Powód jest prosty – zimówki okazują się nieocenione wtedy, gdy trzeba poruszać się po „białym”. W każdej innej sytuacji, a szczególnie podczas jazdy na mokrym asfalcie, lepiej sprawdza się ogumienie letnie. Nie ma więc na co czekać, tym bardziej że kiedy tylko zaświeci wiosenne słońce, temperatura nawierzchni drogi błyskawicznie osiąga 10-12ºC, a wtedy wykonany z miękkiej mieszanki bieżnik opony zimowej szybko się zużywa.
Zakładamy więc opony letnie, ale jakie?
Wielu kierowców zastanawia się: czy stare gumy nadają się jeszcze do użytku, czy kupić nowe? Warto przypomnieć, że nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o okres bezpiecznej eksploatacji opon. Ich producenci twierdzą, że zależy to od bardzo wielu czynników. Wiemy jednak na pewno, że nie nadają się do jazdy opony:
-
których wskaźnik zużycia (TWI) pokazuje graniczne starcie bieżnika, a gdy nie są zaopatrzone w taki wskaźnik – o grubości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm;o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających osnowę;z oznakami miejscowego nietypowego zużycia albo zniekształceniami czy przecięciami gumy.
Producenci zalecają, by po 5 latach użytkowania opona była co najmniej raz w roku starannie obejrzana w serwisie ogumienia. Po 10 latach rekomenduje się wymianę opon, nawet jeśli nie mają one widocznych oznak zużycia.
Zadanie tylko dla profesjonalisty
W ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się mnóstwo warsztatów zajmujących się montażem i naprawami opon. Niestety, coraz większa konkurencja nie przekłada się na podniesienie jakości usług. Zlecając wymianę opon, lepiej patrzeć fachowcom na ręce. Oto kilka szczegółów, na które warto zwrócić uwagę:
-
przed zamontowaniem kół należy je wyważyć, nawet jeśli w poprzednim sezonie nie sprawiały żadnych problemów.Przed wyważeniem felgi i opony trzeba oczyścić;producenci opon zalecają cosezonową wymianę zaworków powietrza;należy dokładnie sprawdzić oznaczenia na ogumieniu – ważne jest, żeby wszystkie gumy miały właściwy rozmiar oraz indeksy prędkości i nośności. W wypadku opon asymetrycznych i kierunkowych trzeba starannie wybrać miejsce montażu każdej z nich; nowe lub mniej zużyte opony powinny się znaleźć na tylnej osi.