Inne, ale nie mniej ważne, to dostosowanie parametrów oleju do konkretnych jednostek napędowych, stylu jazdy i stopnia obciążenia poszczególnych elementów silnika.Film olejowyPomimo że tego nie widzimy, każda powierzchnia metalowa w dużym powiększeniu przypomina gruboziarnisty papier ścierny. W silniku nie dochodzi do zgubnego zatarcia metalowych części właśnie dlatego, że ich przesuwanie się względem siebie, ale także i ich wzajemne oddzielenie zapewnia właśnie olej silnikowy. Jeśli w którymś momencie (np. podczas rozruchu zimnej jednostki) nie będzie w danym miejscu środka smarnego, dochodzi wtedy do tzw. mikrozatarć. A w niskich temperaturach zgęstniały mineralny olej silnikowy może potrzebować podczas rozruchu nawet 30 sekund, by dotrzeć do najodleglejszej dźwigienki zaworowej. Olej syntetyczny potrzebuje na to tylko kilku sekund. Nie każdy jednak olej silnikowy, nawet syntetyczny, w pełni sprawdzi się w każdym silniku i w każdych warunkach. Dlatego właśnie znani producenci przygotowują oleje nie tylko do konkretnych jednostek napędowych, ale także i do stylu jazdy.Szybki i ekonomicznyJeden z największych na świecie producentów olejów silnikowych Shell wprowadził do sieci stacji serwisowych w Polsce swoje dwa nowe produkty. Pierwszy z nich to Shell Helix Ultra Racing 10W-60, będący efektem wielu prób przeprowadzanych z olejami stosowanymi w Formule 1 i silnikach samochodów rajdowych. Wyjątkowa formuła tego oleju sprawia, że zapewnia on idealne smarowanie w silnikach większości marek samochodów osobowych, przede wszystkim w silnikach o charakterystyce typowo sportowej i jednostkach wysoko obciążonych pracujących w ekstremalnych warunkach (jazda w górnym zakresie prędkości obrotowych, wykorzystywanie pełnej mocy auta). Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza przy dużych obciążeniach występujących przy gwałtownym przyspieszaniu czy zmianie prędkości obrotowej. Nowy olej szczególnie można polecić do samochodów z turbodoładowaniem, w których właściwe smarowanie turbiny odgrywa kluczową rolę. Dodatkową cechą, którą powinni docenić miłośnicy szybszej jazdy, jest zauważalne obniżenie głośności pracy silnika. Drugi produkt: Shell Helix Ultra X, stanowi kwintesencję najwyższej technologii produkcji olejów silnikowych. Oleje klasy lepkości 0W-30 przy swoich idealnych parametrach (doskonała płynność i niski współczynnik tarcia) są obecnie uznawane za technologicznie ekstremalnie trudne do wytworzenia. Stanowić one jednak będą podstawę do opracowania środków smarnych do silników XXI wieku.Z tych właśnie względów przeznaczone są przede wszystkim do nowoczesnych samochodów, z najnowszymi silnikami, wyprodukowanymi w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Dzięki wysokiej płynności silnik jest skutecznie smarowany i chroniony już od samego momentu startu. Niski współczynnik tarcia ma bezpośredni wpływ na obniżenie zużycia paliwa (około 3 procent w porównaniu do innych olejów) i zmniejszenie emisji substancji szkodliwych dla środowiska naturalnego. Nowy olej jest rezultatem współpracy pomiędzy Shellem a Volkswagenem. Przy opracowaniu założeń i konstruowaniu nowych jednostek napędowych VW są brane pod uwagę właśnie możliwości oleju Shell Helix Ultra X. Dlatego też w silnikach koncernu VW (włączając w to Seata i Skodę) z systemem Longlife (kontrolującym eksploatację i zużycie oleju silnikowego), stosując nowy olej można było wydłużyć okres pomiędzy wymianami do 30 tys. km w jednostkach benzynowych i 50 tys. km w silnikach wysokoprężnych. Ze względu na ich specyfikę i zastosowanie nowe oleje Shella dostępne są tylko w autoryzowanych serwisach samochodowych i na stacjach benzynowych Shella.
Oleje na miarę
Wydawać by się mogło, że wraz z pojawieniem się kilka lat temu olejów syntetycznych problem smarowania nowoczesnych jednostek napędowych został już definitywnie rozwiązany. Tymczasem ich niewątpliwe zalety to tylko jeden z elementów istotnych przy ich tworzeniu.