatacji. W starych samochodach, mniej więcej 10-letnich i starszych, wymiana oleju w skrzyni biegów może okazać się konieczna. Jednak samemu trudno tę operację wykonać, dlatego lepiej pojechać w tym celu do warsztatu.
Olej? Wymienić!
- Panie doktorze, tylko w tym roku sprowadzono do Polski około 100 tysięcy używanych aut. Większość z nich trafiła do nowych właścicieli, którzy najczęściej nie będą wiedzieli, w jakim stanie auto było wcześniej, jak je eksploatowano itp.